Zajímavosti o Smrt na Nilu

66%

Zajímavosti 44

  • Linnet by jistě měl čas a možnost pronajmout si celou loď na celou cestu, aby se na ni později nemohli nalodit další cestující.
  • Postava v kapuci, kterou Poirot pronásleduje, by se mohla otočit a chladnokrevně ho zabít, místo aby se pokusila utéct.
  • Počáteční CGI zobrazení pyramid v Gíze je velmi nepřesné. Nejsou v symetrické linii se Sfingou, jak je zobrazeno, ani nejsou na břehu Nilu, ale nacházejí se asi 8 km západně od řeky.
  • Když Poirot říká své přítelkyni ve vojenské nemocnici: "Žádal jsem tě, abys nechodila," jeho rty se nehýbou.
  • Děj filmu se odehrává v roce 1937, ale Salome Otterbourne je mnohokrát zobrazena, jak hraje na poloakustickou kytaru. Mezi kytary, které byly ve filmu spatřeny, patří Gibson L5 z roku 1952 a reedice Gibson ES-250. Model ES-250 byl poprvé vyroben v roce 1939. Modely kytar jsou příliš pozdní na to, aby byly použity v roce 1937.
  • Lékař uvádí, že jedna z obětí měla podříznuté hrdlo. Diváci vidí jizvu, ale ne otevřenou ránu.
  • Boucova bunda letí opačným směrem než jeho drak.
  • Ačkoli má tento film řadu anachronismů a jiných nedostatků, dvě odhalující chyby přicházejí v rychlém sledu za sebou. Nejprve je z říčního člunu vypuštěn oblak "balónků" - ty však odplouvají proti větru, opačným směrem než kouř z komína. Za druhé, o několik minut později jsou cestující odváženi na plachetnicích od hrobky v Abú Simbelu, ale hlavní plachty (lana držící ráhna) jsou všechny volné, přestože se zdá, že vítr plachty naplňuje.
  • V průběhu celého filmu není na kůži kolem Poirotova kníru vidět žádná známka po jizvě na tváři z války, ale na konci filmu, kdy už knír nemá, jizva zůstává.
  • Na konci filmu Vražda v Orient expresu (2017) se Hercule Poirot dozvídá o vraždě na Nilu a je povolán, aby ji vyšetřil. Ve filmu Smrt na Nilu (2022) se vražda odehraje až po 1 hodině a 5 minutách filmu. V samotném filmu však v úvodní scéně v nočním klubu postava Poirota přivítá slovy "Vyřešil jste případ v Egyptě". Jedná se o jiný případ.
  • Belgická armáda používá plyn 31. října 1914. Ačkoli první známé použití jedovatého plynu v 1. světové válce bylo Němci v dubnu 1915, spojenci používali slzný plyn již od srpna 1914. A přestože typ použitého plynu není zmíněn, je nepravděpodobné, že by v této scéně byl nasazen právě jedovatý plyn, vzhledem k tomu, že mnozí z útočících belgických vojáků nemají na sobě plynové masky.
  • Když se jde Poirot podívat na Salome v Londýně, kytarista používá efekt tremolo. Ačkoli se tremolo v hudbě používá již po staletí, první tremolo pedál pro elektrickou kytaru byl komerčně dostupný až na začátku 40. let 20. století, tedy nejméně tři roky po období, které je zachyceno v tomto filmu.
  • Poirot zmiňuje "burňáky" létající nad zákopy. Buřňáci jsou však mořští ptáci, kteří se ve vnitrozemí vyskytují jen velmi zřídka - hnízdí především na odlehlých ostrovech, vrcholcích útesů nebo mysech. Na západní frontě by je nikde nebylo možné spatřit.
  • Lékař konstatuje, že postava zemřela nejméně před šesti hodinami, ale když se dotkne jejích rukou, zápěstí nejeví žádné známky ztuhlosti, která se poprvé projeví dvě až šest hodin po smrti.
  • Poirotovy rány v obličeji by byly silně obvázané nebo již sešité, ale rozhodně ne doširoka otevřené.
  • Osvětlení na lodi, zejména osvětlení paluby v noci, je příliš jasné a má příliš bílý odstín, než aby odpovídalo realitě lodi postavené/provozované ve 30. letech 20. století. Osvětlení by mělo mít mnohem teplejší tón a nižší úroveň vzhledem k tehdejším žárovkám a skromnému elektrickému výkonu lodního generátoru.
  • Na lodi v Egyptě v té době byla pouze mužská posádka. Také posádka (muži i ženy) je zobrazena v šortkách a košilích s krátkým rukávem, což zcela překračuje dobové normy oblékání v egyptské kultuře. Muži by nosili buď obleky západního typu, nebo košile a kalhoty, nebo místní oblečení, které by opět zakrývalo ruce a nohy.
  • Poirot si nechá narůst knírek, aby zakryl jizvu, která mu pokrývá většinu horního rtu a tváře. Z jizevnaté tkáně vůbec nemohou růst vlasy, protože neobsahuje folikuly ani potní žlázy; je to vazivová tkáň, která po rozštěpení roste mezi škárou. Poirotův knír proto nikdy nemohl být tak plný, jak je vyobrazen, a měl by mít několik děr nebo nepravidelností.
  • Když Poirot vyslýchá Eufemii, Bouca, Rosie a Salome, orientace rukou Rosie a Salome se v jednotlivých záběrech mění. Způsob, jakým má Salome pravou ruku na bocích, se neustále mění a způsob, jakým má Rosie prsty na zábradlí, se také mění od střihu ke střihu.
  • Když Salome vstoupí do místnosti, kde hraje, projde tanečním parketem a skončí na pódiu, zmizí kabel její kytary.
  • David Suchet: při vstupu do klubu během poslední scény. Suchet hrál titulní postavu ve filmu Poirot (1989).
  • První filmové pokračování, které režíroval Kenneth Branagh.
  • Poirot je vyobrazen jako příslušník belgické armády za 1. světové války. To je v rozporu s literárním kánonem, kde je Poirot zakotven jako uprchlík, který se přestěhoval do Anglie (Záhadná aféra ve Styles). I za předpokladu, že by byl Poirot z aktivní služby invalidní a odešel by do spojenecké země, neznamenalo by to, že je uprchlíkem.
  • Postava Linnet Ridgeway, kterou ztvárnila Gal Gadot, prý ve škole hrála Kleopatru a v jedné scéně se za tuto historickou postavu převlékne. V roce 2021 Gal Gadot oznámila, že plánuje produkovat a hrát ve filmu založeném na Kleopatřině životě.
  • Kožené klapky na oči, které Poirot nosí ve spánku, mají tvar jeho charakteristického dvouvrstvého kníru.
  • Loď se jmenuje Karnak podle názvu vesnice ve východním Egyptě na Nilu.
  • Rozpočet filmu se odhaduje na 120 milionů dolarů.
  • V roce 2022 by měl náhrdelník Tiffany hodnotu téměř 41 milionů dolarů, a to jen s ohledem na inflaci. Díky tomu, že se jedná o originál Tiffany, by však jeho hodnota byla výrazně vyšší, možná i přes 100 milionů dolarů.
  • Na konci filmu Vražda v Orient expresu (2017) se Poirot dozvídá o "smrti na Nilu". V románu "Smrt na Nilu" byl Poirot na lodi před a v době spáchání první vraždy. To může, ale nemusí představovat nesrovnalost, protože "smrt na Nilu" zmíněná na konci Vraždy v Orient expresu se může týkat smrti, která nastala před první smrtí v románu. Na začátku, kdy jsou představeny hlavní postavy, je prostřednictvím expozice odhaleno, že případ, k jehož vyšetřování byl Poirot povolán, byl zcela jiný zločin.
  • Stacy Abalogun je v obsazení uvedena jako "Elinor Glyn". Elinor Glyn (1864-1943) byla britská spisovatelka specializující se na kontroverzní (na svou dobu) romantickou literaturu. (Jeden dobový doggerel, inspirovaný jejím dílem, se ptal: "Chtěl bys hřešit / s Elinor Glynovou / na tygří kůži?" / "Nebo bys raději / s ní bloudil / na nějaké jiné kožešině?"). Dáma Agatha Christie vytvořila pro výchozí román Salome Otterbourne jako alkoholickou spisovatelku milostných románů, volně založenou na Elinor Glyn.
  • Tento film spojuje komediální partnerky Dawn French a Jennifer Saunders.
  • Natočeno výhradně na velkoformátový 65mm film. Na tento formát byl natočen i předchozí film sira Kennetha Branagha jako Hercule Poirot ve filmu Vražda v Orient expresu (2017), stejně jako jeho adaptace Hamleta (1996).
  • Dá se říci, že většina hlavních aktérů filmu (ti, kteří jsou uvedeni nad názvem na plakátech) "obchoduje s přízvukem". Američané Annette Bening a Armie Hammer mluví s britským přízvukem. Mnoho hlavních britských a irských herců používá buď americký přízvuk (včetně Sophie Okonedo, Letitie Wright a Jennifer Saunders), nebo francouzský/belgický (Rose Leslie a samozřejmě Branaghův vlastní Poirot). Indický herec Ali Fazal mluví s britským přízvukem. Gal Gadot je jediným ne-britským hlavním hercem filmu, který mluví svým přízvukem mimo plátno (izraelským), jak to dělá téměř ve všech svých filmech.
  • Na začátku filmu se Poirota zeptá reportér, zda "pracuje na případu Aurendel". To je pravděpodobně odkaz na Poirotův román Němý svědek, jehož zápletka se týká rodiny s příjmením Aurendel. Je možné, že právě na tomto románu bude třetí díl založen.
  • Velký počet záběrů je zarámován s dokonalou nebo téměř dokonalou symetrií. Některé scény jsou natočeny z více úhlů, přesto zůstává zachována symetrie. To je nepochybně narážka na Poirotovu obsedantní potřebu rovnováhy ve všech věcech.
  • Zatímco sedí a obdivuje Sfingu, Poirot sedí u stolu, na němž jsou dvě vejce v pohárech. Jedná se pravděpodobně o odkaz na předchozí Poirotův film Vražda v Orient expresu (2017) sira Kennetha Branagha, v němž se Poirot snaží najít dvě stejně velká vejce k snídani.
  • Filmová loď "S.S. Karnak" byla postavena na parkovišti studia. Je založen na lodi P.S. Sudan. Dame Agatha Christie napsala "Smrt na Nilu" na základě cesty po Súdánu. Byl postaven v roce 1921 a byl jedním z největších říčních parníků nilské flotily Thomase Cooka. Poslední léta 20. století strávil parník odstavený a ve zhoršujícím se stavu, dokud ho v roce 2000 nekoupili noví francouzští majitelé a v roce 2001 ho nevrátili do provozu.
  • Salome Otterbourne je zjevně založena na skutečné sestře Rosettě Tharpe (která možná vynalezla rock and roll). Pět písní ve filmu zpívá Tharpe a šestou píseň Tharpe zpívají jiní. Mnohé z těchto písní (That's All & Shout Sister Shout) pocházejí z působení sestry Rosetty There v The Lucky Millinder Orchestra (Lucky Millinder byl součástí orchestru, který se jmenoval něco jako The Mills Rhythm & Blues Orchestra, v němž také hrál na trubku Henry "Red" Allen, zejména Ride Red Ride Song).
  • Tato verze Poirota se narodila mnohem později než jeho literární protějšek, kterému bylo na začátku 20. století kolem padesáti let. V tomto filmu je Poirot v prologu zobrazen jako mladý voják v roce 1914, takže je nejméně o třicet let mladší než knižní Poirot.
  • Sir Kenneth Branagh zná Jennifer Saunders (Marie Von Schuyler) a Dawn French (Bouwers) od poloviny 80. let, kdy se s nimi seznámil prostřednictvím své tehdejší přítelkyně a budoucí (dnes již bývalé) manželky, herečky a spisovatelky Emmy Thompson. Ve Velké Británii jsou French a Saunders (1987) slavnou komediální dvojicí už od 80. let, znají se od univerzity.
  • Jak v tomto filmu, tak ve filmu Vražda v Orient expresu (2017) Poirot vykazuje známky obsedantně kompulzivního chování (postava Letitie Wright ho v jednu chvíli dokonce nazve "obsedantním"). Jeho potřeba rovnováhy a symetrie se projeví, když pošle zpět jeden ze zákusků, aby jich měl sudý počet, a když narovná nohy jedné z obětí. Obsedantně-kompulzivní porucha (neboli OCD) je považována za relativně nový objev, ale ve skutečnosti tento termín zavedl v roce 1877 německý psychiatr Carl Westphal.
  • Tento film byl několikrát odložen. Původně byla premiéra stanovena na rok 2019, ale kvůli odkladu natáčení se posunula na rok 2020. Poté se kvůli pandemii COVID 19 několikrát posunul, až byl stanoven na podzim 2021. Poté byl 3. dubna 2021 kvůli obvinění Armieho Hammera posunut na únor 2022.
  • Společnost Tiffany & Co navrhla šperky, které se ve filmu nosí, především Linnetin diamantový náhrdelník. Na náhrdelníku je replika Tiffanyho žlutého diamantu, jednoho z největších žlutých diamantů, jaký byl kdy objeven. Poprvé byl objeven v Jižní Africe v roce 1877 a od roku 2022 ho veřejně nosily pouze čtyři ženy. Na Tiffanyho plese v roce 1957 jej měla na sobě paní E. Sheldon Whitehouse. Na reklamních fotografiích k filmu Snídaně u Tiffanyho (1961) jej měla na sobě Audrey Hepburnová. Na předávání Oscarů (2019) měla na sobě diamant Lady Gaga. Beyoncé měla náhrdelník na sobě v kampani s Tiffany v roce 2021.
  • Mnoho postav je kombinací nebo obměnou postav z románu, aby bylo obsazení menší a děj méně zmatený. Ze Salome a Rosalie Otterbournových, spisovatelky milostných románů a její dcery, se stává zpěvačka a její neteř/manažerka. Z Andrewa Penningtona se stává bratranec Andrew Katchadourian. Marie Van Schuyler, společenská smetánka, která není příbuzná Linnet, se stává Linnetinou kmotrou, která má ideály pana Fergusona, aristokrata, jenž se stal socialistou. Windlesham, postava zmíněná v první kapitole, se spojuje s doktorem Bessnerem a stává se doktorem/lordem Windleshamem. Bouc, postava, která se objevuje pouze ve Vraždě v Orient expresu, přebírá prvky plukovníka Race, zatímco výběr jeho společnice na cestách, jeho matky Euphemie, připomíná vztah mezi Timem a paní Allertonovou.