Santoš

?
Santoš
Bezprecedentně úspěšný rok indické kinematografie reflektují karlovarské Horizonty trojicí filmů. Své zástupce měla na Sundance i Berlinale, feministický thriller Sandhyi Suri pak soutěžil v canneské sekci Un Certain Regard. Konstáblyně Santoš dle vládního zařízení zdědila pozici v policejním sboru po zesnulém manželovi. Ač nezkušená, hned se dostane k případu znásilnění a vraždy dívky z kasty dalitů, tj. „nedotknutelných“. V nejlidnatější zemi světa ale všichni nehrají hru se zákonem podle stejných pravidel. Labyrintem korupce, pochybné etiky a kastovní diskriminace, mezi kterými probublává násilí a mizogynie, mohou projít jen vyvolení.


Scénář:

mojmir.sedlacek
6 154 bodů
6
Tato indická kriminálka zanechala v Cannes velmi dobrou stopu a její kvality jsou patrné i ve Varech. Částečně se nabízí podobnosti s Training Day či Vzpomínkami na vraha, jelikož dvouhodinové vyprávění sleduje zaškolování čerstvé policistky s mužským jménem Santoš, během něhož se dostane k vyšetřování smutného případu zavražděné mladé dívky. Pro Santoš však nejde o vysněnou práci, naopak ji dle indických zvyklostí v podstatě zdědila po svém zesnulém manželovi. Hrdinka se tak ocitá nejen v mužském, šovinismem a misogynií překypujícím prostředí policejního sboru, ale prakticky se musí do značné míry mužem stát, aby ve společnosti mohla dosáhnout nějaké změny.

Vedle genderových otázek se nepředvídatelný snímek plný výpustek zabývá i přísným kastovním systémem, v němž je obtížné se dovolat spravedlnosti. Tato specifika policistce představuje její starší a ošlehanější kolegyně a během podivně zabíhavého, leckdy až nahodile probíhajícího vyšetřování se Santoš o poměrech v indické policii a celé společnosti dozvídá více, než by chtěla. Sympatický debut Sandhye Suri tak prostřednictvím thrillerových vzorců zdatně představuje specificky lokální neduhy.

Dodatečné informace

Původní název:
Santosh (více)
  • Velká Británie Santoš
  • Velká Británie Santosh
Země původu:
Velká Británie, Indie, Francie, Německo
Ocenění:
Žádná ocenění