Recenze filmu Na střeše

70%

Komentáře a recenze 37

Dle počtu bodů
Brenan88
Brenan88
47 170 bodů
6.5
Gran Torino MADE IN CZECH REPUBLIC. Ta podobnost je zcela očividná- Máme zde nerudného starce a mladého asijského kluka,kterého vezme pod svá křídla. Bohužel od již zmíněného Gran Torino mi zde přijde vše až příliš uspěchané a tudíž nedůvěryhodné. Na mysli mám hlavně vývoj charakteru hlavní postavy. Tady by snad mohly výtky k filmu končit. Jinak se totiž jedná o velmi dobře natočený a zahraný snímek,který by si zasloužil v naších končinách větší pozornost. Mádl se ukazuje jako velice zdatný režisér a rád si počkám na jeho další počin.
Chrustyn
Chrustyn
44 045 bodů
6
Jirka Mádl je sympatický mladý herec a už filmem Pojedeme k moři dokázal, že i překvapivě zdatný režisér. Na střeše už se nesnaží o pocit reálného domácího videa a je plnohodnotným filmem s plnohodnotným příběhem, který je sice jednoduchý, ale výborně zahraný a zkušeně natočený. Škoda, že film nemá nějaké silné, nebo pamětihodné scény, protože po skončení vyšumí do prázdna, přestože po celou dobu příjemně baví i dojímá. Na české poměry takový menší zázrak.
Pete69
Pete69
33 033 bodů
8
"Klobouk dolů pane Mádl" Konečně pořádné České drama, které neni podle skutečné události a stojí za to. Skvělá hudba, dokonalý pozvolný spád děje a dobře zvolená hudba. Alois Švehlík zahrál dokonale. Celé to má smysl a ro bez jediné zbytečnosti navíc. Jen tak dál..
Psisko59
Psisko59
32 877 bodů
8.5
Inspirace Eastwoodovým Gran Torinem z toho čouhá v každé druhé scéně, ale nevadí - ústřední herecká dvojice se s tím popasovala zdařile a táhne film úspěšně nahoru. Zvláště u Aloise Švehlíka se pendant s Eastwoodem daří - taky čím je starší, tím je lepší. Mádl se jako režisér pomalu vyprofilovává, zatím jeho filmy tak nějak samozřejmě plynou, než aby tomu z režisérského křesla nějak úporně velel - a vyložený průšvih (ale ani nějaké velké umění) se zatím nekoná. Uvidíme, co dál.
hanys_
hanys_
18 781 bodů
6
S Mádlem se už musí počítat. Na střeše je na tuzemské poměry povedená variace na známé filmy, např na Kolju (starému bručounovi vleze imigrant do života), ale zároveň je Na střeše dost své. Žádné zbytečné tlačení na city, žádné happyendy.
filmfanouch6
filmfanouch6
12 654 bodů
8
Jiřího Mádla mám jako herce skutečně rád. Hereckou kariéru sice neplánoval, okamžitě se ale ve svém hereckém debutu Snowborďáci stal mladým talentem a vypracoval to tak daleko, že si dovolím tvrdit, že Jirka Mádl jeden z nejlepších českých herců současnosti! Mladý klučina z Českých Budějovic co měl v hlavě jenom hokej to vypracoval skutečně daleko a před pár lety si řekl, že by nebyl špatný nápad zkusit i režírovat dle vlastního scénáře. V roce 2014 tak dodal film Pojedeme k moři a bylo to něco! Mádl totiž dodal hravý, dojemný snímek ukázkově natočený s láskou k řemeslu a bylo tak jasné, že po režijním debutu bude stát za to ho sledovat. Před 2 roky Mádl oznámil projekt zvaný Na střeše ve kterém si měl hlavní roli zahrát Jan Tříska. Tříska však nešťastně na podzim téhož roku zahynul a Mádl tak musel najít náhradu kterou ve finále našel v Aloisi Švehlíkovi. Po 2 letech je film konečně tady a...... Mádl to zase dokázal! Nemá cenu srovnávat filmy Pojedeme k moři a Na střeše, protože každý z filmů je výrazně odlišný, i když ne zas tak moc. Stejně jako Pojedeme k moři je Na střeše především komorní záležitost založená na postavách, jejich vztazích a vývojích. Mádl dodal další parádně dialogy napsaný scénář a i když námět není moc originální, je alespoň zdařile zpracovaný. Mádl si vybral velice zajímavé téma a to vztah starého českého důchodce a vietnamského mladíka. Skrz něho sice ve filmu nedostaneme tak drsnou podívanou jako 2 roky starý seriál Pěstírna nebo tak perfektní sociální sondu jako je aktuální seriálová pecka MOST!, minimálně ale dostaneme nějaký solidní nástin toho jak si Vietnamci žijou v České republice. A především Duy Anh Tran je solidní castingová trefa (narodil se v Čechách, takže umí plynně česky, ale v rámci scénáře musí hrát někoho kdo český téměř neumí). Tohle opravdu není Gran Torino jak Mádl zdůrazňoval. Dají se v něm sice najít jisté paralely, Na střeše má ale svůj vlastní styl a kdo tak čeká jakýsi český remake Gran Torina bude ve finále hodně překvapený. Alois Švehlík je perfektní castingová trefa a dokonalá náhrada za Honzu Třísku. Nyní po shlédnutí se snažím představit si v roli Třísku a na tu roli by fakt hrozně sedl. Zároveň mi ale stejně ideální přijde Alois Švehlík. A i když je vidět jak aktuálně na tom České lvy jsou (to je vidět na tom, že Jan Palach má 8 nominací!), bylo by hodně fajn kdyby si někdo na Švehlíka za rok vzpomněl a tu nominaci mu střelil. Jak tak větším, silnější herecký výkon v české kinematografii pravděpodobně už tenhle rok neuvidíme.... Jiří Mádl je velice dobrý tvůrce a z jeho tvorby opravdu čiší láska k řemeslu, s divákem hraje čistou férovou hru a dokáže vymyslet kreativní dějové oblouky a zajímavé režijní postupy. Kamera Martina Žiarana sice nějak převratná není, v rámci možností je ale dobrá. Zvuk se v rámci české kinematografie povedl nejlépe za celou dobu. Hudba René Rypara celkem dokáže lahodit uším.... Ve finále mi ale přece jen chyběl nějaký tah na bránu. Během Pojedeme k moři dokázal Mádl naservírovat několik zvratů a ty pomalu vedl k mind-fuckovému finále, zatím co v Na střeše je jeden menší zvrat, který je navíc okamžitě smeten ze stolu. Finále, které mělo diváka navíc ve finále pravděpodobně dojmout nakonec nedoznívá tak působivě.Několik vedlejších postav (domovník Kokeš v podání Adriana Jastrebana, mladý milenecký sousedský pár v podání Vojty Dyka a Márie Bartalos) jsou finále celkem nevyužiti a vypadá to tak, že by stačilo kdyby v celém filmu byli jen dva herci a to Švehlík a Tran. Mohli jsme se více dozvědět o minulosti Rypara (to, že byl učitel češtiny, komunista a rodina mu utekla je jediný známý fakt, který nám scénář nadělí). Mohli jsme dostat nějakou větší emoční dohru. Nějaký nečekaný konec. To ale ve finále vůbec nevadí. Na střeše je pořád parádně napsaná česká věc, která je navíc i zručně natočena a je jednou z nejlepších českých věcí, která u nás za posledních let vznikla. Scénář je protkaný plný parádních dialogů včetně citace Oscara Wildea, Švehlík herecky jede jako bůh a Mádl je oficiálně pan režisér. Takže Jirko, píšu si tě na seznam žádaného zboží a do pár let chci zase něco fakt dobrého! Už ne Svěrák nebo Hřebejk, ty jsi budoucnost! Viděno v kině: 2x
avenis
avenis
11 545 bodů
9
Moc se mi to líbilo. Je to nápadité (pokud se Jiří neinspiroval u Clinta Eastwooda - Gran Torino), je to svižné, vtipné, je to čisté. Nic proti Třískovi, ale jeho mumifikovaný vzhled by mi tam moc nepasoval. Švehlík se na postavu starého profesora s velkým srdcem hodí víc. (23.1.2021)
hrumsrt
hrumsrt
10 906 bodů
8
Moc dobře si vzpomínám, když to tehdy Jirka Mádl promoval a já se jen pak brodil tolika pozitivními ohlasy. V mých očích jde už tolik let o jednoho z nejsympatičtějších osob, které česká kinematografie nabízí, inu a taky už ho sleduji od dětství a mám k jeho tváři na obrazovce nějaký vztah. Jeho režijní debut, tedy snímek "Pojedeme k moři", podle mě není úplně nejpoutavější film, ale má výbornou messege. Tohle už je jiná písnička a ve všech ohledech jde o lepší snímek. Mám rád tyhle filmy, které několikrát svojí prostotou sklouznou k divadelnímu provedení. Leč je jasně znát, že nejde o úplně původní snímek a malinko těží ze stejných prostorů jako legendární Gran Torino, tak v pořádku to normální český divák přejde i možná nepolíben. Nemusí to vyznít nejlépe, ale přobsazení hlavního hrdiny Aloisem Švehlíkem, je podle mě to nejlepší, co se mohlo stát. Z něj totiž daleko více čiší takový ten stařecký archetyp, potřebný pro tuhle roli. Krásný balanc na tolika emocích, že se zasmějete, ale několikrát Vás osudy postav dojmou. Takovéhle dramatické komedie česká scéna potřebuje, ne ty tradiční tuctovky s Langmajerem či Hřebíčkovou.. 75%
wancohoff
wancohoff
8 977 bodů
2
nuda, ktora sa nikde neposuva. strata casu.
Tom Hardy
Tom Hardy
8 369 bodů
6
Tentokrát tam "to" prostě není, i když bych Jirkovi moc přál, aby bylo. První polovinu filmu jsem měl pocit, že dost scén chybí. Všechno je náhlé, hrozně po srsti, neuhlazené. Situace ani nevydechnou a už se běží do další scény. Postupem času si naštěstí postavy sednou a v druhé půli už se daří, aby věci přirozeně vyplynuly sami (geniální a přitom tak jednoduché je například panické zavření dveří). Jirka potvrzuje, že si umí fantasticky vést herce, postavit si scénu a má ohromné filmové cítění. Ale příběh by si v tomhle případě zasloužil pečlivější expozici i nějaké to výraznější finále. Nejde ani tak o to, že se mnohé linie nedořeší, jen na konci chybí něco jasnější, drobnost, po které by člověku v hlavně bliklo „FIN“. Takhle byl pro mě náhlý příchod závěrečných titulků stejně překvapivý, jako sebejistota Aloise Švehlíka v podobně (ne)vděčné roli.
  • výborní herci
  • dobrá režie
  • skvělý soundtrack
  • nedotažený vývoj děje
  • konec hrozně vyšumí