Recenze filmu Gladiátor

88%

Komentáře a recenze 102

Dle počtu bodů
Brenan88
Brenan88
47 170 bodů
9.5
Jsem Maximus Decimus Meridius. Velitel Severní armády. Generál legie Felix. Věrný služebník pravého císaře, Marca Aurelia... Zavraždili jste mi syna a zavraždili moji ženu. Ale já se pomstím teď, nebo v příštím životě. Jen pro tento monolog se vyplatí film vidět. Neuvěřitelně silná scéna,která mne doslova rozebrala na cucky. Gladiátor je intenzivní filmový požitek,který si je potřeba užít naplno.
Chrustyn
Chrustyn
44 045 bodů
8
Skvělý film, který probudil uvadající zájem o historické velkofilmy. Skvělé akční scény, nabušená hudba a perfektní Russell Crowe dělají z filmu takřka dokonalou podívanou, kterou trochu brzdí v některých případech zdlouhavé a nezaživné dialogy.
Pete69
Pete69
33 033 bodů
7.5
Určitě nejlepší výkon Russela Crowe a myslím si, že i lepší než v čisté duši. Nevím, kdo by na tuto roli pasoval více. Hodnotit film, který viděl asi každý filmový fanoušek je zbytečné. Tento film nepatří k mým nejoblíbenějším, ale svou kvalitu má bez pochyb.
olga-pu
20 085 bodů
10
Russell Crowe ve své životní roli.Krasnÿ film.
kunafix
kunafix
20 062 bodů
10
Klenot z dílny Ridleyho Scotta. Nejen že je to velkolepej film, kterej se koupe v krvi (měrou tak akorát), ale hlavně se zasloužil o to, že po jeho vzoru začla vznikat další podobně kvalitní historická díla - i když kvality Gladiátora asi nedosáhly žádné. A to ani po dějové stránce. Beru to jako příběh smyšlenej, i když některé útržky jsou založené i na pravdě. Ale ty bojové scény tomu všemu dodaly ten pravej dechberoucí zážitek. Škoda, že do konečné verze se nedostalo i to dorážení polomrtvejch gladiátorů v aréně. Russell Crowe od té doby takhle parádní výkon nepodal, ale není se co divit - tohle mu padlo na tělo jak péro do ruky. Taky Joaquin Phoenix byl krásně slizskej, zakomplexovanej a mocichtivej hajzl, kterého jen tak někdo nezvopákne. Už je to 20 let od doby, co jsem to viděl poprvé, teď to vidím celé asi po třetí (remastered extended) a pořád je na co koukat. Nestárne to a to i přesto, že v TV to dávaj pořád.
muzz
muzz
18 035 bodů
9
Ridley Scott je záruka kvality. Pozná se už podle kamery, ale i výběrem lokací, herců, hudby, je to prostě borec. Film je velice povedený, vlastně se mu nedá nic vytknout. Dokonce, a to mě dost překvapilo, se to zakládá zhruba na pravdivých základech. Nejde tedy o americké historické výmysly, jak to často bývá.
Sheldon
Sheldon
16 079 bodů
10
Film se vydařil po všech stránkách. Výborná výprava i strhující režie a skvělé herecké výkony z něj dělají jeden z nejlepších historických filmů ze starého Říma, potažmo jeden z nejlepších hollywoodských historických filmů. Ještě během natáčení se na place objevil Dino de Laurentiis, který Scottovi nabídl režii Hannibala. Scott měl pronést, že nestojí o žádný další historický velkofilm, protože si myslel, že má točit film o překračování Alp na slonech legendárním vojevůdcem. Když zjistil, že se jedná o Hannibala Lectera bez váhání podepsal smlouvu. Měl k tomu ostatně dvacet milionů dobrých důvodů! Gladiátor nakonec předčil očekávání. Film nejenom, že vydělal jen v kinech v USA 181 mil. dolarů, ale celosvětově utržil ještě vyšší částku. Nakonec zvítězil i v oskarovém klání. Scott se však musel sklonit před Stevenem Soderberghem při vyhlašování nejlepší režie.
lamps
lamps
15 327 bodů
7.5
Příběhově i emocionálně umělohmotný výpravný spektákl, který chytře přizpůsobuje klasické potřeby historického filmu nenasytnému hollywoodskému mainstreamu, a jeho největší devíza, nadupaný a drahý audiovizuál, je natolik fenomenální, že takřka zastiňuje jeho velkou slabinu, konkrétně scénář. Historical accuracy je mi u zadku, s dalšími zhlédnutími mě štve hlavně povrchní polopatické sdělení, servírované na neúměrně roztahané dějové ploše. Mám ten film rád a scény z kolosea jsou kultovní, avšak Scott se tady projevil spíše jako řemeslný machr přes jednotlivosti než jako budovatel strhujících hrdinských osudů, což přitom bylo akutně zapotřebí..
filmfanouch6
filmfanouch6
12 654 bodů
10
Podžánr mečovek a sandálovek se už ve 20. století dočkal výrazného zastoupení ve filmech jako Ben-Hur nebo Kubrickův Spartakus. Postupně se ale úspěch mečovských a sandalovských filmů dočkal lehkého úpadku a na krátkou dobu ho opět nakopl teprve až Gladiátor Ridleyho Scotta! Ridley Scott už byl tehdy slavný režisér proslavený legendárními filmy jako Vetřelec, Blade Runner nebo Thelma a Louise. Právě po Thelmě a Louise ale došlo v rámci kvalit jeho snímku menšího úpadku a tím správným návratem do jeho vrcholných schopných sil byl až právě Gladiátor, kterého chtěl Scott točit už ve chvíli kdy měl scénář sotva 30 stránek. Zároveň je hned ze začátku nutné dodat, že Gladiátor není filmem pro lidi, kteří se příliš zaobírají co největší historickou přesností a jakmile se ve filmu setkají dvě osobnosti, které se reálně potkat nemohli nebo se používá zbraň, která tou dobou ještě nebyla vytvořena tak je to pro ně automatický odpad. Historici tak na Gladiátora můžou víceméně právem plivat, ti praví filmoví fanoušci ale těžko. Gladiátor je totiž i po 20 letech neskutečná historická akční řezba, která ale pod svou skořápkou skrývá mnohem víc než pouhé vrcholné akční řemeslo. Ridley Scott v roce 2000 natočil film s rozpočtem 103 milionů dolarů a do filmu vložil každý dolar. Gladiátor tak vypadá velkolepě a už úvodní bitevní scéna je prostě a jednoduše předzvěstí dvou a půlhodinového spektáklu, který má svůj neskutečný styl a především předvádí skutečný návrat k antickým peckám. Digitální triky se u Gladiátora používali co nejméně a všechny ty kočáry, tygři nebo samotné obrovské Collosellum (samosebou ne tak reálně obrovské, ale víceméně obrovské) skutečně při natáčení existovali. Je to dobře, protože v roce 2000 ještě pořád digitální efekty nebyli na svém vrcholu (i přesto, že svět už pamatoval Terminátora 2 a za rohem byla trilogie Pán prstenů) a i díky tomu je akce v Gladiátorovi tak úchvatná a krásně se na ní dívá. Gladiátor má ale především štěstí v jednom z nejlepších filmových protagonistů a to v Maximovi Decimusovi Meridiusovi neboli prostě a jednoduše v Maximovi. Už během úvodní bojové scény a následného stále víceméně prologu filmu se Maximus představí nejenom jako výborný válečník ale i jako moudrý a především hodný muž. Výkon Russella Crowea a jeho následné získání Oscara za nejlepšího herce v hlavní roli je jinak často zmiňováno jako jeden z největších omylů v rámci získání Oscara za nejlepší mužský herecký výkon a nemůžu více než nesouhlasit. Russell Crowe totiž naprosto skvěle ztvárnil výborného vojáka, který je samotným císařem milován jako vlastní syn, rázem se mu ale celý svět otočí vzhůru nohami a Maximus se vydává na cestu pomsty při kterém se zároveň stane hrdinou gladiátorských zápasů. Crowe zde působí předvádět velmi silné emoce a to mu jde stejně tak dobře jako když se předvádí v akčních sekvencí. Crowe si tehdy pro toho Oscara prostě došel právem. Stejně jako pro Russella Crowea byl film průlomový i pro Joaquina Phoenixe, který zde ztvárnil zlého, sadistického a pravděpodobně psychicky nemocného Commoda, který dodnes funguje jako jeden z nejhorších (v tom dobrém slova smyslu) záporáků všech dob. Phoenix též musí předvádět neskutečně herecké kreace a především je i přes všechny své krutosti možná lehké si k němu svým způsobem najít cestu. Ale spíše ne. Prim sice hraje především Maximova osobní snaha o vendetu, hraje se tu ale o víc. Hraje se tu o budoucnost celého Říma s různými škatulkami senátorů, kteří to s Římem můžou ale také nemusí myslet dobře. Zároveň je pořád ale hlavní osobní nenávist mezi Maximem a Commodem. Maxim kvůli Commodovi přišel o rodinu a nyní když se stává hrdinou gladiátorských zápasů se stává idolem, kterého Commodus nemůže jen tak zabít, protože by hnedka ztratil svou popularitu u lidu a Maximus též nemůže císaře zabít jen tak. Oba se tak navzájem drží v šachu, oba na odlišných místech Collossea. Z Maxima se stává idol a legenda, z Commodea přesný opak. Geniální kontrast, který ještě více prohlubuje jejich konflikt a i díky tomu jsou jejich verbální komunikace tak strhující. Ať už je o úvodní bitevní scénu, sekvenci s koňmi, duel během kterého se musí Maximus zároveň popasovat se čtyřmi tygři nebo závěrečný duel tak jsou to všechno jednoduše dokonale propracované a skvěle vytvořené akční sekvence a jednoduše i díky ním je Gladiátor dost možná skutečně jedním z nejlepších akčních filmů všech dob. Zároveň jde o poslední film Olivera Reeda, slavného herce, který vyloženě chlastal první ligu a scénář původně odmítl vůbec číst než mu Ridley Scott domluvil a řekl, že tohle je jeho poslední šance. Byl dost prorocký, protože Reed zhruba 4 dny před koncem natáčení zemřel a i kvůli tomu musela být konec dějové archy jeho charakteru Proxima výrazně proměněn. I tenhle závěr Proximovy cesty je ale parádní a Reed se tak skutečně rozloučil ve vší síle, jen je škoda, že se uznání jednoduše nedožil. Gladiátor si došel pro 5 Oscarů, z toho jeden byl přímo za Nejlepší film. I u téhle výhry se poté řeší zda je zasloužená..... A já říkám, že ano! Gladiátor je totiž skutečným vrcholem svého řemesla, který funguje víceméně ve všech svých aspektech a především na nějakou dobu opět nastatoval vlnu antických filmů a vznikli tak filmy jako Trója, 300: Bitva u Thermopyl nebo remake Souboje titánů. Téměř vrcholné dokonalosti domáhá i naprosto výborný soundtrack Hanse Zimmera, velmi silné audiovizuální pojetí (Kameraman John Mathieson prostě umí!) a jde o ukázku toho, že i když scénář nějakého filmu vzniká za pochodu, může vzniknout jednoduše pecka a právem filmová klasika ověnčena zároveň nejprestižnějšími filmovými oceněními na světě. Gladiátora 2 přece jen radši skutečně nikdy, Gladiátora ale rozhodně kdykoliv! Are You Not Entertained? Then Is Something Wrong With You!
avenis
avenis
11 546 bodů
8
Po třiadvaceti letech se mi už film jeví více patetický, než tenkrát. Pořád je to dobrý film, ale už jsme filmově někde jinde. Při prvním shlédnutí, ano, to si pamatuju ty slzy dojetí, tu sounáležitost a soucítění. Dnes, snad pro to přesycení filmovým násilím a jistému získanému cynismu už spíš sleduju takové momenty, jako hudbu Hanse Zimmera, kterou si zrecykloval a použil do Pirátů z Karibiku, a taky zjevnou inspiraci pro Pompeje o 14 let později (gladiátor a jeho černý gladiátorský přítel).