Recenze filmu Amadeus

86%

Komentáře a recenze 39

Dle počtu bodů
Brenan88
Brenan88
47 170 bodů
8.5
Takřka dokonalý životopisný snímek,který je také důkazem jak šikovné režiséry máme v té naší zemičce. I když vám třeba vážná hudba nic neříká,tak vězte,že tento snímek vám jí vnutí takovým stylem,že si jí ještě zamilujete. Hudba - geniální,kamera nádherná,herci - výborní a režie - bezchybná.
Chrustyn
Chrustyn
43 674 bodů
10
Druhý nejlepší Formanův film (snad nemusím říkat jaký je nejlepší). Forman vzal Mozartův život pevně do svých rukou a nenatočil autobiografii jak to dělají jiní režiséři ale spíše natočil příběh o nepochopení geniality v očích průměrných lidí. Krásný film s výbornými herci, výpravou, hudbou, kostýmy a vůbec vším co se ve filmu vyskytuje.
Psisko59
Psisko59
32 877 bodů
10
Nádherná psychologická studie střetu poučené a vzdělané průměrnosti, která tím pro svou inteligenci trpí, s bezprostřední, impulzivní genialitou. Nazíráno pohledem toho řemeslně zručného, ale Bohem nepolíbeného komponisty, který rozpozná jedinečný talent, prožíváme s ním niterný svár obdivu a žárlivosti k tomu, co ho přesahuje. Je směšné v tomto psychodramatu hledat historická fakta (bohužel s výjimkou Mozartova osamělého skonu a smutného konce v hromadném hrobě). Pro mě skvostné exteriéry (točilo se - pod kuratelou komunistické STB - i v Praze), do detailů propracované dobové reálie (kupříkladu blázinec-karlínská barokní Invalidovna), krásné kostýmy a objev dvou výborných herců - Tima Hulce v titulní roli a Peršana Fahrida Murray Abrahama v hlavní roli Salieriho. Jako mlsný pološílený stařec posedlý utrpením z domnělé viny na Mozartově konci se naprosto odevzdal roli a bylo to skvělé ... Miloš Forman ve vrcholné formě - a jeden z mála jeho opravdu doceněných filmů. Právem.
Pete69
Pete69
32 609 bodů
9
Skvostné dílo Miloše Formana. Nevím, jestli Mozart byl až takové psycho, ale od toho odhlednu. K hodnocení: Skvělé kostými, výpravný příběh, jako bič, nádherná hudba. I když si na operu a vážnou muziku nepotrpím, po shlédnutí tohoto filmu jsem měl chut si pár kousků pustit. Úžasný film.
xxmartinxx
xxmartinxx
22 532 bodů
10
Velkolepý film o střetu průměrnosti a geniality. Není to žádný hlubinný rozbor, je to "pouze" vynikající atraktivně podaný epický příběh, který je radost sledovat.
kunafix
kunafix
20 062 bodů
8
Viděn Director's Cut a vůbec mi to nepřišlo dlouhé a nudné. A to nějaká opera fidli fidli brnky brnk od Mozarta by mi klidně mohla sloužit jako vycpávka velké boty. Ano, operu nemám rád a přestože byl Mozart hudební génius, na Kurta Cobaina prostě nemá. Ale tenhle film je fakt dílo. Co dílo... veledílo. Krásné kostýmy, maska starého Salieriho na dobu vzniku dokonalá, hudba vynikajícně padnouvší, dobové zpracování, interiéry, exteriéry, prostředí, atmosféra, všechno! Forman holt taky ukázal svou genialitu. A nesmím zapomenout na pana F. Murray Abrahama, kterej si tady vysloužil telátko za to... teda to je zas jiná písnička. Vysloužil si můj obdiv, respekt a určitě i celosvětové uznání. Naopak Tom Hulce se mi tam vůbec nehodil. Né že by to hrál špatně, ale nějak mi tam neseděl ten jeho smích, hýkání, šílené paruky, zbrklost, prostě pitomec. A taky místama dost namachrovanej šulin, což nemám rád, takže jsem držel palce spíš Salierimu. Ten totiž nebyl vůbec tak průměrnej, jak tam o sobě tvrdil, a podle sloganu "souboj průměrnosti s genialitou" bych čekal obyčejnějšího cápka. Vlastně jsem se na to podíval po letech, abych mohl srovnat s nedávno viděné (a pravdivější) minisérii Wolfgang A. Mozart a musim řict, že i když se to nedrží striktně pravdy, je tahle fikce zatraceně dobře promyšlená. V podstatě jsem nenašel jedinou nelogickou věc, jedinou chybičku v ničem. Problém je ten, že to je typ filmu, kterej nepotřebuju vidět 8x... Rozhodně to je ale zlatej fond světové kinematografie...
hanys_
hanys_
18 781 bodů
10
Strhující souboj průměrnosti s genialitou a zároveň můj nejoblíbenější Forman. Scéna, kdy Mozart Salierimu diktuje Requiem, patří k tomu nejsilnějšímu, co jsem ve filmu kdy viděl.
muzz
muzz
18 035 bodů
8.5
Asi to nejlepší, co kdy Forman natočil. Tento film má všechno, co má film udělat zajímavým. Příběh, nejlepší hudbu, výborné herce (skvělý Tom Hulce by šel jen těžko nahradit, snad by to dobře zvládl Brad Pitt, když si vzpomenu na jeho výkon ve Dvanácti opicích), F. Murray Abraham zahrál skvostně. Tento film přiblížil nebeskou Mozartovu hudbu blíž masám, což je velká zásluha.
Sheldon
Sheldon
16 079 bodů
10
Forman opravdu nesnášel hudební filmy a nejen muzikály. Ještě víc nenáviděl filmy o hudebních skladatelích, protože oslavné příběhy ze života těch nejslavnějších autorů byly v dobách jeho dětství předkládány jako povinné. Amadeus Petera Schaeffera nebyl výjimkou. Přesto byl v něčem výjimečný. Film produkoval Saul Zaentz (Přelet nad kukaččím hnízdem, Anglický pacient) a ten nic nenamítal, když Forman řekl, že by rád snímek natočil v Praze. Forman tak zatoužil konečně po dlouhé době spatřit své děti, potěšit se s přáteli a to všechno jenom díky tomu, že věděl o komunistické slabosti pro americké dolary. Americká produkce byla minimálně z jedné třetiny prošpikována nohsledy STB, kteří sledovali natáčení filmu. Amadeus nijak nepodvracel režim a tudíž s ním neměli problém. Forman mohl sice film bez větších problémů natáčet v Rakousku, ale dokonce i v Maďarsku, ale doma je doma. K natáčení přizval osvědčené spolupracovníky a kamarády – Theodora Pištěka nebo Miroslava Ondříčka a ti mu pomohl s geniálním filmovým dílem. Amadeus není historickou rekonstrukcí a nikdy jí být nechtěl, ale jako film je skutečně jedinečný a budeme se mu pochopitelně časem věnovat samostatně. Výsledek předčil všechna očekávání. Krátce po premiéře byla uvedena MTV a nikoho nenapadlo, že Amadeus tolik osloví mladou generaci. Kina byla vyprodaná a pověst snímku o nebezpečném natáčení za železnou oponou v Američanech vzbuzovala oprávněně silné emoce. Forman získal dalšího Oskara za režii a film zvítězil v nejdůležitější kategorii nejlepší film.
avenis
avenis
11 266 bodů
10
Viděla jsem už mnohokrát, vždy fascinovaná tou dokonalou hudbou, hereckými výkony, kostýmy, výpravou a vším. A vždycky mě naplňuje hrdostí, že jeden z Čechů - emigrantů donutil totalitní cenzory, že ho prostě museli respektovat a pustit jeho film do naší distribuce. Ale taky se vždycky ptám, proč Forman úplně vypustil to pražské Mozartovo období.