Senna je brazilská minisérie na motivy životního příběhu pilota Formule 1 Ayrtona Senny. Této legendě ze světa motorsportu se podařilo vyhrát třikrát mistrovství světa a jeho smrt navždy změnila bezpečností pravidla soutěže.
Ayrton Senna, jehož osud mapuje šestidílná minisérie Senna, byl brazilský automobilový závodník a pilot Formule 1. Narodil se 21. března 1960 a zahynul 1. května 1994 během tragické nehody při Grand Prix San Marina.
Svou fenomenální kariéru zahájil v pouhých třinácti letech, kdy vyhrál první závod motokár. V roce 1981 přesídlil do Evropy, kde závodil v kategoriích Formule Ford 1600 a Formule Ford 2000. Po vítězství v britském šampionátu roku 1983 se posunul do soutěže Formule 1.
V rámci Formule 1 závodil Ayrton Senna mezi léty 1984 a 1994. Světovým šampionem se stal třikrát, v letech 1988, 1990 a 1991. Jezdil za týmy Toleman (1984), Lotus (1985–1987), McLaren (1988–1993) a Williams (1994).
1. května 1994 během Grand Prix San Marina v Imole narazil Ayrton Senna se svým vozidlem do betonové zdi a v důsledku zranění zemřel. Nehoda byla způsobena mechanickou závadou na voze.
O čem je Senna
Šestidílná minisérie Senna vypráví o životě titulního automobilového závodníka od jeho dětství až po tragickou smrt v pouhých 34 letech. Přibližuje jeho kariérní začátky, kdy soutěžil v závodech motokár i přesun do Velké Británie a závodění v rámci Formule Ford. Zachycuje také Sennův kariérních vrchol, kdy se třikrát stal šampionem Formule 1, stejně jako tragickou nehodu v San Marinu, během níž přišel o život.
Vývoj projektu Senna a Netflix
Za minisérií Senna stojí brazilští producenti Caio a Fabiano Gullane. Motosport Gullaneovi označují za velmi eurocentrický a nacházejí paralelu s filmovým průmyslem, kterému zase dominuje severoamerický Hollywood. Ani jednu z těchto oblastí si člověk primárně nespojí s Jižní Amerikou. Jejich cílem bylo odvyprávět vzrušující, silný příběh, a současně připomenout obdivuhodné výkony svého krajan.
Ayrton Senna procestoval za život mnoho zemí, z produkčního hlediska bylo naopak praktické jejich počet omezit. V duchu svého patriotistického snažení vybrali Gullaneovi jako hlavní místa pro natáčení Argentinu, Uruguay, Brazílii, ale také Velkou Británii, kde Senna svou hvězdnou kariéru započal. Snažili se, aby většina týmu, a zejména pak jeho členové v čelních pozicích, byli Brazilci.
Natáčení minisérie Senna by nebylo možné bez produkčního zázemí Netflixu. Fabiano Gullane uvedl, že zmíněný streamovací gigant poskytl jejich projektu rozpočet a podmínky, jaké dosud v celé Jižní Americe žádný jiný film či seriál neměl. Celý proces tvorby Senny si vyžádal účast ohromného množství profesionálů po celou dobu natáčení i postprodukce. Zaměstnal více než 3000 lidí z osmi zemí, 231 herců a přes 14 000 komparzistů.
Vznik minisérii Senna podpořila Mezinárodní automobilová federace (FIA), která tvůrcům poskytla archivní záběry, a umožnila tak zrekonstruovat závodní tratě, stupně vítězů, loga a dresy Formule 1 realisticky. Za účelem dosažení historické věrnosti museli tvůrci kostýmů podniknout rozsáhlé rešerše proměn jednotlivých dresů v průběhu času. Veškeré kombinézy, které v seriálu vidíme, jsou identické s originály.
Kromě realismu jako základního kritéria pracovali filmaři s výpravou také významotvorně. Během závodů například omezili barevnou paletu na základní barvy, aby tak závodníky připodobnili k superhrdinům. Ve scénách ze Sennova osobního života naopak využili tlumenějších odstínů ve snaze podtrhnout rozdíl. Dětství v Brazílii například zachytili v neutrálních barvách, symbolizujících vřelost a bezpečí domova.
Bylo postaveno 20 identických replik, včetně všech vozů, se kterými Senna závodil, a vozů jeho hlavních soupeřů během jeho kariéry, od Formule Ford po Formuli 1. Vozy byly navrženy a vyrobeny během dvou let - velmi úspěšná výrobní strategie, vybraná před dokončením scénářů - se čtyřmi modely Formule Ford, dvěma modely Formule 3 a 14 modely Formule 1. Kromě toho, že byly tyto repliky použity při natáčení a v závodních scénách, byly využity pro digitální VFX design, který reprodukoval 98 vozů v CGI a 10 kompletních závodů z různých let, stejně jako makety pro virtuální produkční studio v São Paulu.
Seriál zahrnoval 19 okruhů ve 12 zemích a zobrazoval závody v průběhu devíti let.
Brazilská posádka strávila v Argentině šest měsíců. "Někdy na závodišti obědvalo 600 lidí. Byla to skvělá zkušenost, opravdové partnerství. Štáb k projektu hodně přispěl, byli to opravdu 'hermanos' ["bratři" ve španělštině]," říká režisérka Julia Rezende.