Proč vlastně na jediném receptu šetřit, když se alespoň jednou osvědčí? Kinematografií dnes hýbou letité filmové franšízy, jež v mnoha případech startovaly takzvaně od píky, po americku lze patrioticky říct s velkým snem a skromným zázemím podněcovanou kreativitou. Vezměte si Star Wars, jež George Lucas roku 1977 málem nedokončil a zadlužil se tak, že mu hrozil osud mrakodrapových skokanů po krachu newyorské burzy. Nová naděje ale obrovsky uspěla a následný úder Impéria stál třikrát tolik – nemluvě o moderních Disneyho článcích, jež i se započtením inflace své rozpočty trvale znásobují. Tento text vám představí několik zásadních filmových pokračování, jejichž rozpočty závratně vylétly buď nárazově oproti přímému předchůdci, nebo i postupně v průběhu let v rámci dlouhodobé série.
Články 131
Paul Verhoeven je absolutní filmařský génius mimo jiné i proto, že jeho filmy uspokojují na mnoha rovinách od základního žánrového nadšení až po hlubší uměleckou a ideovou podnětnost, kterou publikum teprve objevuje (a nebo taky ne), jak stárne a moudří. Jeho filmy i proto představují past pro Hollywood lačnící po remacích. Bezradní filmaři adaptují výhradně onu povrchní, žánrovou vrstvu a nechápou, proč jim uniká zdánlivě banální kvalita filmů jako Total Recall a RoboCop, jejichž moderní verze skončily jako obří kritické a finanční průšvihy. Zoufalá studia, upínající svou pozornost od skomírajících komiksů k takzvaným legacy filmům, se ale nevzdávají a chtějí to zkusit znovu.
Třiasedmdesátiletý Kurt Russell je nenapodobitelný akční hrdina. Ve filmech Johna Carpentera čelil hororovým monstrům (Věc), dystopické vězeňské byrokracii (Útěk z New Yorku) nebo čínské mafii a orientálním čarodějům v jednom (Velké nesnáze v Malé Číně). Při výběru svých rolí málokdy šlápl vedle a charismatem áčkové hollywoodské hvězdy utáhl další kultovní filmy jako Tombstone, Hvězdná brána (Stargate), Auto zabiják (Death Proof) nebo Kosti a skalp (Bone Tomahawk). Sylvester Stallone, jenž s ním zazářil v kriminální buddy komedii Tango a Cash jej přirozeně chtěl začlenit do výběru akčních ikon v předdůchodovém věku Expendables: Postradatelní (The Expandables) z roku 2010. Russell měl ale jasný vzkaz.
To, o čem se již delší dobu mluvilo, stvrdili vynalézaví hororoví producenti Jason Blum a James Wan svými podpisy. Jason Blum, zakladatel společnosti Blumhouse, v níž vznikla například série Paranormal Activity, o tom informoval na sociální síti X.
Původem izraelská 38letá herečka Gal Gadot, která se proslavila jako Wonder Woman, je sice svým způsobem hollywoodské „žhavé zboží“, není však zavedená jako velký hlavní tahoun nových projektů. Na Netflixu ode dneška startuje její nový akční špionážní film Rachel Stoneová: Sázka na Srdce, nicméně první recenzentské ohlasy jsou chladné a odmítavé.
Nenadálá smrt mladého a talentovaného irsko-amerického herce Anguse Clouda nevyhnutelně zasáhla jeho dosavadní příznivce a příznivkyně. Cloud doposud zazářil hlavně v seriálu Euforie, kde si jeho drogového dealera Feze zamilovala nejspíš mnohem větší část publika, než tvůrci tušili. V případné třetí řadě se už budou muset obejít bez něj, to však neznamená, že se s ním nesetkáme my.
Mimořádně slunečný víkend nepřál zájmu o tuzemská kina. Oproti předchozímu týdnu přišlo na dvacítku komerčně nejúspěšnějších titulů o 40 tisíc platících méně. Výrazný odliv zájmu zaznamenal i blockbuster Rychle a zběsile 10.
Odpůrci kaskadérských šíleností a počítačových triků točících se kolem super rychlých závoďáků mají zase jednou smůlu. Nejnovější příspěvek do série Rychle a zběsile se opět zařadí mezi úspěchy, čemuž napomáhá i čínské publikum.
Série Rychle a zběsile zažila neuvěřitelný vývoj a z relativně obyčejné kriminálky s partičkou na kolech se dostala do výšek, které mohou stylem a tržbami konkurovat i marvelovkám. Do kin se nám přiřítil již desátý díl, takže se přímo nabízí podívat se celé sérii důkladněji pod kapotu.
Rychle a zběsile je v tuhle chvíli v podstatě serializovaný celovečerní mem. Rodina Dominica Toretta se vrací už přes dvě dekády a přinejmenším od čtvrtého dílu, kdy se řada redefinovala z vážně míněného akčního filmu na přiznanou sebeparodii, je primárním cílem tvůrců posouvat laťku drzosti. Jak moc se dají ignorovat zákony fyziky a zdravého rozumu? Desítka v tomhle ohledu nezaostává a dává publiku přesně to, za co si u pokladny kina zaplatilo.