Dva ve vlně

64%
Dva ve vlně
Byli to nerozluční přátelé. Psali o filmu radikálně a bez předsudků. Dali vzniknout filmovému hnutí, které natrvalo změnilo klima světového filmu. Objevili pro film Jean-Paul Belmonda. Dokázali dokonce zrušit na jeden rok festival v Cannes. Spolu se svými souputníky udali tón francouzské kinematografii druhé poloviny dvacátého století. Řeč je o François Truffautovi a Jean-Luc Godardovi. Tvůrcích filmů jako Jules a Jim, Nikdo mě nemá rád nebo U konce s dechem. Dokument, kterým nás provází mladičká hvězda evropského filmu Isild le Besco se věnuje především vzrušené atmosféře začátku šedesátých let a společné cestě obou režisérů ke slávě až jejich následnému dramatickému a nenávistnému rozchodu.


Sheldon
Sheldon
16 079 bodů
7.5
Dramatickými vrcholy filmu jsou pochopitelně stěžejní filmové události jejich tvorby – filmový festival v Cannes v roce 1959 a premiéra legendárního filmu U konce s dechem. Laurentovi se mistrovsky podařilo na diváky přenést atmosféru, že právě tyto události rozdělily kinematografii na předtím a potom. Laurent pochopitelně dále komentuje slavnou éru Cahiers Du Cinema, objevování dvou Hollywoodských režisérů, z kterých zejména Truffaut učinil popkulturní ikony – Alfreda Hitchcocka a Howard Hawkse. Laurent však kromě obrovského množství informací a skvěle vybraných filmových ukázek, klade důraz na osobní zaujetí filmem a vnitřní posedlost obou velikánů, které činí z tohoto dokumentu výjimečné dílo hodné pozornosti. Pro milovníky kinematografie tento dokument rozhodně není 93 minut ztráty času.
liborek_
liborek_
7 283 bodů
8
Tento dokument o vztahu Truffaut -Godard nebo o Nové vlně jako celku není nic moc. Tomu, kdo se v tématu příliš neorientuje, nebo oba zmíněné pány nezná, bych tento film pro začátek asi nedoporučil - V rychlém sledu se bezdůvodně skáče od jedné informace k druhé, vzniká nepřehledný mišmaš střípků z jejich života i díla, který je navíc omezen na období, kdy se oba považovali za přátele. Vlastní vztah obou režisérů je také vlastně pořádně rozebrán až ke konci, kdy je citována známá korespondence ukončující jejich dlouholeté přátelství. Jak se ale vyvíjelo v průběhu 60. let, jaký byl jejich vztah v době nejprudšího tvůrčího vzestupu obou pánů, se dozvíme jen útržkovitě a zmateně. Spíš byl kladen důraz na vztah Jean-Piere Léauda k oběma režisérům, což je sice potěšitelné, ale dokládá to zmatenost a neujasněnost tvůrčího záměru. Pokud jde o filmy, celá velká řada Truffautových filmů, které přišly po Americké noci, už není např. zmíněna vůbec (o Godardových nemluvě). Nicméně, odhlédnu-li od těchto nepříjemných skvrnek, dokument jsem si vlastně celkem užil. Neskromně přiznávám, že téměř všechny filmy, které zde byly ukázkami připomínány, jsem viděl a náramně jsem si na ně zavzpomínal, připomněl a dostal na některé z nich znova chuť. Proto moje hodnocení odráží spíše mé sentimentální pocity, než skutečné kvality dokumentu. Pokud se však někdo chce dozvědět o životě a filmech obou režisérů víc, sáhl bych asi ještě po dalších pramenech. Např. o Truffautovi doporučuju knihu Truffaut: A Biography od Antoine de Baecque a Serge Toubiana. A hlavně... Koukat na jejich filmy...

Dodatečné informace

Původní název:
Deux de la Vague (více)
  • Francie Dva ve vlně
  • Francie Deux de la Vague
  • Francie Deux de la Vague (I Due della Nouvelle Vague)
  • Francie Two in the Wave
Premiéra v ČR:
4. 11. 2010
Distributor:
Artcam Films
Země původu:
Francie
Ocenění:
Žádná ocenění