Recenze seriálu Bohéma

58%

Komentáře a recenze 14

Dle počtu bodů
Psisko59
Psisko59
32 877 bodů
3
Neujasněné směřování scénáristky (Tereza Brdečková) a režiséra (Tomáš Sedláček): buďto vyprávím autentické osudy meziválečné "bohémy" soustředěné kolem barrandovských ateliérů, nebo příběhy "inspirované" jejich životy. Není ovšem možné bez úhony lavírovat mezi oběma možnostmi: chvíli věrně zobrazovat historickou postavu včetně charakteristické podoby a chůze (např. skvělý Vladimír Javorský jako Vlasta Burian), v dalším díle jí vkládat do úst a do (domnělého) osudu věci, které se buď staly zcela jinak, nebo se nestaly vůbec. Ještě víc matoucí a disharmonické je vedle realisticky zpodobněných osobností nadhazovat fiktivní charaktery odebírající si od několika skutečných figur, co se scénáristce zrovna hodilo - a v několika případech si protiřečit nebo zjevně zkreslovat historii. Proto se (právem) ozvala řada pamětníků a také potomků dotčených osobností. Na jedné straně je zřejmá snaha po zachování dobových reálií, ale proti duchu doby jde např. použitá hudba (Michal Rataj). Nekoncepčnost se tvůrcům pořádně vymstila, šance na autenticitu byla promarněna.
Sheldon
Sheldon
16 079 bodů
3
Jako bych se propadl časem ovšem nikoli do období Protektorátu, ale do období normalizace, ideologického hnusu typu Majora Zemana a Okresu na severu a podobných blbostí. Příběhově je to nesmysl, zpracování je opravdu bezradné a režisér pokračuje ve svém zoufalém pokusu něco natočit, ale opět se to nepovedlo. Mimochodem hudba je tak rušivá a disharmonická, že zabije naprosto cokoli.
Had
Had
12 338 bodů
2.5
Jak někde napsala paní režisérka Jitka Němcová - historický blábol :-) Když má autor scénáře z nedostatku jiných nápadů zapotřebí akcentovat sexuální orientaci Miloše Havla jako hybatel jeho veškerých aktivit (a kdyby to náhodou někdo nepochopil, dáme tam postelovou scénu), je dost jasno.
avenis
avenis
11 521 bodů
8
Pořád mám rozporuplné pocity. Při prvním shlédnutí v době premiéry jsem byla nadšená až do chvíle, kdy jsem zjistila určité nepřesnosti v historicky doložených faktech. A to střídání pravdy a fikce nebylo příjemné. Přesto mě seriál docela nadchnul. Teď, když jsem to viděla podruhé, víc jsem vnímala naprosto nevhodný a místy rušivý hudební doprovod. Dokud zaznívaly tóty známých šlágrů, bylo to dobré, ale jakmile ostrý zvuk trubky volně improvizoval během dialogů, bylo to k zbláznění. Každopádně výpověď o děsivé podobnosti nacistických a komunistických praktik, o tragických osudech lidí z Barrandova, ta je přesvědčivá. Možná tam nemuselo být tolik nahých zadků...
limeta
limeta
5 213 bodů
5
Seriálová slepá ulice. Slibný námět dává očekávat fajnovou podívanou, která bude stát na pevných pilířích osudů už nežijící filmové generace tvůrců a herců filmů "pro pamětníky". V úvodu jsem si říkala, že je škoda, že chybí při každé nové postavě v záběru popisek o koho jde, jako tomu bylo v Sedláčkově sérii České století. Přece jen při značném počtu postav se v tom člověk trochu plácá, snad jen vyjma skvěle ztvárněného Vlasty Buriana Vladimírem Javorským. Ale ono je to vlastně jedno. Je to přece jenom "jako". Prý podle scénáristky Brdečkové nešlo o to, ukazovat přesně historická fakta, ale chtěli ukázat osobnosti té doby a emoce. Pak tedy nerozumím, proč se postavy jmenují podle skutečných herců a "hrají" v tehdy natočených filmových titulech. Vypadá, že to je jen proto, aby se skryly chyby a nepřesnosti. Škoda toho "na motivy". Mohl to být skvělý náhled do filmového prostředí těžké doby, ve které vznikly filmy, na které koukáme do dneška.
hp24
2 833 bodů
6.5
Užitečný seriál, který přiblíží rozporuplnost doby a rozhodování známých umělců v období nacistické okupace a krátce po ní. Jen je škoda, že obsazení některých rolí se moc nepovedlo. Zatímco Michal Dlouhý exceluje jako Zdeněk Štěpánek a Vladimír Javorský jako Vlasta Burian, tak Sasa Rasilov jako Oldrich Novy je spatna volba, divak nema sanci uverit, na hrane je i David Novotny v roli Jaroslava Marvana. Velky problem je take imaginarni postava Lili Krallova, ktera asi slouzi jako univerzalni absorber nekolika dilcich pribehu. A zmatene a nelogicke je prolinani s r. 1968, ktere jinak nema moc smysl. - Ale jak jsem uvedl na zacatku, uzitecne dilo, byt trosku promarnena prilezitost. --- P.S.: Dodam, ze asi uz ted chapu, jak muze byt nekdo tak nevychovany a jit si pro statni vyznamenani v mikine..... do historie se tak pan Sedlacek zapsal, i kdyz trapne.
lukas
lukas
1 523 bodů
3
Zatím jsem dal úvodní díl a musím říct, že to je dost nuda. Trochu zmatek s tím vypravěčem z roku 1968, postavami a skoky v čase. Drama se pokouší navodit přepálená hudba. Javorský imituje Buriana. Důležitá dilemata se řeší během pár chvil, čemuž nevěřím, že to tak ve skutečnosti bylo... Radši bych si dal dobrej dokument o postavách a pak diskusi s historiky, pamětníky a podobně.
ZaS
ZaS
687 bodů
7
Seriál je sice zatížen obvyklými současnými floskulemi, paradoxně ale v tomto případě sám dokládá své vyznění. Nejen herci, ale v širším měřítku všichni tvůrci (a úměrně svému platu a postavení vlastně všichni lidé) jsou součástí každého režimu a musí se více či méně přizpůsobit době. Je na nich samých jestli zvolí cestu "více" nebo "méně". Nicméně si cením, že v dnešní, bohužel opět silně ideologicky zatížené době, natočil někdo poměrně věrohodný pohled na tehdejší dobu. Tím spíše pokud jde o produkci ČT, která je dnes ve stavu silně připomínajícím právě Barrandov padesátých let.
barborasalome
barborasalome
522 bodů
4
Naprosté zklamání. Buď vyprávím skutečné osudy hlavních hrdinů bez příkras a nebo příběh inspirovaný osudy hlavních hrdinů. Ne od všeho trochu. A ještě naprosto nepatřičné zasazení části příběhu do roku 1968.
Smazaný uživatel
0 bodů
6
Snaha demytizovat české "legendy" stojí za pozornost. Nakonec se to oproti tvrzení tvůrců velmi podobá Českému století. Dějiny jsou přeloženy do podoby působivých osobních morálních dilemat. Velká politika chybí, nezdá se, že by někdo mohl dějiny tvořit - všichni se pohybují uprostřed pevně daného systému, na který musí reagovat, aniž by ho mohli někam posouvat - buď se podvolí a nestane se nic, nebo se vzepřou a nemají šanci na pozitivní výsledek. Což je ale taky trochu zkratka. Zaprvé sledujeme lidi, jejichž činy by mohly mít dopad. A navíc lidi bohaté, zajištěné, kteří mohli třeba v klidu emigrovat, což je věc, která tu vůbec není prezentovaná jako volba. Zvláštní je Sedláčkova režie a dramaturgie, které se pohybují od skvělých momentů po totální faily. Historická věrnost/nevěrnost mě mate. Podle všeho je to dost volné, a nevím, jestli když se to netváří jako realita, to není spíš na škodu, než že by to zážitku a myšlenkám pomáhalo. Ale to ještě uvidím na konci.