Vhodnější spíše do divadla (však se jedná o divadelní hru) ale i na TV obrazovce nijak neurážející satira o různých formách lidské demence. Jestli jsem to pochopil správně.
Čekal jsem trošku víc, na druhou stranu Vlastníci vybočují z bezmyšlenkovitých komedií které jsou na nás chrleny jedna za druhou. Dobré obsazení a trošku retro komedie. I když se děj odehrává v současnosti, tak jsem se nemohl zbavit dojmu, že se je to za minulého režimu. Dojem zkazil až Notebook, který vytáhl Vojta Kotek.
Vlastníci jsou krásným průkazem toho, proč nemůžeme mít v Česku častěji dobré filmy - naprosto a zcela otevřeně nevěří tomu, že jejich publikum má IQ nad 5 budů a pochopí něco, co mu nebude explicitně několikrát vysvětleno. Jak může vzniknout inteligentní konverzačka, když tvůrci nevěří, že budou mít inteligentní diváky? I když to má nakročeno správným směrem, tak nakonec jen očividné karikatury (když má být někdo hloupý, chová se bez přehánění jako by trpěl diagnostikovatelnou retardací; když má být pedant, chová se jako robot; když má být někdo nedůvěryhodný, chová se jako úlisný bondovský padouch) hrají svou očividnou roli v očividném příběhu. Nemůžu tak úplně respektovat film, který otevřeně nerespektuje mě a říká mi do očí, že jsem idiot. A je to taková škoda, protože film, který se nebojí vyvolávat nepříjemné a tíživé emoce, je přesně potřeba. Bohužel na satiru to je karikované málo a na drama moc - prostě takový ten český mišmaš. Nicméně jako se Sophiině volbě zvyšuje hodnocení za výkon Meryl Streep, musíme docenit přítomnost Dáši Havlové - nemůžu dát podprůměrné hodnocení. Vůbec by jí Meryl měla dát nějakého svého Oscara. Všechny herečky by jí měly nějakého dát.
12 rozhněvaných nájemníků. Havelka natočil takovou malou tragikomedii v duchu Formanových raných filmů, která od úvodu šlape naplno a minimálně první půlhoďka je asi to nejvtipnější, co jsem za poslední měsíce viděl. Asi bych se sice držel příště víc toho známého "opakovaný vtip není vtipem" a asi jsem doufal i v trochu jiný závěr, ale nakonec proč ne. Je to fakt dobré.
Režijní debut herce Jiřího Havelky Vlastníci mě už od reportáže na ČT24 čímsi zaujal. Jen těžko říct čím přesně to bylo. Snad zajímavým a originálním nápadem pro celovečerní český film? Parádně nabité české herecké obsazení? A následně snad i trailerem, který nevypadal jako to největší dno současné české kinematografie? Všechno to jsou lákavé argumenty a ve finále dost možná hrálo mému zájmu o Havelkův debut vše zmíněné. A já doufal, že se to Havelka zvládne. Že natočí něco co už tu dlouho nebylo. Nejzábavnější český film za poslední dlouhou dobu. A víte co ? Havelka dokázal nejen natočit nejenom nejvtipnější český film dekády ale zároveň pravděpodobně i nejchytřejší český film dekády! České Vlastníky jde snadno přirovnat k Dvanácti rozhněvaným mužům. Ve filmu Sydneyho Lumeta je téměř po celou dobu filmu dvanácti členná porota zavřena v jedné místnosti aby rozhodla o vině/nevině mladého muže a o jeho případné popravě. Ve Vlastnicích se řeší o trošku triviálnější téma- schůze vlastníků domu a řešení toho co s domem půjde dál. Opět se film téměř výhradně odehrává v jedné místnosti, opět je tu spousty postav, které se ne a ne shodnout a stejně jako Lumetovým 12 mužům se Vlastníkům podaří diváckou pozornost udržet po celou dobu. Ne, nesrovnávám Dvanáct rozhněvaných mužů a Vlastníky i přesto, že spolu mají společného ještě více než by se mohlo zdát. Stejně jako Lumetovi se totiž Havelkovi podařilo vytvořit sondu pro vnik do lidské duše, který na rozdíl od Lumetova filmu sází i na něžné pohlaví. A i když to má své vedlejší účinky (především je tu jedna ženská postava, která je jedna z mála věcí, která mi film sráží dolů), ve finále se Havelkovi povedlo aby každé postavě dodal duši, povahu a názory a funguje to. Téměř každé postavě! Vlastníci mají vskutku parádní obsazení kde je těžké vyzdvihnout jednoho nad druhého a nějak tak shrnout nejlepší herecký výkon z filmu Vlastníci. Já si to přesto dovolím- Je to Tereza Voříšková! Jedna z nejtalentovanějších hereček české kinematografie zde dostala typ role, kterou snad ještě nikde předtím nehrála a zvládla to naprosto dokonale. Voříšková i přes svůj relativně mladý věk (30 let) má už na kontě spousty kvalitních výkonů, přesto si dovolím její výkon ve Vlastnících nazvat nejlepším hereckým koncertem její kariéry. Voříšková zde ztělesňuje předsedkyni vlastníků a je naprosto skvělá. Voříšková jede celou dobu na plný výkon a ve dvou scénách se jí opravdu podaří překonat povolenou rychlost. Boží výkon za který by tohle boží stvoření mohlo na jaře konečně dostat ( ne zas tak božského) Českého lva. Jenomže by bylo nefér zmínit královnu obsazenstva a nezmínit prince a princezny obsazenstva. A zde si prosím pěkně přidejte všechny ostatní- Jiřího Lábuse, Ondru Nového, Davida Novotného, Kryštofa Hádka, Vojtu Kotka, Andreje Poláka, Pavly Tomicové, Standu Majera nebo Kláru Melíškovou. Všichni z nich si svoje role naprosto užívají a dokáží dolovat jednu skvělou hlášku za druhou. Jediný kdo mi ve finále z castingu nesedl byla Dagmar Havlová, jejíž role sice ztělesňuje další stereotyp, ve finále je ale bohužel z celého hlavního castu nejslabší. Musí se ale dodat, že Ladislav Trojan ze sebe dostává všechno i pouhým nevnímavým čtením knihy. A to je prostě paráda. Co myslím těmi stereotypy? Jednoduše to, že se Havelkovi ve svém scénáři povedlo do každé postavy dodat jistý typ člověka. Jiří Lábus tu ztělesňuje bývalého bolševika, který se nebojí ozvat s tím, že dřív možná fakt bylo líp. Klára Melíšková zase typ přepracované puntičkářky, která vše potřebuje dokonalé a vyžaduje to od každého člověka. Andrej Polák zase homosexuála, který se bohužel dočká toho, že se jeho sexualita stane na setkání vážným tématem. David Novotný člověka, který je dost možná schizofrenik a možná jen pouhý hlupák. Dagmar Havlová zase drbnu, která vše musí mít z první ruky. A pak je tu třeba taky míšený pár nebo právě onen tichý děda v podání Ladislava Trojana ke kterému život nebyl nejmilejší. Havelka se zde opravdu dokáže během času stráveného v té prokleté místnosti vyjádřit ke spoustě tématům ať už co se týče sexuality, potencionální nákazy AIDS či ebolou nebo politické minulosti. A právě v těchle momentech dle mě tkví inteligence Vlastníků, kteří tato témata sice nabízejí s nadsázkou a lehkým humorem, rozhodně tím ale chtějí něco říct. Opravdu to není film co by zesměšňoval gaye nebo etiopany. Zároveň jsou Vlastníci i přes svou komorní atmosféru náležitě audiovizuálně propracování a hezky se na ně kouká a zvuk se hezky poslouchá. Střih je poté jedná velká paráda a dokazuje se, že se z tohohle tématu dá vystřískat ještě více než by se mohlo zdát. "komedie pro ty, co to nezažili, a drama pro ty, kteří tím žijí” – přesně tenhle slogan je vůči Vlastníkům ideální. A pravdivý. Pokud se v tom filmu najdete tak je to pravděpodobně tím, že jste vlastník. Nikdy jsem se domovních schůzek nezúčastnil, díky Havelkově režijnímu debutu je to ale aktuálně děsivější podivaná než koncert Ariany Grande (I když zas tak moc asi ne.....). A zároveň musím Havelkovi smeknout, protože finále je neskutečně silný zážitek nad kterým se divák zamyslí a tipuju, že ho ještě nějaký čas z hlavy nedostanu. Vlastníci skvěle žonglují mezi humornou komedii a sociální problematikou a funguje to. Děkuju Jirku Havelkovi, ještě víc ale ještě jednou děkuju za ten boží výkon Tereze Voříškové! Dost možná nejen český top roku ale i český top roku minimálně posledních 5 let!
Fakt povedený film. Na podobném principu probíhá porada v nejedné firmě...
Perfektně vystavěný děj s dobře poskládanými charaktery. Každý má tu SVOU pravdu a to je pak těžké hledat shodu.
Mladá matka se usilovně snaží a nemá na to. Její manžel je zjevná bačkora. Kontrolorka to komplikuje a myslí to dobře, možná... Komunista to komplikuje ještě víc a nemyslí to dobře. Jeho bejvalka nerespektuje nic a nerozumí ničemu. Homosexuál má pravdu, ale ztrácí nervy. Syn nemá jasno, kdy má hlasovat. Paní bytná má jasno a nechce tratit. Mladí noví vlastníci skoro porodí a starý už ne vlastník skoro nežije... Dědicové se vyznají.
Musím uznat, že tento film ještě nabude svou historickou hodnotu, ale už teď vypovídá o stavu a úrovni lidí, co nechápou, že majetek znamená především zodpovědnost.
(2.1.2021)
Perfektní netradiční "komedie" z českého soudku. Tolik typických lidských povah, kdy opravdu výborně vystihuje šablonovité charaktery vlastnických schůzí. Snad tolika absurdní drama, které je navíc prošpikováno, tím nejlepším, co české herecké osazenstvo nabízí! Obzvláště výkon Terezky Ramba je teda něco! Navíc jsem se i mockrát zasmál... 85%
Ukázkový případ tragikomedie, které sluší malá místnost jako málo komu. Je trochu škoda, že tento počin ne každý dokáže úplně docenit, protože je z toho cítit divadlo víc, než je záhodno. Já toto tvůrčí rozhodnutí plně chápu a zároveň lituji všechny, co čekají regulérní komedii. Ti musí být dozajista zklamaní, protože Havelka se nespokojil jen s jednotvárnými charaktery a každá má tak svojí hloubku. Většině tuzemskému publiku tato kombinace žánrů nic neřekne, ale těm náročnějším dokáže vykouzlit úsměv na tváři. Jen škoda, že jich nebude tolik, kolik by si tento film zasloužil.