Jeden z mála filmů, u kterého jsem schopen říct, že přinesl nemalé zklamání. Nevím jestli je to postcannes hypem, natěšením/očekáváním nebo laťkou dřívějších režíserových filmů.
Rozhodně se jedná o řemeslně a technicky dobře zvládnutý film. Na druhou stranu scénář v pár místech pokulhává směrem k účelové prvoplánovosti a zbytečné účelnosti a jako rádobyžánrovy mix funguje i nefunguje zároveň, číší z něj překombinovanost a přeplácanost (možná problém střihu). Jedinou rozumnější nosnou vrstvou je sociální kritika, která je místy moc okatá, jindy nevytěžená. Tuto myšlenku/téma mnohem lépe sám Bong Joon-ho vytěžil třeba ve své prvotině "Pes, který štěká, nekouše" nebo Ki-duk Kim v "Prázdném domě" (u nás "3-iron").
Ústřední rodina je prezentovaná jako vychcánci a podvodníčci, ale v podstatě jde o prostou snahu najít a udržet zaměstnání - řeší to nesystémově a nekošer, ale ve výsledku, dělají to, co každy zaměstnaný = pracují.
Humoru tam mohlo být víc, nebo neměl být žádný.
Zakončení je řekněme překvapivé, ale chybí mi u něj předchozí zvyšování napětí (což se třeba beze zbytku povedlo Tarantinovi v "Tenkrát v Hollywoodu"). A celkově mi přijde takové nesměle nostalgické (obdobně jako třeba zprznění závěru v předělávce "Oldboye"). Katarze se dostaví (pokud vůbec) po odchodu z kina, někdy ve chvíli, kdy divákovi na chodníku dojde, že už to konečně má za sebou.
Nicméně je možné, že pokud divák režisérovi přistoupi na jeho hru a nechá se poslušně povodit za ručičku (tj. nebude ani v nejmenším přemýšlet o rozporech, samoúčelnostech a alternativách), tak si film může užít.
Milovníci asijských filmů od hodnocení můžou klidně deset dvacet procent ubrat. Odpurcům asijských filmů se buď bude líbit, nebo jej využijí jako ilustraci nesmyslnosti východního myšlení. Nicméně tohle má k jihokorejskému filmu hrozně daleko.
Nejzábavnější vítěz Cannes od Pulp Fiction? Tak to je na tom kinematografie hodně špatně. Nebo je v oficiální distribuci jiná verze, než jaká se promítala na festivalu.
Parazita by natočil třeba Quentin Tarantino, kdyby to uměl, bohužel ale umí jenom Tenkrát v Hollywoodu, které Korejcům nesahá ani po kotníky. Ostrá podívaná, která vždycky ve chvíli, kdy jste si jistí tím, kam se bude ubírat, dovede uhnout nečekaným směrem, vrátit do hry starou figuru nebo pytel broskví, odkrýt suterén anebo někoho zcela nečekaně probodnout. Z hajzlu šplíchají sračky a z dutiny lebeční vytéká krev, ale Vy se tomu většinu času smějete, protože tenhle biják je kromě kvalitního thrilleru i břitká komedie se sociálním ostnem.
Recenze na film Parazit: Jeden z nejkvalitnějších filmů za poslední roky a troufám si říct nejlepší a pro Evropana nejstravitelnější film z Koreje. Pokud si právě říkáte, že jste možná ještě nikdy žádný film z Koreje neviděli, buďte v klidu – stejně jsem na tom i já. Korejské filmy u nás zkrátka tak úplně neprorážejí. Na vině je pravděpodobně fakt, že je mezi námi obrovská kulturní propast, kvůli které nám jejich filmy mohou připadat zvláštní či nelogické, např. skrz různé jednání postav. Každopádně Parazit je film, kterému se víceméně povedlo od zajetých stereotypů oprostit a přináší nám fascinující podívanou s vhledem do života chudé rodinky, které se naskytne příležitost na lepší život a oni ji chytnou za pačesy a poradí si s čímkoliv, co jim stojí v cestě. Zvlášť si tvůrci zaslouží uznání za to, jak zdařile a přitom zčistajasna film zhruba v polovině překlopí, jako by někdo cvaknul vypínačem, a ze sociálního dramatu s komediálními prvky se stává až fascinující thriller. Tuhle korejskou záležitost by si rozhodně nikdo neměl nechat ujít.
No jo, tak také trapně jdu z davem a koukám na hezkou a zároveň drsnou komedii, kterou tolik všichni opěvují. Myslím, že nejlépe ji i tak vystihlo zpracování v Simpsonech, které se moc povedlo a v několika minutách v podstatě uvidíte celý film. 🥰
Co se mě líbilo asi nejvíc je ta melodramatická linka, která celému snímku dodává na vážnosti a skutečnosti a to tolik propírané téma společenských tříd je o to intenzivnější.
Celkově je to ale moc hezky natočený film, který je přístupný širokému publiku a zároveň se hraje s hlubším poselstvím (i když ta linka je hodně okatá 😅). Myslím, že se na snímek podívám ještě jednou. 😇
Měl jsem to štěstí vidět Parazita ve Velkém sále v Thermalu během KVIFFu. Úžasný film, který několikrát překvapí, ale po většinu času i dobře baví. Super vyústění na konci, které nemá chybu. Zdá se, že spojení žánrů - drama, komedie, thriller je možné a výsledek určitě stojí za to.
Nejdřív mě šokoval Gangnam style a teď přichází Parazit. Svou šíleností, komičností a zvráceností jsou Korejci skutečně unikátní. Film je zajímavý střídáním žánrů a to především k jeho konci, ze kterého jsem nebyl tak úplně nadšený a stále nevím, co si o tom myslet. Film je určitě kvalitní, ale Oscara bych jim asi nedal...
Film, který prvních 45 minut působí jako rodinný film na styl Dannyho Parťáků, má rychlé tempo, je usměvný, ale poté nastaná intenzivní drama, které se chvilkama podobá rukopisu Tarantina. Intenzita se stupněje a když máte pocit, že polevuje a máte čas se nadechnout, tak vás film opět připoutá a nepustí. Od začátku 2/3 filmu až po jeho uplný konec jsem seděl se spocenýma rukama naprosto přibitý k plátnu. Pro mě to byl film roku, 10% filmu beru za někdy až příliš naivní nadsázku.
Pozoruhodný scenáristický konstrukt, na jehož základě Pon sebejistě pozvolna buduje, mění a graduje atmosféru. Parazit celkově je takové hodně svérázné žonglování se žánry, milou podvodnickou komedií počínaje a něčím o dost jiným konče. Trochu to působí dojmem dvou odlišných filmů se stejným základem a postavami, ale z hlediska elementární logiky (vývoje událostí, motivací, důsledků) mi to smysl (ve většině věcí) dává. Rozhodně kvalitní dílo, které dokáže rozesmát, vyděsit, dokonce se i trochu zamyslet (především nad sociálním sdělením), ale na zadek jsem se posadil maximálně ze dvou scén, ne z filmu jako takového.