Dotknout se těch soukromých výšin, kam ukládáte vlastní sny, může být někdy zvláštní. Své by mohla vyprávět šedesátiletá americká herečka s italskými kořeny Marisa Tomei, která před jednatřiceti lety k údivu všech, snad kromě mnoha hlasujících, převzala Oscara za svůj průlomový výkon v komedii Můj bratranec Vinny. Zatím poslední filmová teta hraného Spider-Mana skousla hořkou pilulku nesmyslných konspiračních teorií, získala další dvě oscarové nominace a po padesátce se připojila k největší filmové sérii dekády. Tehdy jí pro změnu vyčítali, že pro kanonickou roli je pořád příliš atraktivní.
Články 81
Co se vlastně udělalo špatně? Spousta kritiků i běžných diváků má na tuhle otázku v souvislosti s megalomanským Babylonem plný ranec kousavých odpovědí. Neúprosná a žánrově rozutíkaná kartografie už skoro staletého přechodu na zvukový film, s níž si režisér Damien Chazelle (Whiplash) před dvěma lety pomýšlel na Oscary, se vyvrbila v jeden z největších kasovních i kritických propadáků své doby. Stále víc lidí nicméně volá po přehodnocení toho, co možná oprávněně považují za brilantní postmoderní ódu na kinematografii – k zastáncům Babylonu se nahlas přidala i herečka Margot Robbie, která vyhlíží osud podobný jiné původně nedoceněné klasice, Vykoupení z věznice Shawshank.
V hlubokých lesích se za nelichotivého hypotetického scénáře musíte spolehnout na smysl pro orientaci, pevné nervy a také na kondici, když vám na paty dupe šílený sériový vrah. Co ale uděláte, když vám cizinec stačí vpíchnout injekci s paralyzujícím prostředkem, který vás po dvaceti minutách zcela ochromí? Doufejme, že mnoho produktivního, jelikož nadcházející hororový thriller Netflixu Nehýbej se (Don't Move) od producenta Sama Raimiho má natolik dobrý trailer, že by byla škoda promrhat jej na zhola nesmyslný a stupidní výplach.
„Já jsem Ken!,“ zapěl Ryan Gosling v megahitu Barbie a na několik měsíců vyhnal fanouškům jakékoli jiné filmové melodie z hlavy. Třiačtyřicetiletý kanadský herec tím vedle Akademie, která se mu odvděčila oscarovou nominací, potěšil hlavně svou rodinu – manželku Evu Mendes a dvě dcery, osmiletou Amandu Lee a devítiletou Esmeraldu Amadu. V rozhovoru pro Wall Street Journal vysvětlil, že každou pracovní zakázku řeší právě s nimi a odmítá přijímat role, jež by ho i v rámci příprav nutily prozkoumávat jakékoli temné aspekty duše.
Oscarové výsledky bývají sázkou do loterie a mnohokrát se stalo, že favorizovaný titul se v nejprestižnější kategorii musel poklonit překvapivému vítězi. Nejlepším filmem roku se tudíž nestali Dobyvatelé ztracené archy, Zuřící býk, E.T. Mimozemšťan, Zachraňte vojína Ryana nebo Zkrocená hora, která přitom měla během ceremoniálu roku 2006 slušně nakročeno. Citlivý příběh o dvou kovbojích, jejichž náklonnost přerůstá v zakázanou romanci, vcházel do oscarového večera s osmi nominacemi, z nichž proměnil ty za nejlepší původní hudbu, nejlepší adaptovaný scénář a nejlepší režii pro Anga Lee. Tchaj-wanský režisér se po letech vrátil k tomu, co mohlo stát za překvapivou ztrátou v poslední a nejdůležitější kategorii, kde mu vypálilo rybník mnohými zpochybňované drama Crash.
Režisér se může plácat po zádech, když jeho představitel nebo představitelka hlavní role bojuje o prestižní zlatou sošku. Očividně totiž odvedl dobrou práci, když rozdával pokyny nad scénářem a pomáhal udržovat věrohodnost či intenzitu hereckého projevu. A co teprve, když se z vašeho obsazení uchází o Oscara hned pět lidí? Naposledy k tomu došlo roku 1976, tedy v době, kdy hollywoodští filmaři začali víc spoléhat na vizuální vyjadřování a pohyblivou kameru. Trochu tak možná upozadili herecké výkony, jež si jejich předchůdci během klasické studiové éry zvykli snímat dost staticky a divadelně. Jestliže tedy můžeme nějaké filmy nazývat „hereckými“, minimálně z pohledu akademické pozornosti to je devět následujících klasických titulů, u nichž v dobrém smyslu nevíme, kam dřív stočit zrak.
Oscarové ceremonie se pochopitelně snaží průšvihům a neplánovaným změnám vyhýbat, přesto se občas situace vyvrbí tak, že je nejcennější soška ve světě filmu někomu odebrána. V čerstvé paměti stále máme situaci z předávání v roce 2017, kdy došlo k záměně obálek a namísto Moonlightu, skutečného vítěze ceny pro nejlepší film, byl nejdříve vyhlášen La La Land. Navzdory šoku a zmatení všech zúčastněných se situaci podařilo vyřešit ještě na pódiu. Historie oscarových ceremonií však pamatuje jeden ještě problematičtější okamžik.
Vizionářské, nebo bláznivé dílo? Nestárnoucí Jennifer Lopez v únoru vydá první studiové album dekády s názvem Now, které samozřejmě nezůstane pouze u hudby. Doprovodný muzikálový snímek This is me... Now vyjde na Amazon Prime Video 16. února a v prvním traileru udivuje choreografiemi a vizuálními výjevy jako z Atlasu mraků (Cloud Atlas). A tedy zároveň znatelnou absencí skromnosti a pokory, za niž se přitom čtyřiapadesátiletá Lopez mluvící o dětství a nutnosti milovat schovává.
Každý týden vám představíme několik filmových a seriálových titulů, které najdete na některé ze streamovacích platforem dostupných v Česku. Zohledníme přitom mezinárodní giganty i lokální hráče, akční filmy i festivalovou produkci. První VOD tipy roku 2024 jsou tady.
Pětatřicetiletá americká herečka Emma Stone patří nepochybně k nejrespektovanějším a nejpopulárnějším osobnostem své generace v Hollywoodu. Má dar vybírat si role, jež kombinují divácký, kritický a akademický zájem, jak dokazuje její oscarový výkon v La La Landu. Její aktuální snímek Chudáčci půjde do českých kin koncem ledna a v USA patří mezi oscarové favority. V rámci jeho propagace se spolu s kolegy rozhovořila o svých nejoblíbenějších filmech, přičemž jejich volby vyvolaly pořádnou melu.