Zajímavosti o Senna

AI
71%

K výpočtu AI hodnocení na Kinoboxu využíváme nejmodernější technologie a pokročilé algoritmy. Odhadované hodnocení odráží poslední kvalitativní trendy v kariérách zúčastněných tvůrců a kombinuje je s nejnovějšími dostupnými informacemi. Oproti hodnocení uživatelů a uživatelek se obvykle liší jen o několik procentních bodů.

Zajímavosti 42

  • Velká cena Monaka 1984, jeden z prvních Sennových skvělých výkonů ve Formuli 1, se jela za silného deště. "Toho dne visel nad Monakem po celý závod 'černý baldachýn'," vzpomíná kameraman Azul Serra. Natáčení však probíhalo za slunečného dne v Uruguayi, kde se závod odehrál. Štáb tehdy zajistil černou plachtu o délce více než 300 metrů. "Byla to největší plachta, jaká kdy byla v Latinské Americe pro natáčení vytvořena," říká Azul. Fotograf vysvětluje, že k otevření a ovládání této plachty byla zapotřebí specifická technologie: "Nebyl to jen kus černého plátna - bylo to jako závěsy s ovládáním, které umožňovalo otevírat a zavírat každou stranu zvlášť." Práci provedli gaffer [hlavní osvětlovač] Marcelinho Oliveira a hlavní inženýr týmu Renato Mineirinho.
  • Bylo navrženo a postaveno auto s kamerou, které pozorně sleduje vozy na trati. Tento vůz, který vymyslel Tulio Crespi, musel splňovat tři požadavky na natáčení: musel být co nejnižší, téměř na úrovni země; musel jezdit stejnou rychlostí jako vozy na trati; a musely se do něj vejít nejméně tři osoby. "Kamerový vůz" řídí profesionální řidič, který musí mít stejné schopnosti jako řidiči na trati. Ve voze je také režisér kamery a tahač zaostření. Natáčení s připojenými kamerami a/nebo kamerovým vozem probíhalo rychlostí maximálně 80 km/h. Scény ve vyšších rychlostech byly natáčeny z dálky, na přehledné trati, přičemž výkonný štáb je sledoval v dostatečné vzdálenosti od trati.
  • Senna má originální soundtrack, jehož autorem je Lucas Marcier, který v minulosti spolupracoval s režisérem a showrunnerem Vicentem Amorimem. Skladatel pracoval na soundtracku k filmu Senna více než rok s týmem asi 12 lidí, včetně producentů a hudebníků. Největší výzvou podle něj bylo vytvořit hudbu k následkům Velké ceny Monaka 1984, jednoho ze Sennových prvních a nejpamátnějších závodů Formule 1. "Je to prakticky deset minut nepřerušované hudby," říká Marcier. S odkazem na dramatičnost závodu ji popisuje jako "operu samu o sobě". Pro tuto sekvenci bylo vytvořeno rozsáhlé téma. Zaznívá i v dalších závodech, včetně Velké ceny Japonska na okruhu Suzuka a Velké ceny Brazílie na závodním okruhu Interlagos. Byly zkomponovány další tři motivy: hlavní motiv (použitý v úvodu a v několika sekvencích a vítězstvích), motiv, který doprovází politické zápletky (často spojovaný s bývalým prezidentem FIA Jean-Marie Balestrem), a ještě jeden motiv pro romantické vztahy jezdců.
  • Marcelo Siqueira, vedoucí vizuálních efektů a jeden z režisérů druhé jednotky, provedl testy se všemi, kteří se na těchto částech seriálu podíleli. Pracovali s ním několik měsíců a prováděli nejrůznější testy. "Není to poprvé, co se v Brazílii používá LED, ale rozhodně je to poprvé v historii Formule 1," říká hlavní režisér Vicente Amorim, který potvrzuje, že "výsledek je mimořádný". Pro Amorima je těžké rozlišit mezi tím, co bylo natočeno na závodních okruzích v Argentině a Uruguayi, a tím, co bylo zachyceno pomocí této nové technologie. "Věřím, že jsme tyto závody natočili způsobem, který nemá v Brazílii obdoby, a to za použití mnoha technologií," dodává. Podle Amorima poskytuje LED hercům bohatou dramaturgii i tvůrčí svobodu: "Umožňuje nám to mít kontrolu nad výkony, takže Gabriel [Leone] jako Senna, Matt [Mella] jako Prost i ostatní herci mohou hrát, aniž by je obtěžovalo, že jsou v černé krabici nebo ve studiu se zeleným pozadím a předstírají, že řídí. Vše, co vidí, odpovídá tomu, co se děje v ději. Auto projede kolem, objeví se za nimi... Mohou se soustředit na to, aby byli těmi řidiči a prožívali ten dramatický okamžik." To, co vidí na palubní desce LED, jsou skutečné záběry pořízené na původní trati a doplněné vizuálními efekty, které obnovují podobu závodních tratí před desítkami let.
  • "Je prakticky nemožné posadit herce do skutečného vozu Formule 1 a nechat je řídit. Není to bezpečné, není to dostatečně rychlé," vysvětluje Azul Serra, kameraman. "Potřebujete hodně kontroly, aby se herec cítil bezpečně a byl dostatečně expresivní. Proto jsme se rozhodli zachytit jejich tváře ve studiu," dodává. Závodní scény nejprve předváděli kaskadéři a poté byly natočeny detailní záběry herců pomocí technologie LED. "Abychom toho dosáhli, museli jsme všechna auta přivézt z Argentiny do Brazílie, dostat je do studia a provést spoustu technické práce s obrazem, spolu s pohybem auta, otáčením kol v pohybové základně [závodní simulátor], projíždějícím pozadím a skutečným herectvím během závodů, což vyžadovalo spoustu tréninku," říká Serra.
  • Seriál zahrnoval 19 okruhů ve 12 zemích a zobrazoval závody v průběhu devíti let.
  • Brazilská posádka strávila v Argentině šest měsíců. "Někdy na závodišti obědvalo 600 lidí. Byla to skvělá zkušenost, opravdové partnerství. Štáb k projektu hodně přispěl, byli to opravdu 'hermanos' ["bratři" ve španělštině]," říká režisérka Julia Rezende.
  • Některé scény se natáčely také na závodištích La Plata, Olavarría a San Cayetano, na (soukromém) závodišti Owners Club v Argentině a na závodišti Víctor Borrat Fabini v Uruguayi.
  • Mistrovství světa v motokárách Estoril 1979 se natáčelo na motokárovém okruhu Mar del Plata v Argentině.
  • Další místo posádka našla na mezinárodním letišti Carrasco v Montevideu (Uruguay), které ukončilo provoz v roce 2009, kdy bylo nahrazeno současným letištěm. Díky uspořádání, které je relativně podobné okruhu v Monte Carlu, by mohlo být použito k rekonstrukci Velké ceny Monaka 1984. "Byl to ohromný podnik," říká kameraman Azul Serra. Rekonstrukce trvala téměř dva měsíce. Celá trať byla pokryta materiálem podobným tomu, z něhož byl vyroben okruh. Boxy, tribuny a pódium identické s originálem navrhl a postavil uruguayský umělecký tým. Po stranách a vně trati byly umístěny stromy a umělé rostliny, zatímco hlavní rovinka okruhu byla postavena na nepoužívaném parkovišti letiště. "Přijeli jsme na místo a připadali jsme si jako v Monaku v roce 1974 nebo 1978. Byla to mimořádná rekonstrukce v obrovském měřítku, pečlivě provedená - bylo to naprosto neuvěřitelné," říká Amorim.
  • Na závodním okruhu Oscar y Juan Gálvez se natáčely závody z deseti různých zemí, měnily se kulisy a intervaly, stejně jako většina sekvencí seriálu, zejména ty, které se odehrávají v paddocích, boxových uličkách, boxech, na startovní rovince a tribunách. "Je to jedna z mála závodních tratí, která byla navržena pro Formuli 1 a za posledních 30 let se nijak radikálně nezměnila. Obsahuje tedy architektonické, technické a konstrukční prvky trati, které jsou velmi podobné těm, které jsme potřebovali reprodukovat, a které bychom nenašli na Interlagosu, Silverstonu, Suzuce - na žádné z tratí, kde se příběh odehrává," říká hlavní režisér Vicente Amorim. Bylo však třeba doplnit výtvarné zpracování a vizuální efekty.
  • Většina závodních scén se natáčela na závodním okruhu Oscar y Juan Gálvez v Buenos Aires. Místo bylo vybráno díky obrovské univerzálnosti okruhu - 4,259 km dlouhá trať nabízí sedm tratí, dlouhé rovinky, rychlé zatáčky, průjezdní zóny a pomalé úseky, které umožňují ztvárnit různé okruhy, závody a časy, které seriál vyžadoval. Na závodišti se nachází také jedna z nejdůležitějších motokárových tratí v Argentině, která byla využívána k tréninku jezdců a k nácviku některých scén.
  • V Argentině našel tým závodní dráhy, které vypadaly, jako by zamrzly v čase. "Udělali jsme z nich naše studio," říká režisérka Julia Rezende. Vysvětluje, že vizuální efekty a postprodukce jim umožnily proměnit tato místa v závodní dráhy z celého světa. "Znovu jsme vytvořili Suzuku, Imolu, Estoril, některé anglické závodní dráhy... to vše v Argentině," vzpomíná Julia. "Architektura země nám také umožnila natočit spoustu scén zasazených do Evropy, venkovních scén - v ulicích a tak dále. To dalo seriálu velmi přitažlivý vzhled, a to vše se nám podařilo v Latinské Americe dosáhnout," dodává.
  • Jednou z největších výzev seriálu bylo obnovit závodní tratě, na kterých Senna závodil před 30 nebo 40 lety. Mnohé z nich byly v průběhu desetiletí modernizovány a přestavěny, jako je tomu v případě Interlagosu.
  • Bylo přijato třináct řidičů, kteří jsou nebo byli profesionálními řidiči.
  • "Vzpomínám si, jak jsem auta poprvé viděl v Argentině. Bylo opravdu vzrušující vidět vůz, ve kterém závodil Senna. Je to sice replika, ale i tak je působivá," říká hlavní režisér Vicente Amorim. "Byli klíčoví nejen jako konstruktéři vozů, ale i jako poradci v oblasti motorsportu, na trati i mimo ni," dodává Amorim. Členové týmu Crespi byli také hlavními závodními kaskadéry.
  • Všechny vozy naplánoval, navrhl a postavil tým Crespi, který tvoří Argentinec Tulio Crespi a jeho tři synové Sandro, Matías a Luciano. Rodina Crespi, která má dílnu v argentinském Balcarce, je nejvýznamnějším výrobcem automobilů v zemi. Pro tento projekt byli vybráni nejen kvůli své historii, kdy se mimo jiné podíleli na navrhování a stavbě vozů Formule 1, ale také proto, že se jedná o rodinu profesionálních jezdců.
  • Bylo postaveno 20 identických replik, včetně všech vozů, se kterými Senna závodil, a vozů jeho hlavních soupeřů během jeho kariéry, od Formule Ford po Formuli 1. Vozy byly navrženy a vyrobeny během dvou let - velmi úspěšná výrobní strategie, vybraná před dokončením scénářů - se čtyřmi modely Formule Ford, dvěma modely Formule 3 a 14 modely Formule 1. Kromě toho, že byly tyto repliky použity při natáčení a v závodních scénách, byly využity pro digitální VFX design, který reprodukoval 98 vozů v CGI a 10 kompletních závodů z různých let, stejně jako makety pro virtuální produkční studio v São Paulu.
  • Seriál zachycuje 21 významných závodů Sennovy kariéry - Motokáry Interlagos (1973) a Estoril (1979); Ford 1600 - Formule 3, kategorie mládež, Velká Británie (1981, 1983); Formule 1 Suzuka, Japonsko (1988, 1989, 1990) / Imola, Itálie (1994) / Okruh Gillesa Villeneuvea, Kanada (1988, 1990) / Maďarsko (1988) / Detroit, USA (1988) / Paul Ricard, Francie (1988) / Interlagos, Brazílie (1991) / Monza, Itálie (1990) / Phoenix, USA (1990) / Spa-Francorchamps, Belgie (1988) / Mexico City, Mexiko (1989) / Silverstone, Velká Británie (1990) / Estoril, Portugalsko (1985) / Monako (1984, 1988)
  • Senna zahájil svou kariéru v motoristickém sportu v roce 1973 závoděním na motokárách. Poté přešel do Formule Ford. V pyramidě motoristického sportu je šampionát Formule Ford nad motokárami a pod Formulemi Ford 2000 a Formulemi 3. Senna závodil ve Formuli 1 v letech 1984 až 1994 a v letech 1988, 1990 a 1991 se stal mistrem světa. Závodil za týmy Toleman (1984), Lotus (1985-1987), McLaren (1988-1993) a Williams (1994). Kromě toho se v seriálu objevují také týmy Ferrari, Benetton a Simtek, celkem tedy 11 týmů v 11 různých letech.
  • Kostýmy, rekvizity, technické vybavení a kulisy pro natáčení převáželo po celé zemi asi 60 nákladních aut.
  • Scéna Xou da Xuxa byla věrně obnovena ve stejném studiu, kde se natáčelo Sennovo vystoupení v pořadu v roce 1988.
  • Ve studiu v São Paulu štáb rekonstruoval dům, ve kterém Senna a jeho první žena Lilian Vasconcellosová žili v Anglii. Kulisy byly vytvořeny tak, aby odpovídaly exteriéru domu, který se nacházel ve Velké Británii, kde se natáčely exteriérové záběry.
  • V uměleckém oddělení pracovalo více než 300 lidí. "Bylo to obrovské," říká designér Fred Pinto, který měl v každé zemi, kde se seriál natáčel, místního uměleckého ředitele. Vzpomíná, že bylo nutné plánovat jak další den natáčení, tak i šest měsíců dopředu. "Bylo toho hodně, co bylo třeba zvládnout."
  • Kromě 231 herců oblékl kostýmní štáb seriálu 17 000 lidí.
  • Při závodech Formule 1 použil kostýmní tým pouze základní barvy a zobrazil jezdce, "jako by byli superhrdinové," vysvětluje Cris. Ve scénách zaměřených na Sennův osobní život byly použity tlumenější barvy, aby se tento rozdíl zdůraznil.
  • Bylo vyrobeno přibližně 130 kopií přileb.
  • Pro rizikové scény byly vyrobeny ohnivzdorné kostýmy. Vše, od nití použitých ve švech až po sponzorské nášivky, bylo odolné vůči přímému působení plamenů. Obleky musí odolat teplu po dobu nejméně 12 sekund a jsou testovány při teplotách mezi 400 a 800 stupni Celsia. Rukavice jsou vyrobeny z Nomexu, vlákna odolného proti teplu a plameni. Boty a spodní prádlo řidičů jsou rovněž nehořlavé. Kromě toho se pod přilbou nosí kukla, která chrání celou hlavu a obličej a nechává odhalené pouze oči. "Snažili jsme se to udělat co nejbezpečněji," říká kostýmní výtvarník. "Obleky použité v seriálu by se daly nosit i při závodech. Všechny jsou zcela bezpečné."
  • Bylo replikováno přibližně 223 obleků Formule 1 z různých období, soutěží a týmů. Některé byly vyrobeny v Brazílii, ale většina byla pečlivě ušita a vyšita v Argentině. Aby oděvy získaly předpotopní vzhled, procházejí látky procesem stárnutí, který zahrnuje broušení a bělení. Stejnou procedurou prošly i boty, rukavice a ponožky.
  • Dohoda o věrnosti podepsaná s Mezinárodní automobilovou federací (FIA) umožnila věrnou repliku dresů všech týmů - nejen těch, které Senna oblékal - pro různé závody. Všechny kombinézy, které jezdci nosili, jsou identické s originály.
  • Kostýmní výtvarnice Cristina Kangussu vedla 123členný tým, který pracoval v Argentině, Uruguayi a Brazílii. Každý kostýmní tým byl rozdělen do tří skupin, které měly na starosti různé části natáčení: závodníky, hlavní herce a komparzisty. "Každá skupina se starala o vlastní scénu. V závislosti na počtu komparzistů jsme najímali další tým," říká Cris. "Výzvou bylo zkoordinovat tyto tři skupiny a mít dostatek kostýmů pro všechny tři scény," dodává.
  • Gabriel Leone se před začátkem natáčení v Buenos Aires seznámil s Viviane a Biancou Sennovými - sestrou a neteří Ayrtona Senny. "S oběma jsem vedl velmi důležité a významné rozhovory. Vzpomínám si, že jsem se s nimi podělil o svůj pohled na Ayrtona, probral s nimi některé konkrétní problémy, některé momenty z jeho života a ony souhlasily se všemi aspekty toho, jak jsem ho viděl. A samozřejmě přidali detaily, které pro mě byly zásadní. To mě utvrdilo v pocitu, že jsem na správné cestě," vzpomíná Leone.
  • Aby mohl hrát Sennu, Leone - rodák z Ria de Janeira - rok mimo plátno trénoval přízvuk ze São Paula. "Nebylo pro mě možné, abych pokaždé, když jsem byl před kamerou, přepnul a začal mluvit s přízvukem São Paula. Rozhodl jsem se ho přijmout do svého života, protože to nakonec nebylo něco, co by mi ublížilo. Naopak jsem se díky tomu cítil sebevědoměji," vysvětluje herec. "Ayrton měl specifickou barvu hlasu. I já jsem se snažil tento tón napodobit." Kromě toho měl Leone podporu hlasového kouče. "Když jste mluvili s Gabrielem, znělo to, jako byste mluvili se Sennou. Bylo to neuvěřitelné," dodává hlavní režisér Vicente Amorim.
  • Leone a Matt Mella intenzivně trénovali v motokárách. "Seznámili se s tratí, autem, baloňákem, helmou, rukavicemi, s pořadím, v jakém se jednotlivé položky nasazují. Potřebovali se v těchto věcech cítit pohodlně," vysvětluje režisérka Julia Rezende.
  • Gabriel Leone hrál během natáčení seriálu s více než 100 herci.
  • Postava Laury, kterou hraje anglická herečka Kaya Scodelario, je fiktivní postava založená na různých odbornících, kteří se zabývali Sennovou kariérou. V seriálu je to anglo-brazilská novinářka, která se věnuje motoristickému sportu v Anglii a Sennu sledovala přibližně 20 let. "Je spojením postav, které existovaly, které tíhly k Sennovi, které ho přežily," říká hlavní režisér Vicente Amorim. "Hraje klíčovou roli, protože právě jejíma očima jsme svědky Sennova vývoje. Jejich vztah do značné míry odráží ten, který měl on s médii, vztah, který zahrnoval spolupráci, konflikty a dokonce i přátelství - navzájem se vnímali někdy nedůvěřivě, jindy láskyplně," dodává Amorim.
  • V seriálu vystupují herci z devíti zemí. První čtení herců proběhlo prostřednictvím videa, k němuž se připojili herci z celého světa.
  • Sennu podpořila Mezinárodní automobilová federace (FIA), která poskytla archivní záběry a povolila produkci rekonstruovat závody, stupně vítězů, loga a dresy F1, stejně jako uspořádání jednotlivých závodních tratí.
  • Celkem bylo natočeno 980 hodin materiálu.
  • Na minisérii se podílel tým více než 3 000 lidí z osmi zemí, 231 herců zastupujících devět zemí a 18 národností a více než 14 000 komparzistů.
  • Seriál připravovala produkční společnost Gullane více než deset let. Natáčel se šest měsíců v Brazílii, Argentině, Uruguayi a Severním Irsku.
  • Gabriel Leone (Ayrton Senna) ztvárňuje ve filmu Ferrari (2023) rovněž dalšího skutečného závodníka Alfonsa de Portaga. Jak de Portago, tak Senna zahynuli při tragických nehodách závodních vozů během závodů.