Německá demokratická republika 1980. Barbara je lékařka, na jejím přístupu k práci je vidět nezměrná preciznost. Podobná důslednost je patrná i v jejím chování k lidem na vesnici, kam je přesídlena, když si podá žádost o emigraci. Přestože protagonistkou snímku je autoritativní postava, vyvěrá z díla atmosféra nejistoty, jakou s sebou nesla restriktivní doba, v níž se odehrává. Vystrašenost se zde snoubí s nezlomností, která hrdince zakazuje uvažovat nad tím, jak by věci mohly dopadnout. Postavy k sobě sice mnohdy promlouvají se zjevnou upřímností, za níž je ale cítit odtažitost, již situace vynucuje. Snímek staví na perfektně komponovaných scénách, jež se přelévají v uhrančivý a neméně přísně kontrolovaný celek. V něm sice není ani trocha místa pro romantiku a melodramatičnost, přesto dokáže budit zájem o postavy, které režisér uzavírá do skličujících let, z jejichž tíhy bylo těžké uniknout. (MFF Karlovy Vary)
Barbara poslouchá rozhlasový pořad o Wilhelmu Furtwänglerovi. Furtwangler byl německý dirigent, považovaný za jednoho z největších symfonických a operních dirigentů 20. století.
Barbara se setkává se svým milencem v jednom z pěti lipských Interhotelů. Interhotel byl luxusní pětihvězdičkový hotelový řetězec provozovaný východoněmeckou vládou a Stasi. Většina z nich byla na počátku 90. let prodána nebo uzavřena. Petzold musel pro film zrekonstruovat fasádu hotelu.
Podle Christiana Petzolda je Barbara první kapitolou jeho trilogie nazvané "Láska v dobách utlačovatelských systémů". Do trilogie patří také "Fénix"(2014) a "Tranzit"(2018).