Za každou cenu chtěl mít na stole fotku Spider-Mana a zapsal se do dějin. Sedmdesátiletý americký herec J. K. Simmons s cholerickým novinářem J. Jonahem Jamesonem srostl a více či méně psychopatické polohy mu obecně svědčí. Zlatou sošku před deseti lety obdržel za strhující kreaci diktátorského hudebního instruktora v dramatu Whiplash, kde zužitkoval výhružnou vizáž šlachovitého plešouna i charakteristický hluboký hlas. Neúnavný pracant s divadelní průpravou, jenž se v televizi a následně i na stříbrných plátnech proslavil až po čtyřicítce, ale hravě zvládá i postavy, jež bychom následovali až na kraj světa.
Články 50
Studio Sony to zkusilo s velkou komiksovou sérií a úspěch se bohužel zdaleka nedostavil. Venom s Tomem Hardym u publika zabodoval, filmy Morbius, Madam Web a aktuální Lovec Kraven u diváků ale zcela pohořely a na internetu byly terčem posměchu. Byť může mít selhání neúspěšné franšízy mnoho příčin, vedení studia je rozhodně nehledá u sebe.
Spider-Man: Napříč paralelními světy (Spider-Man: Across the Spider-Verse) byl obrovský hit a zajímavý kus animované filmařiny. Film navíc skončil masivním cliffhangerem, což je další důvod, proč napjatě očekávat třetí díl animovaných dobrodružství Milese Moralese. Situace kolem chystaného třetího Spider-Mana s podtitulem Beyond the Spider-Verse je ale čím dál napjatější.
Čtvrtý marvelovský Spider-Man je ještě relativně daleko a moc se o něm neví, zákulisní klepy ale jedou jako horská dráha. Jeden z insiderů, jehož informace se občas vyplní, přinesl zajímavou zprávu o obsazení klíčové role.
Před necelým měsícem jsme informovali o potížích, do nichž se dostal třetí díl animovaného Spider-Versa a jeho televizní spin-off Spider-Noir s Nicolasem Cagem v čele. Režisérské a producentské duo Phil Lord a Chris Miller dostalo od Sony padáka formou neprodloužení smlouvy a bylo jasné, že pavoučí impérium, které měli pánové vybudovat, se hroutí. Na obou produkcích už ale bylo odvedeno tolik práce, že se považovalo za samozřejmé, že dvojice buď sama zakázku dodělá, nebo prostě předá agendu a projekt se dokončí v zamýšleném směru. Nyní to vypadá, že přinejmenším Beyond the Spider-Verse se Sony rozhodlo prakticky resetovat a začít s ním od začátku. O Spider-Noiru se nic neví. Hraný Spider-Man, jenž je zcela samostatným projektem, je na tom o poznání lépe, oznámil dokonce jméno režiséra.
Phil Lord a Chris Miller jsou režijní a producentské duo, které stojí za některými z nejmilovanějších filmů poslední generace. Mezi jejich korunní klenoty patří LEGO příběh a oba kreslení Spider-Mani, kteréžto projekty redefinovaly možnosti mainstreamové animace. Stejně tak jsou ale známí tím, že jim krachlo hned několik roztočených projektů, tím nejslavnějším je průšvih jménem Star Wars: Solo, který Disney vyrval pánům z rukou a dal ho dokončit jinému štábu. V takovou chvíli je vždy přirozené automaticky předpokládat, že velký korporát je „ten zlý“. To by ale nesměla být premiéra třetího Spider-Versa o rok odsunuta specificky v důsledku nelidských podmínek, jaké se producenti, tedy Lord s Millerem, pokoušeli nakládat na animátory a digitální umělce. Trable těchto dvou tvůrců jsou zjevně mnohem složitější a nyní se ještě víc zamotávají.
Doby, kdy byla značka Transformers jistotou kasovního úspěchu, jsou již dávno pryč. První díl pod taktovkou Michaela Baye ukázal, jak má vypadat poctivý našlapaný blockbuster, kvalita ovšem začala s každým dílem rapidně klesat a pátý díl s podtitulem Poslední rytíř (Transformers: The Last Knight) už byl vyloženým patvarem, který nezájem publika zpečetil. Loňský pokus o restart Transformers: Probuzení monster (Transformers: Rise of the Beasts) v kinech také selhal, a tak studio Paramount hledá cestičky, jak udržet franšízu při životě. Nevíme, jestli si k tomu ovšem vybrala dobrý způsob.
Animovaný Spider-Man (Spider-Man: Into the Spider-Verse) se stal naprostým fenoménem, a tak trochu evolucí, jež nám naplno představila nový, technologicky dokonalý „kreslený“ kabátek, který dokázali tvůrci vytěžit na maximum už ve dvou případech. Jelikož si ale na třetí díl a pokračování bravurního snímku Spider-Man: Napříč paralelními světy (Spider-Man: Across the Spider-Verse) počkáme déle, než se čekalo a premiéra je doposud v nedohlednu, rozhodli se nám tvůrci naservírovat aspoň malé překvapení. Své pavoučí universum obohatili o první kraťas, jenž má navíc vážný a takřka hororový tón.
Nejprestižnější oslava filmového umění v noci z neděle na pondělí zodpověděla otázku, která se objevovala ve většině odborných i laických úvah – kolik Oscarů si na 96. ceremoniálu uzme Oppenheimer? Životopisný portrét komplikovaného konstruktéra první jaderné zbraně si jich před zraky hollywoodské smetánky nakonec vysloužil sedm, přičemž se čtyřmi soškami mu nejtěsněji konkurovala osobitá satirická komedie Chudáčci (Poor Things). Moderátor Jimmy Kimmel sice stačil zesměšnit Donalda Trumpa a prostor dostal i citát ruského opozičního politika Alexeje Navalného, ale jinak se večer nesl v uctivém, místy překvapivě rozverném a ryze filmovém duchu.
Už třináctým rokem se datový novinář Ben Zauzmer pokouší odhadnout výsledky oscarového klání na základě matematických dat. O svém modelu dokonce napsal knihu s názvem Oscarmetrics a své predikce každoročně zveřejňuje i na webu The Hollywood Reporter. Jaké výsledky bychom podle Zauzmera měli na předávání, jež se uskuteční už tuto neděli, očekávat?