Po filmařské stránce je to kvalitní, na tu sluncem osvícenou louku se dá koukat jako do ohně, ale jinak ne že by to bylo na škodu, ale total psycho! Co víc dodat, asi ne pro každého. Viděna 171min verze. 61%
Slunovrat je především skvělá vizuální podívaná, skutečný spektákl mezi současnými horory. V druhém plánu je to film otevřený různým čtením a interpretacím. Nejvíc se asi nabízí střet kultur či ideologií, z nichž obě soupeřící strany zde představují extrémní formy svých mainstreamových předobrazů. Na jedné straně je zde krajní individualismus a orientace na okamžité (materiální) požitky, na straně druhé komunitní pojetí (nesobecké, ale ne altruistické!) společnosti a všeobjímající "rodinná" jednota s přírodou, v níž čas nehraje žádnou roli. Zatímco rysem prvního extrému je nefunkčnost mezilidských vztahů (a paradoxní variabilita lidského neštěstí), druhý extrém je charakteristický svou determinovaností, unifikovaností a potlačením lidské individuality. Oba extrémy však mají styčné body, např. potřebu rituálů či vytrácení humanity; tedy v podstatě oba jdou proti člověku, i když každý přístup jinou cestou: Zatímco západní společnost tíhnoucí k individualismu a sobectví (zde reprezentovaná skupinou amerických studentů usilujících o úspěšné završení svého vysokoškolského studia) vytlačuje povědomí o přirozenosti smrti ze svých životů a odcizuje se přírodě, "přírodní" komunita (zde reprezentovaná fiktivním společenstvím Hårga) bezohledně bere (doslova i přeneseně) životy lidským bytostem kvůli iluzím, že je to dobré/správné z hlediska přirozeného bytí (ačkoli celá iluze je založená na čistě lidském konstruktu). Celý příběh se tak může číst jako hledání rovnováhy mezi různými přístupy k životu (zlaté střední cesty). Ale samozřejmě se film dá číst i jednoduše jako dobrodružná snaha hlavní postavy (Dani) o vyrovnání se s tragickým osudem své rodiny a skrze sled bizarních událostí o metaforu přechodu do "nového života", který následuje po grandiózním finále, jež lze vnímat jako katarzi rozchodu s tím starým. I přes mnohovrstevnatost filmu a značný vizuální požitek se nelze ubránit jistému zklamání. Jednotlivé postavy jsou ploché, psychologicky nepropracované a ve vypjatých momentech se chovají příliš podle klasického hororového mustru. A od určité chvíle (nejpozději od okamžiku, kdy si Dani poprvé řekne, že chce odtamtud pryč) začíná být zřejmé, k čemu film směřuje (zvlášť, když si začnete všímat stále zjevnějších podobností s filmem The Wicker Man z roku 1973). Účin finále je tak dost otupen a mohou navíc přijít otázky, jestli takové vyvrcholení (i vzhledem k traumatu, se kterým se seznámíme na začátku filmu) je vůbec uspokojivé...
7,5/10. Tvl, tak prý poznávání cizích kultur je obohacující zážitek. Tak proč nám každý druhý film ukazuje, jak to pro tu nebo onu stranu, občas pro obě, končí hodně špatně. A teď vážně, tohle je hodně vtahujici a luxusně natočený zážitek. Bohužel jsem neměl na konci takový ten pocit uzavření a zadostiučinění jako obvykle u podobných filmů mívám. Chápu ten účel, jen nevím jestli to na mě působí správně. Prostě to skončilo a já nevím jestli to stalo za můj čas. Fascinující je kontrast toho světla a té barevnosti vůči stoupajicimu napětí, prostě to funguje i bez tmy.
Přes tu podělanou roušku vidím holý kokot. Jako, slyšel jsem že kousek od Ratibořicích se údajně nachází sluníčková sekta Rodinných Mormonů, kde se ještě pořád prcá se svýma matkama a nacpávají anální kolíky do prdelí svý otců. Tedy pardon, omylem jsem asi sledoval incestní porno, než zas film. Ano, tady to je, Vraždy v Midsommaru. Ne? Tohle taky není ono, tak já už kurva nevím, tady v tý zpíčený knihovně máte v tom strašný bordel, řeknu vám.. Tak už jsem to našel, Slunovrat. Podle mých vrstevníků, je tohle prý strašná prda, ze které se poseru do tangáčích. Tak Švédskou trojku jsem nedostal, jen nějaké hipstery žeroucí vlastní vnitřnosti a pijící halucinogení čajík na nadýmání. Takový pomalý rozjezd, než se začne konečně něco kuchat, tak jsem to minimálně 5x stopnul a radši šel dělat něco spořádanějšího, a ne teď nemyslím hoňkání. Toxické rituály, vzájemná mrdanice a toporně otravný knězové, to se kurva komu může líbit, a brát to vážně? Když teda vynechám a hodím za hlavou, ten předvídatelný konec, tak co mě dokázalo pořádně nasrat, je ta naivní potratská skvadra mladých jelit. Skapou hned, a ani si nedokážeme udělát nějaký vztah s postavami. Nebo aspoň do té doby, než někdo nandá skrytou kamerku do hajzlu. Pár těch foteček do rodinného alba by se hodila! Závěrečná genocída ohněm, jak ty vole, v Kostnici na Janu Husáka, mě bavila, jen tak o mě lidi neříkaj, že jsem žhář a kleptoman. Neinspiroval se někdo Karlem Hynkem Máchou? Takhle by se oslava Máje asi slavit neměla. Ale komu já můžu fušovat do řemesla, že jo. Běžte už s tou artovou eskápadou do prdele, a radši už pomaličku vyhubte tu posranou zainfikovanou Itálii. Jsem politicky korektní, tak si na to už zvykte!
ty vole tohle byl omyl...kdyby me nekdo mlatil tak je to zabavnejsi nez toto..chci vratit penize za to ! ps: videl sem podruhe, furt je to divny, ale celkem chapu, ale tvle fakt ne.. cekal sem od rejzi uplne neco jineho 🥹
Velice slušný kousek, na který se krásně kouká, člověk má až chuť zkusit si, jaký to asi je, když celý den svítí sluníčko a je tak nádherně. Tedy alespoň ze začátku, kdy zatím jen malinko člověk tuší, spíše odhaduje, že v té idyle asi nebude všechno v pořádku... Pak už jen indicie přibývají a dávají tušit, co asi přijde nakonec... Určitě stojí za to vidět.
(spoilery) Líbí se mi, že tam umírali antropologové. Na druhou stranu jsem měl ke konci Slunovratu chuť znuděně křičet a trucovitě dupat nohama při každém dalším nekonečně pomalého VC nájezdu kamery za zpěvu krojovaných lidiček při dalším a dalším a dalším a dalším rituálu. Některých věcí bylo zkrátka příliš.
Mystické filmy mám rád, horory už méně, vlastně vůbec. Často zkreslují realitu a ze všeho dělají zbytečné bu-bu, které si nechci ukládat do hlavy. Tady mě zmátl trailer a parta, která šla do kina. Chtěl jsem. Chyba. Zajímavý námět, ale nevysvětlený, nepropracovaný, jen mechanicky naroubovaný, tak aby to mělo vůbec nějaké vysvětlení, které mělo hodnotu pouze informace. Klasická forma hororu je zachována i porušována. Nejzajímavější linka byla ta mystická, ale zůstala bohužel prázdná. To co autor nabízel mohlo jít do hloubky, pak by to bylo zajímavé i bez zbytečných nepříjemných detailů. Forma zpracování převýšila
Příběh s bizarním náboženstvím, který by se v klidu mohl dít. Celý snímek má sice trochu pomalejší tempo, ale má to tak výbornou atmosféru, že se do toho lehce vžijete. A to ani nemusíte být pod zfetovaný. Má to naprosto přenádherné lokace, které mají největší plusko. Potom je tady ta bizarnost, která se bohužel nejvíc objeví spíš až ke konci. Nejradši bych tomu dal plné hodnocení, ale něco mi přece jen na tom chybělo. Takové maličkosti. Trochu uspěchaný konec, málo brutality, herci mohli být taky krapet sympatičtější a nakonec toho hororu tam bylo bohužel minimálně. 8.5/10
Tak tohle bylo creepy as fuck. Rozhodně to není pro každého. Ještě pár let zpátky bych tohle považoval za největší bullshit. Ačkoliv mě Asterovo až nezdravě propagované Děsivé dědictví vůbec neoslnilo (dneska je to v modrým btw.; told you), tak tohle byl jinačí nářez a trefa přímo do černýho. S každou další minutou jsem si přišel blíž k tomu, co autor zamýšlel a v životě jsem se necítil, že bych nějaký film chápal až takhle moc. Atmosféra dokonalá, natočeno na jedničku. Jak jsem se těch 147 minut bál, tak se nemůžu dočkat té 3 hodinové verze. Při konečných titulkách jsem se cítil jako bych sám podstoupil nějaký rituál. Holy fucking shit maaaan.