Recenze filmu Já, Olga Hepnarová

65%

Komentáře a recenze 48

Dle počtu bodů
Kamil Fila
Kamil Fila
4 149 bodů
8
Stejný případ jako letošní Rodinný film, Polednice a Rudý Kapitán. Obrovský skok oproti tomu, jak vypadá většina dosavadních českých snímků, ale pořád to není dotažené. Je to v kontaktu se světovou kinematografií, ale ještě to s ní úplně nedrží krok. Kdyby se to vyjadřovalo body, je to takových 7/10... Problém je, že u filmů tohoto typu strašně záleží na detailech, aby se nepokazil celkový dojem. Je nutné tvůrcům těchto filmů fandit, aby točili dál a tříbili si styl. Konečně se u nás začíná něco dít, ale rozjezd je lehce kodrcavý.
HonzysKISS
HonzysKISS
4 041 bodů
10
Neuvěřitelný, jak se Michalina Olszánska dokázala skutečně vžít do svojí hlavní role. Když tohle herci dokážou, nemůže to být ani náhodou špatný film. Hodně lidí sice nadává na to, že natáhnutí scén o několik sekund bylo nudné, ale do takového černobílého snímku se to dokonale hodí. Právě díky tomu dokázal film vytvořit parádní atmosféru. Většinou u takových nudnějších filmů koukám jedním okem jinam, ale u tohohle jsem nespustil oči. Za mě si snímek pět hvězdiček zaslouží.
kawa
3 388 bodů
6
Tragický příběh psychopatické mladé vražedkyně Olgy Hepnarové se nepovedl zfilmovat. Filmu chybí jakákoliv emoce, vysvětlení z čeho pramenilo její údajné ponižování od okolí. Vše je jen v náznacích. Film se z poloviny věnuje spíše jejím lesbickým příhodám, scény z diskoték připomínají tupý TV seriál Vyprávěj. Přitom nápad natočit film alá 60 léta nebyl špatný. Ale realizace scénáře se odchyluje od podstatného až příliš, 1 delší scéna z vražedného útoku, rychlý proces, rychlá poprava. Film se stopáží 121 minut se prakticky z 3/4 zabývá sexualitou vražedkyně. V dnešní době až mrazí, že Hepnarová dala návod k dnešním teroristicým útokům, Marseille, Berlín, Londýn, NY.
marie-kolarova
marie-kolarova
2 950 bodů
6.5
Hlavním nedostatkem filmu je nesourodost a nefungující psychologická stránka. Silný důraz na lesbický vztah z ničeho nic vystřídá příchod přítele, aby pak Hepnarová zjistila, že bojuje proti celé společnosti. Navzájem tyto tři motivy naprosto nefungují a postavě nevěříte vůbec nic. Zasněné dlouhé pohledy v oblacích cigaretového dýmu by určitě udělaly hodně radosti všem, kdo brojí proti zákazu kouření a konečně tedy film, kde se dýmá z plna hrdla. Zvolený minimalistický přístup však funguje pouze jako póza a výsledek sterilní. Divák uvidí přehled nejdůležitějších událostí ze života Olgy Hepnarové, aniž by se ho dotkl skutečný lidský příběh. Po zhlédnutí filmu je mu pak nejvíc ze všeho Hepnarová ukradená.
stantheman
stantheman
2 399 bodů
7.5
Pěkně stylizovaný film a vražedkyni...zajímavá koncepce...nějak se nám poslední dobou hrnou ty černobílé snímky...každopádně příběh hodný zpracování a zpracování nezklamalo
miza
miza
2 336 bodů
7.5
Dobře natočený film.
kosmik
1 444 bodů
8
Popis zrození masového vraha pomocí noir živých obrazů. Kupodivu bez emocí působil na mě spíše jako dokudrama. Tvůrci evidentně vycházeli z toho, že diváci budou o životě a případu Olgy Hepnarové mít již nastudovaná alespoň základní fakta. Nemáme zde detailně popsaný samotný akt vraždy, například, kde Olga vzala nákladní automobil. Ale to si myslím, že není na škodu a film to zbytečně neprodlužuje. Rovněž zobrazení snadného navázání lesbického vztahu ze začátku 70. let neodpovídá té době, kdy byla homosexualita dokonce ještě trestným činem. A homosexuálové se i díky tlaku společnosti často ani nedokázali vyoutovat. A jak z dokumentů víme, byl to problém i Olgy Hepnarové, která se chtěla nechat hospitalizovat na psychiatrické klinice, aby se ji zde pokusili "vyléčit" lesbickou orientaci. I toto omezování vlastních tužeb a osobnosti člověka mohlo vést k rozvoji duševního onemocnění, které vyústilo v čin masové vraždy.
Tomas_313
Tomas_313
1 197 bodů
7.5
Depresivní, oduševnělá introspekce Olgy Hepnarové bez Olgy Hepnarové. Absence myšlenkových pochodů prügelknaba Olgy je pochopitelná, zřejmě i rozumná vzhledem k věrohodnosti filmu, bohužel bez nich závěrečný akt pomsty působí neopodstatněně, takřka bezdůvodně a chybí konečný zvrat dovršující trýznění Olgy, jenž odsoudí kritickou, ne však sebekritickou společnost k drastickému rozsudku. Většina vyvstávajících otázek je zodpovězena, ke ztotožnění s hlavní aktérkou však nedojde, jelikož se snímek nezaobírá jejími životními útrapami, spíše přibližuje nekonečnou úzkost, beznaděj a bezvýslednost dané situace úzce spjaté se společenským vyhnanstvím, jehož kořeny nám však zůstaly upozaděny. Již zmiňované výtky jsou dle mého názoru dány nedostatkem informací o reálných skutečnostech ze života Olgy a z tohoto důvodu se filmaři rozhodli pro realističtější formu vyprávění namísto příběhu spleteného domněnkami. Na závěr je třeba zmínit nadějnou polskou herečku Michalinu Olszańskou, jež svým bezprostředním výkonem plným nahoty, uzavřenosti, agonie, ale také odvahy a smyslnosti napomohla k vytvoření dalšího zapamatovatelného díla z české kinematografie, která v posledních letech dokazuje, že Češi oplývají kromě vytříbeného smyslu pro humor také notnou dávkou bolestného smutku potřebného pro natočení takto zdařilého dramatu. 75%
martin-kubista
martin-kubista
799 bodů
7
Film svým černobílým provedením tak trochu navozuje atmosféru té doby a celkově i vypadá jako v té době natočený. Představitelka hlavní role se toho zhostila podle mě velice dobře a celkem slušně dává představu života člověka, který je silně asociální a vytlačený ze společnosti. Lesbické scény by asi mohli být trochu méně "odvážné". Jinak myslým, že i po filmařské stránce obecně je to na poslední léta v české kinematografii nadprůměrný snímek.
  • hlavní představitelka
  • technické zpracování
Lukreczia
Lukreczia
784 bodů
9
"Buď chcípneš anebo to vydržíš. Ale někdy je to setsakramentsky těžký."