Černá kočka

68%
Černá kočka
Plakát traileru
Film zachycuje Borise Karloffa, jakožto satanistu, žijícího ve futuristickém domě kdesi uprostřed osamělé krajiny. Nedaleko jeho domu vede silnice, kterou zrovna projíždí autobus, ve kterém sedí Bela Lugosi se svou známou. Autobus má nehodu a v pustině jim nezbývá, než se dostat k domu, který v dálce vidí. Po příchodu do domu se jim dostane vřelého Karloffova přijetí. Situace je však zkomplikována tím, že tato noc je ta pravá pro Luciferův rituál, při kterém je nutno obětovat ženu...



martin-mickey-stusak
martin-mickey-stusak
36 703 bodů
9
Mistři hrůzy Boris Karloff a Bela Lugosi ve společném filmu je stejný fanouškovský fenomén jako akční hrdinové Arnold Schwarzenegger a Sylvester Stallone 'Plán útěku' (2013). Třicátá léta byla v hororovém žánru velice plodná a tak vznikly takové filmové fenomény, že se staly doslova a do písmene filmovou klasikou. Nebo je někdo, kdo nezná například Drákulu či Frankensteina? S podivem se to netýká tohoto snímku. A to se stal filmovým milníkem v oblasti použití hudby. Hrůzostrašné či jinak děsivé scény se tu sice tolik nevyskytují, avšak hororová síla je ve scénáři a hlavně v dialozích, které jsou v těch nejlepších momentech ostré jako břitva. Vizuální stránka a patřičné kulisy pro vytvoření atmosféry již byl zavedeným standardem. Satanismus je téma příběhu pana a paní Allison, kteří si vyjeli na svatební cestu do Budapešti, která se po setkání s určitým člověkem ve vlaku nakonec vyvine zcela jinak, než jak by si jistojistě představovali. Ve třicátých letech tak děsivý film, že byl v některých státech rovnou zakázán. Dnešní divák samozřejmě nad tím bude kroutit hlavou, ale když se zaměří na herecké projevy obou protagonistů, k tomu obrazové hrátky světla a stínů a dobu vzniku, kdy se na hororové filmy přeci jen shlíželo poněkud jinak, nemůže být již na pochybách. Výprava je jednoduchá, avšak patřičná pro ucelený futuristický nádech. Načasovaná hrůza vytváří surrealistickou atmosféru podpořenou klasickou hudbou od takových skladatelů, jako je Ludwig van Beethoven, Frantz Schubert či Johann Sebastian Bach. Vše pevně sedí a vytváří opravdový dobový filmový zážitek. Ne, skutečně je škoda, že je snímek zapomenutý.
Sheldon
Sheldon
16 079 bodů
8
Přehlédnutý žánrový kousek, který mě jako historika umění bavil výborně postavenými dekoracemi. To ale běžného diváka nemusí až tak zajímat. Co ho ale zajímat bude je svižný děj, zábavné postavy a výborný závěr. Film je brutální zejména díky dialogům postav, samotné násilí v něm vidět není, ale skutečnosti, o kterých se hrdinové baví jsou velmi znepokojující. Moc mě to bavilo a dvojka Karloff a Lugosi je zábavnější než Batman a Superman dohromady:-)
lamps
lamps
15 327 bodů
5.5
Dobová hororová rutina, která sice zaujme setkáním dvou charakterních hereckých legend a vyniká tehdy velmi neobvyklými futuristickými motivy, ale příběhově je plochá a nezáživná až hanba. Nebýt Karloffa a hlavně Lugosiho, jenž opět charismatem přímo srší, nestálo by to absolutně za řeč...

Dodatečné informace

Původní název:
The Black Cat (více)
  • USA Černá kočka
  • USA The Black Cat
  • USA A fekete macska
  • USA Crna mačka
  • USA Czarny kot
  • USA Den sorte kat
  • USA Den svarta katten
  • USA Die schwarze Katze
  • USA Edgar Allan Poe's The Black Cat
  • USA El gato negro
  • USA Kara kedi
  • USA Le chat noir
  • USA Le Chat noir
  • USA Musta kissa
  • USA O Gato Preto
  • USA O pyrgos tou mystiriou
  • USA Satanás
  • USA The House of Doom
  • USA Чeрный кот
Premiéra v ČR:
31. 10. 2023
Distributor:
SkyShowtime
Země původu:
USA
Rozpočet:
0,1 mil. USD
Tržby:
0,24 mil. USD (celosvětově)
Ocenění:
Žádná ocenění

Podobné


  • Jedním z nekonvenčních prvků tohoto snímku byl soundtrack. Na počátku třicátých let byla hudba obvyklá většinou pouze při úvodních a závěrečných titulcích, ale zde je hudební pozadí slyšet skrze celý film.
  • Cenzura v Itálii, Rakousku a Finsku film zakázala okamžitě, zatímco v jiných zemích bylo jeho povolení podminěno vystřižením těch "nejstrašlivějších" scén.
  • Jméno Karloffovy postavy - Hjalmar Poelzig - je inspirováno rakouským architektem a režisérem Hansem Poelzigem, se kterým pracoval Ulmer během natáčení filmu Der Golem, wie er in die Welt kam (1920).