Jeden z vrcholů vlny filmu morálního neklidu, dílo mluvčího mladé polské generace 70. let, ve kterém dokonale využil vlastní dlouholeté zkušenosti z natáčení dokumentárních snímků. Formálně strohé dílo s mnohými významovými podtexty vypovídá o probuzení člověka z dřímoty šedivého nenáročného života a zároveň o ztrátách, které toto rozběhnutí se k novým, dosud netušeným hodnotám přináší. Film vypráví o nijak výjimečném třicátníkovi, pro kterého je osudové setkání s kamerou výzvou k zamyšlení nad svým životem. Přístroj ho doslova přinutí vidět skutečnost v nové perspektivě, ostře a kriticky. Jeho závěrečná zpověď do vlastní kamery svědčí o tom, že vidí ve svém životě smysl a bere za něj odpovědnost. Sám Krzysztof Kieslowski říká: "Kamera nutí hrdinu definovat sama sebe. Naivka z Wielic začal tím, že chtěl kamerou zachytit rodinné chvíle a končí náročným výkladem světa, dokonce sebeinterpretací." Na strhující podobě filmu má výrazný autorský podíl vynikající Jerzy Stuhr v hlavní roli.
Kieslowski je svůj a tak výsledné hodnocení "Amatéra" je hodně závislé na tom, jak diváka zaujaly jeho předchozí snímky. "Amatér" má v sobě vše dobré i špatné, jako jiné režisérovi filmy.
Polska klasika a velmi oceňovaný film. Já tolik nadšený nejsem. Odvážný film z konce sedmdesátých let, který ukazuje, jak mluvila stran do všeho včetně amatérského filmu. Film o hodnotách, zápalu do koníčku, který může rozvrátit i rodinu.. zajímavé, ale na mě až moc předramatizované.
Jeden z největších klasiků polské kinematografie tímto dílem doslova burcuje začínající filmaře, aby se bez váhání chopili kamery a natáčeli, co se jim zlíbí. Zároveň však drží zvednutý ukazovák a varuje před tím, jak dokáže objektiv kamery zkreslit vnímání reality a narušit přístup třeba i k dříve neotřesitelným rodinným hodnotám - jinými slovy, jak se může hledání toho správného záběru stát osobnějším než láska k vlastní ženě a dítěti. Amatér je každopádně dalším skvěle zrežírovaným filmem Krzysztofa Kieślowskiho, který opět promyšleně zapojuje stylistické postupy do cílené tematické struktury a pohrává si s estetikou amatérského filmu konstruktivně a soudržně. Tohle je opravdu snímek o filmařině a filmaři, který si postupně osvojuje nové přístupy a hlediska, jimiž nahlíží nejen na zkoumané subjekty, nýbrž i na vlastní život a jeho interpretaci.
Jerzy Stuhr nejenže výjimečně zahrál hlavní úlohu "amatéra" Filipa Mosze, ale navíc je společně s režisérem Krzysztofem Kieslowskim autorem scénáře (dialogů).
Ve filmu si sám sebe v epizodní roli zahrál Kieslowského polský kolega filmař - Krzyzstof Zanussi. Navíc je zde promítán jeho snímek Ochranné zbarvení.