Normal

62%
Normal
Thriller Normal je natočený podle skutečného případu sériových vražd, které ve 30. letech minulého století otřásly celou Evropou. Výpravný dobový film zachycuje vražedné řádění i dramatický střet uvězněného vraha a jeho obhájce. Šílený a geniální vrah totiž i po uvěznění rozehrává svůj další smrtící scénář a příběh spěje ke strhujícímu finále. V roli „českého Hannibala“ se na plátna kin vrací Milan Kňažko, protivníkem mu je mladý talent českého herectví Pavel Gajdoš v roli ambiciózního obhájce. Hlavní trojici postav doplňuje svým návratem na stříbrné plátno Dagmar Havlová jako tajemná vrahova manželka. Od února 1929 do října 1931 připravil Petr Kurten (Milan Kňažko) o život 8 lidí a bezpočet dalších napadl. Zabíjel ženy, muže, zvířata. Vše, co mu přišlo do cesty. Způsobil stejnou paniku jako kdysi v Londýně Jack Rozparovač. Nyní se tento legendární vrah vzdal policii. Obhajoby se ujímá ambiciózní mladý právník (Pavel Gajdoš), který je přesvědčen, že Kurten je psychicky vyšinutý. Aby to dokázal, ponoří se do vrahovy šokující minulosti a poznává pozadí nelítostných činů. V průběhu pátrání potkává další velmi tajemnou postavu, atraktivní Kurtenovu ženu (Dagmar Havlová). S přibývajícími důkazy je stále jasnější, že šílený vrah ještě neřekl své poslední slovo. Proč se nepolapitelný a výjimečně inteligentní zločinec odmítá nechat prohlásit za choromyslného? Je to opravdu on, kdo vraždil? Jakou roli v případu hraje jeho žena a jaká je skutečná role mladého obhájce? Tři dramatické osudy ve složité pavučině konce jednoho věku. Obhájce zjišťuje, že bude muset bojovat, aby vyvázl živý. Legendární sériový vrah Petr Kurten působil na území Německa a České republiky mezi lety 1903 a 1931. Scénář filmu Normal vznikl na základě jeho případu a poznámek Kurtenova osobního psychiatra. Normal je dobový film, který v sobě spojuje šokující a napínavý příběh s elegancí 30. let minulého století. Normal patří mezi nejočekávanější filmy roku 2009. (oficiální text distributora) Německo těsně před nástupem fašismu. Několikanásobný vrah Peter Kurten na sebe upozorní policii a nechá se dobrovolně zatknout. Jeho obhajoby se ujímá mladý idealistický právník Justus Werner, který chce dokázat, že jeho klient je šílený a místo na popraviště patří do psychiatrické léčebny. Zatímco Werner hledá pomoc u Kurtenovy manželky Marie, inteligentní a neobyčejně charismatický zločinec naznačuje, že má plán, v němž mladý advokát nejspíš sehraje velmi důležitou roli...



hanys_
hanys_
18 781 bodů
8
Trailer nalákal a film rozhodně nezklamal. Podmanivým vizuálem vytvořena ponurejší atmosféra než v Maxi Paynovi, k tomu zní výtečná Muchowova hudba - to všechno v nejvíc nečesky působícím filmu jaký jsem kdy viděl. Neříkám, že to je nejlepší český film milénia. Ale v té záplavě různých krokodýlů a dalších troškařin, je tohle přímo dar z nebes. A jen doufám, že finanční neúspěch Ševčíka neodradí točit podobné filmy. 7/10
Spooner
Spooner
15 878 bodů
8
Většina lidí čekala mrazivý thriller, nakonec z toho je spíše ambiciózní umělecký film. I tak se mi to ale hodně líbilo. Je sice fakt, že příběh je stejně jako u Restartu úplně jednoduchej a Ševčík se někdy nechává možnáaž moc unést a scény jsou tak zbytečně dlouhý. I tak jsem se ale nenudil, dialogy výborně odsejpaj a i když to třeba Ševčík v některých scénách nezvládá, tak jsou zde i jiné aspekty, které to drží v nadprůměru. Technická stránka je bez debat úžasná a u nás nemám obdoby. Kamera prostě nemá chybu a lepší skladatel než Muchow se u nás v poslední době asi nevyskytuje. Herci jsou také výborní. Milan Kňažko na sebe strhává pozornost od první scény, Pavel Gajdoš příjemně překvapil a Dagmar Havlová také nic nezkazí. Celkově vlastně vznikl "jiný" český film, ale jinak než jsme ze začátku mysleli. I tak jsem ale velice spokojen, Ševčík je stále asi největším českým režisérským talentem a klidně se na to kdykoliv kouknu znova. Což si u moc českých filmů z posledních let neřikám.
ZkuKol
12 290 bodů
4
Film, který tak moc vsadil na vizuál, že v něm skoro nic víc není. Ano, kamera resp. snímané obrazy jsou atmosférické a je na nich sakra vidět šikovná Riestrova ruka. Ale postavy jsou strašně ploché, dalo by se říct, co herec, to jeden výraz a tón. Film má devadesát minut, ale děje je tak na 20, takže se film neskutečně vleče. Ševčík chtěl zřejmě vsadit na zobrazení úpadku společnosti a celé to obalit ve snové stylizaci, jenže film se stavá postupně čím dál víc neuchopitelným a zhruba od dvacáté minuty si kladete otázku, jestli je to opravdu tak jednoduché a neoriginální, nebo jste tak nechápavý a tvůrčí záměr vám nedochází. Já se obávám, že pravda je to první. Takže, pokud chcete vidět depresivně snový videoklip se zajímavou hudbou Jana P. Muchowa, neváhejte, ale počítejte s tím, že to bude dlouhý večer. V Dusseldorfu chytili masového vraha Kurtena a mladý obhájce se snaží prokázat jeho choromyslnost. Vrah ale málem udělá magora z něj a film otráveného spáče z vás - ale obrázky a hudba jsou super!... 40%


Dodatečné informace

Původní název:
Normal (více)
  • Česká republika Normal
  • Česká republika Der Düsseldorf Ripper
  • Česká republika Diabolique
Premiéra v ČR:
26. 3. 2009
Distributor:
Bontonfilm
Země původu:
Česká republika, Makedonie, Velká Británie

Podobné


Powered byJustWatch

  • Z historie: Petr Kurten (Peter Kürten), kterého ve filmu Normal ztvární Milan Kňažko, byl jedním z největších masových vrahů všech dob. Přezdívali mu düsseldorfský netvor nebo satanův sluha. Na kontě měl nejméně 48 zločinů v Československu a Německu. Důležitou roli při pátrání po nesmírně inteligentním vrahovi sehrála i Češka Marie Budlichová, která Kurtenův útok jako zázrakem přežila. Masový vrah se narodil 26. května 1883 do rodiny se třinácti dětmi, žijící v krušných podmínkách. Jak se později ukázalo, vraždil Kurten už v chlapeckém věku jako devítiletý na třídním výletě. Byl několikrát zatčen za loupeže a žhářství, poprvé seděl ve svých patnácti. Později se přestěhoval do Düsseldorfu, kde po nějaký čas sekal latinu a oženil se, ale v únoru r. 1929 tu propuklo jeho vražedné běsnění. Düsseldorfský děs odstartoval přepadením padesátileté ženy, které Kurten zasadil 24 bodných ran malými nůžkami. Oběť zachránil náhodný kolemjdoucí. Jen o pár dní později bylo nedaleko od místa prvního útoku nalezeno zohavené (a podpálené) tělo malého děvčátka. Další útok mířil vzápětí na pětačtyřicetiletého opilého muže... Dobový tisk rozpoutal svými divokými spekulacemi hotové šílenství, které rozdmýchal další útoky, mezi nimi škrcení šestnáctileté dívky, útok nožem na mladou vdanou ženu, pobodání mileneckého páru na lavičce a další. Žádná z obětí (některé přežily) však nebyla schopná policii útočníka popsat. Do 15. října 1929 policie evidovala už 46 pokusů o vraždu. Na služebny chodily tisíce udání, pátralo se v Německu, Československu, Holandsku i Polsku. Policii přišlo celkem 2650 udání a na 130 000 dopisů. Až v květnu 1930 vše rozetnula jednadvacetiletá Češka Marie Budlichová, kterou Kurten přepadl a ona unikla. Její informace případ rozhodly. Výjimečně inteligentní vrah byl nakonec obžalován z 48 zločinů, z toho devíti vražd dokonaných, patnácti pokusů o vraždu a dalších deliktů. Na konci monstrózního procesu byl Kurten odsouzen k devítinásobnému trestu smrti! Ještě před popravou vrah opakovaně žádal o masáže a manikérku.
  • Ještě před popravou vrah opakovaně žádal o masáže a manikérku.
  • Režisér Julius Ševčík schválil finální podobu filmové kopie v úterý 17. 3. a komentuje to slovy: „Byl to pro mě obrovsky úlevný okamžik, závěr velmi dlouhé postprodukční práce a velkého úsilí, které jsme do filmu vložili. Teď už se těším nejenom na reakce diváků, ale také na speciální promítání pro světové festivaly, o nichž ale z pověrčivosti zatím nemůžu nic víc prozradit...“