martin-mickey-stusak
36 703 bodů •
6
V osmdesátých letech vzniklo hodně koprodukčních snímků, jak se dnes uvádí, spřátelenými zeměmi, a většinou se na výsluní nijak nedostali. Dnes jsou všechny do jednoho pozapomenuté a u některých je to docela škoda. Týká se to i tohoto romanticko-dramatického snímku, který v oné romanci dosti zaostává, ale co se týče historického pozadí, klobouk dolů. I když samozřejmě ani tady je jedno velké ale. Tvůrci dali především důraz na onu genocidu, a vyhnuli se leckterých krajností a hlavně akčním scénám. Rozpočet je holt rozpočet a navíc se socialistická tvorba nesměla podobat té západní. Ale aby se neřeklo, na konci přece jen Milan Kňažko v hlavní roli dostal do ruky automatickou pušku M 16, aby si alespoň v jedné scéně zastřílel. Ruční kamera tomu všemu dává autenticitu a větší živost. Bohužel se z filmu stal spíše publicistický hraný film právě poukazující na onu genocidu s patřičnými ukázkami. Československý lékař hledající svoji kambodžskou manželku s dítětem už je jen takový nepatřičný doplněk takřka bez vývoje. Závěr si zasloužil větší dramatizaci než poetickou romanci, a to už kvůli tomu, jak to vlastně všechno dopadlo. Na československou kinematografii z dob socialismu se však přesto jedná o výsostný kousek, který alespoň připomene onu skutečnou historickou událost, o což tvůrcům stejně šlo.