Recenze filmu Suspiria

68%

Komentáře a recenze 7

Dle počtu bodů
Chrustyn
Chrustyn
43 674 bodů
6
Nová verze legendárního hororu Daria Argenta, který mi sice úplně vyprchal z paměti ale rozhodně si pamatuji, že byl přímočařejší a hororovější, než je tato nová. Luca Guadagnino, pojal film mnohem artověji a bude si horko těžko hledat diváky. Film je více než dvě a půl hodiny dlouhý a dějí se zde opravdu podivné věci, které se rozhodně nedají nazvat typicky hororovými, nebo divácky zajímavými. Na druhou stranu má nová Suspiria svou atmosféru, která dokáže vtáhnout a některé scény jsou poutavě nepříjemné. Pokud máte chuť na něco jiného, než je standardní horor, můžete novou Suspirii zkusit, ale bude to dost náročná podívaná.
Sheldon
Sheldon
16 079 bodů
8.5
Film se stejně jako originál natáčel na filmovou surovinu 35 mm a japonský kameraman Sayombhu Mukdeeprom, který natáčel i Guadagniho Dej mi své jméno má můj velký obdiv za to, jak skvěle se vypořádal s vizualizací filmu včetně filmařských postupů 70. let, které do filmu dostal. Ačkoli k nim mám obvykle výhrady, v tomto filmu všechny ty podivné rychlé zoomy skvěle pasují. Jestliže se v původním filmu skoro netančí, pak tady je tanec naprosto klíčový a film s ním stojí a padá. Řada tanečních scén je naprosto zneklidňující a taneční kreace vychází od opravdových mistrů tanečníků a tanečnic. Předposlední filmový tanec Volk je naprosto zběsilý a pochopitelně finále už z hlavy nikdy nevymažete, pokud tedy až k němu vydržíte.
Klajnik
Klajnik
8 955 bodů
7
Osobně na mě film působil hlavně díky režii. Spousta kvalit toho filmu tkví v jeho provedení: Bavilo mě, k čemu autor sahal v rámci prostředcích stylu, díky nimž je remake Suspirie působivý podobně jako třeba Antichrist, což je film, k němuž bych tento nejvíce připodobnil. Užíval jsem si snímání kamery a střih. Kvality jsou často subtilního rázu, ale film poskytne i pár pořádných hegenů. Jsou tam kupříkladu skvěle nastřihané snové sekvence. Pokud ovšem tyto aspekty není divák toliko schopen docenit, bude mu film připadat utahanější a nudnější - a taky nejasnější.

Scénáristicky to nikam nespěchá a současně je toho hodně co divákovi vyprávět a vysvětlit. Ačkoliv to není tak intenzivní film, tak je rozhodně umělecky výrazný. Může to působit poněkud zmatečně. Divák musí dávat pozor a seskládávat si do kupy, oč v ději jde. Vyprávění se řeší události, které se staly, události, které se dějí i události, které se mají stát. Jsme přizváni do specifického prostředí baletní školy, kterou vedou čarodějnice, které jsou však rozkmotřené do frakcí a hledají nějakou mladší tělesnou schránku, kterou by mohly posednou/uzmout. To zní dost béčkově.
Sledujeme jednak nadějnou mladou studentku baletu, spory a záměry čarodějnic a podezřívavého dědu.
Celkově by to samozřejmě mohlo být prokreslenější. Román by si klidně mohl dovolit mnohem širší záběr a zainteresovat diváka víc do postav, do vztahů mezi postavami, do historie onoho sabatu i motivací a minulostí onoho podezřívavého dědy a celkovém sepjetí motivu filmu (konceptu) s tématem a dobovým zasazením (1977, východní Berlín, železná opona). Ač film je film a jako takový má svá omezení i predispozice, tak bych od něj mohl odcházet spokojenější, kdyby měl aspoň ty 3h a byl zkrátka prokreslenější.
Závěr je sice výrazný, ale dějově mi přišel uspěchaný (trochu deus ex machina). Celý příběh končí taky s postavou onoho dědy, kterému kdysi Němci odvezli ženu do koncentráku a nyní se alespoň snaží přijít na kloub tomu, co stojí za zmizení jedné baletky, která k němu chodila na terapii a blouznila o čarodějnicích. Na jeho osudu se snad prezentuje ono téma, kterým nejspíš je historické zlo a nemožnost ho zvrátit, ale mně to upřímně tak dobře neseplo. Je sice pravda, že jedna čarodějnice vylíčí podiv nad tím, že si lidi myslí, že to bude lepší (asi narážka na pád opony), ale nepřijde mi, že by to bylo dost dobře tematicky prokreslené a vygradované a vypointované!
Taky jsem byl zmaten tím, kým se nakonec ukáže být postava Dakoty Johnson, která přijde do akademie jako nadaná studentka, ale nakonec se ukáže být matkou Suspiriorum, což na můj vkus přišlo jaksi z nenadání a scénáristicky bych si to představoval pošéfeno lépe.
Dialogy zní trochu uměle, ale ten film je pojat více teatrálně a aspoň, že bylo dobře naloženo s vymezeným prostorem. U spousty filmů mám pocit, že ztrácí můj čas, protože svými bídnými kvalitami a odfláklým scénářem neospravedlňují žádající si pozornost. Zde bych chtěl naopak vidět více, páč zde vidím smysl, ale zdá se mi to rozehrané na příliš malém prostoru, aby to mělo takovou sílu, jakou by mít mohlo. To není špatný výsledek. Ve skutečnosti je to ale spíš za 3,5/5, ačkoli se furt jedná o jeden z mála hororů, na nějž pro jeho kvality vzpomínám.

PS: Technicistně orientovaný divák může rozjímat nad funkčností magického systému. Divák se může ptát: "Proč ten tanec?" Pro setnutí hlavy stačí jen máchnout paží, ale takový telekinetický útok vidíme jen jeden. Tanec má navíc dobrou choreografii, která je v jedný scéně spjatá a synchronizovaná s jinou událostí. Ten ve filmu hraje velkou roli, protože se zdá, že se skrze něj vykonávají nějaké komplikovanější kouzla. Jedna čarodějnice nařkne svou umělečtěji orientovanou sestru z toho, že to, co ony dělají nemá být žádné umění.
  • režie
  • styl
  • kamera
  • střih
  • zasazení
  • koncept
  • atmosféra
  • tematicky nedostatečně prokreslené
  • jisté mezery ve scénáři
Komfas
Komfas
977 bodů
4
Tak to sem nejak nepochopil :-))))
hroubek
hroubek
252 bodů
7
Hodně zajímavé a po filmařské stránce vymazlená podívaná. Před pár dny jsem viděl originál, který mi velmi sedl a o to více jsem byl zvědavý na nové uchopení, jenž si jde vlastní cestou. Režisér Luca Guadagnino mi už několikrát ukázal, že je neskutečně talentovaný režisér a umí skvěle točit. Jeho filmy jsou po audiovizuální stránce vymazlené a Guadagnino velmi lehce zvládá pracovat s postavami, vytvářet znepokojivou atmosféru nebo budovat napětí. A toho jsem se vrchovaté míře dočkal i zde a ne jen toho.

Chápu, že Guadagnino nechtěl točit obyčejný remake jedna ku jedné - což by byla prohra hned na začátku. Chápu, že chtěl vytvořit poctu původnímu filmu, rozšířit ho, a dát tam něco nového, nějakou novou myšlenku, pointu, kontext, sociální kritiku atd. Opravdu si ho za tento přístup vážím, jelikož tím ukazuje, že osobitý tvůrce s vlastní vizí. A tady je největší problém celého filmu. Je to utahané až hanba. Guadagnino a scénárista David Kajganich do příběhu zasadili to, co se v Berlíne v roce 1977 dělo. Berlínská zeď, šrámy z druhé světové války, teroristické útoky. A díky tomu je tady spoustu scén, které na první pohled působí jako "vata". Zatím co původní film byl místy dost přímočarý, tak zde máme velmi komplexní obraz jisté doby.

Příběhu dost dlouho trvá než se rozjede, ale pak přináší fantastické scény, co nedostanete z hlavy - první velký tanec Susie, při kterém dojde na lámání těla. Prakticky každá taneční scéna je fantasticky natočená, a ta práce kamery, hudby a střihu je dokonalá. A pak je tu samozřejmě grandiózní finále, které ne každý rozdýchá. Film sám osobě má tolik úžasných momentů a záběrů, ale pak jsou zde scény, u kterých jsem si říkal, proč tam asi jsou.

Dakota Johnson předvádí velmi působivý výkon a hraje velmi fyzicky, a některé scény patří jen jí. Tilda Swinton je skvělá herečka a tady to předvádí každou scénou. Opravdu jsem nepoznal, že Swinton hraje ve filmu více postav - hlavně tu mužskou, doktora Klemperera. Úžasný výkon talentované herečky. Velmi se mi líbil výkon Mii Goth, která je zde skvělá a ukazuje svůj talent. Nová Suspiria není dokonalý film, není to ani divácky vděčný film, ale rozhodně je to zajímavý film, co má svou myšlenku a autorskou vizi.
Jonas_Dark
12 bodů
7
I place it 1 rank higher than the OG one - the storytelling and added nuances are better but nothing beats the OG music and color.