squirrelpool
7 033 bodů •
0
Předně, upřímně děkuji redakci za pozvání, nevím o tom, že by to ještě někdo jiný dělal. Konkrétně v tomto případě jsem vděčný dvojnásob. Protože kdybych za to ještě platil, tak budu tak naštvanej, že se nechám vyhodit policajtama při pokusu vlámat se do Scorseseho rezidence, abych mu řekl jakou kravinu natočil. Po shlédnutí opravdu chápu proč se tomu finančně, zrovna dvakrát, nedaří. Ani američtí křesťané se na to nevalí jako třeba v případě Umučení. On to totiž není křesťanský(jak by se mohlo zdát podle věnování) ani historický film(jak by se mohlo zdát podle časového zasazení). Jednak řešení onoho etického problému je obecně(natož z pohledu křesťanství) špatné. Je to podobné jako Sofiina volba. Prostě se někdo snaží přenést odpovědnost za svoje činy na někoho jiného ("rozhodni kdo bude žít/zemře", "udělej TO nebo bude trpět"). Neříkám, že bych to dokázal, ale morálně správné řešení je nepřistoupit na pravidla vyděrače. SPOILER_Navíc hlavní hrdina je jezuita(křesťan), takže by mu mělo záležet postatně víc na duši své i jiných. Slovutný Liam Neeson se plete (viz rozhovor k filmu), když říká, že je křesťanské zříct se víry, aby někdo přestal trpět. Pro křesťana je na prvním místě spása duše, pozemský život je druhořadý. To by křestan ochotný zemřít určitě věděl. A tím pošlapáním nepošlapal jenom nějaký obrázek, ale i oběť těch, kteří zemřeli. Také by 100% znal větu - víra bez skutků je mrtvá. Takže tomu i obyčejnému smyslu pro fair play odporuje zrazování opakované do konce života na, kterém si vlastně, někde hluboko v srdci, víru uchoval. O pomoci při odhalování jiných křestanů, ani nemluvě. _KONEC SPOILERU
Ztěží je to i historický film, protože krom data, místa a zmínky o vztahu k evropě jsem se toho moc nedozvěděl. Potom je tady věta, která mě o(c)hromila. Cituji co jsem četl a co je vlastně ve filmu obsaženo - " Je též paralelou k současnému globalizovanému světu, neboť poukazuje na nesmlouvavost jeziutů, kteří se rozhodli "vyvézt" svou víru stůj co stůj. A v Japonsku narazili na zcela odlišnou kulturu a druh člověka." Tedy pokud to mělo být multikulturní tak to taky selhalo, protože pokud o většinové japonské společnosti něco říká tak, že je opravdu extrémně xenofobní. Ve filmu není ani naznačena nějaká nucená christianizace. Naopak většina křestanů jsou zde rodilí Japonci, které také rodilí Japonci mučí s nepochopitelnou a ničím omluvitelnou krutostí. V čele s panem Inouem, kterého zahrál Issei Ogata opravdu mistrovsky. Ta figura je opravdu na pěst.
Původně jsem měl v úmyslu dát vysoké hodnocení, ale ten konec to zabil tak, že nemohu jinak. Bohužel