Jeden z těch filmů, u kterých se můžu snažit sebevíc ale přesto půjdou mimo mě. Pro ženské publikum rozhodně doporučuji, protože to určitě ocení více než já.
Krásně natočený film o Somálské dívce, na které bylo v dětství spácháno pro Evropana neuvěřitelné zvěrstvo, které nepatří nikam a v není ospravedlnitelné v žádné době. Pěkný příběh o tom, že i tak se dá udělat kariéra ve světě modelingu. Příběh se souvisle a logicky vrací v čase a celkově film působí moc pěkně a vyhnul se teatrálnosti a .. prostě není Hollywoodský a to je v tomto případě velký plus.
Z pouště až na přehlídková mola. Silný příběh, který se mi ale zdál tak nějak zkratkovitě vyprávěný.. čekal jsem víc scén z dětství a asi i to "manželství" taky taková idylka nebyla.
Nejsem žádný vyhledávač příběhů dle skutečnosti, ale tenhle mě prostě zaujal. Pouť ze Somálska až na vrcholná módní mola rámovaný syndromem ženské obřízky si prostě natočení zasloužil! Žádná hvězda po plátně neběhá, ale všichni hrají solidně, hudební motiv je doslova uhrančivý (jméno Martin Todshadow si budu pamatovat) a kamera zvládá drsnou Afriku, stíny Londýna i lesk módní branže. Bohužel slabina je na místech nejdůležitějších - scénář a režie. Scénář je protkán klasickými biografickými stereotypy a během celého filmu se sdna ani nedočkáme nějakého nápadu. Škoda, že takhle silný životopis nedostal někdo šikovnější, takhle to vypadá jak když výjimečně kvalitní ocel spracujete v zajetém a špinavém soustruhu - funguje to dobře, ale materiálu je na to vlastně škoda. Waris se dostala ze Somálska až navrchol modelingu, přesto nikdy nezapomněla odkud pochází a čím musela projít... 70% PS: Febiofest 2010
Na tento film jsem se chystal celkem dlouho, až jsem si jej pustil. Očekával jsem životopisný snímek o jedné ženě z chudé africké země, která se rozhodla hledat nový život na bohatém Západě a že se to bude točit kolem kulturních rozdílů. Ve skutečnosti to však bylo mnohem naturalističtější, více traumatizující, pobuřující a šokující, než jsem si myslel. Hlavní hrdinkou je Waris Dirie, která vyrůstá v kočovné somálské komunitě a na začátku je svědkem narození telete. Vypadá to, že v této přírodní komunitě je šťastná a spokojená, až jí jednoho dne rodiče prodají jako čtvrtou manželku jednomu starému páprdovi. S tím se ona nesmíří a tak uteče nejprve do hlavního města Mogadiša, kde se setká se svou babičkou, a pak odletí do Londýna, kde sotva přežívá ve svém tradičním růžovém oděvu. Setkává se však s trochu potrhlou běloškou Marylin, která ji vezme k sobě na ubytovnu a pomůže ji najít si práci. Waris tak uklízí v kavárně a zde si ji všimne bohatý fotograf modelek Terry Donaldson. Waris je podle něj nádherná a tak jí dá vizitku, čímž odstartuje její kariéra fotomodelky. Bohužel má díky svému starému somálskému pasu problémy s imigračním oddělením a nemůže cestovat na focení do jiných zemí. Proto se musí vdát za podivínského údržbáře na ubytovně, který toho zneužívá a chce, aby s ním žila jako žena. Na jedné diskotéce se potkala s hodným černochem Haroldem Jacksonem, ale při jeho pokusu o polibek vyděšená uteče. A pročpak? No protože byla v pěti letech obřezána na kusu skály starou bábou obřezávačkou. Díky tomu jí to trvá dlouho na záchodě, a nemůže žít intimně, dokud jí ideálně její manžel po svatbě nerozpáře. A o tom je především tento film: o krutosti, nehumánnosti a bolestivosti ženské obřízky, která způsobuje infekce, vykrvácení a dlouhodobé psychické a fyzické problémy. Vrcholem bylo, když jí v nemocnici jeden somálský asistent falešně překládal sdělení od lékaře, který ji chtěl nechat operovat. Naléhavě ji říkal, že tím, že prodělá operaci svého obřezaného přirození zradí svůj lid, svou rodinu a svou kulturu. Tihle afričtí muslimové jsou totální hovada a ženská je pro ně na úrovni proradné hříšné děvky, kterou je třeba držet zkrátka tím nejkrutějším způsobem. Naštěstí se Waris díky své kariéře v modelingu a bolestivé vzpomínce na to, jak jí v pěti obřezali stane tak slavnou, že o tom začne veřejně mluvit na OSN. Musím podotknout, že ta scéna, kde Varis vzpomínala na své obřezání byla tak odporná, že jsem se málem pozvracel, a to v ní nebyly ukázány žádné detaily. No, je to prostě náročný životopisný dramatický snímek, po kterém jsem se necítil moc dobře, hlavně při uvědomění si, že tohle se pořád děje a že tento odporný zvyk tahají migranti z Afriky do Evropy. Většina filmu je vyprávěna v přítomném čase, ale několikrát se vrací do minulosti, ke vzpomínkám ze Somálska.
takovéto filmy většinou moc nemusím,ale tento mně nadchnul,citlivě a realisticky zpracované téma,je dobře, že tématu jako je ženská obřízka někdo promluví
Film natočen jako z části autobiografický, námětem je útěk holčičky z rodného Somálska a její přerod do modelky světového formátu. Takto to zní jako docela slabý námět. Waris Dirie však utekla ve třinácti letech před nuceným manželstvím, jako dítě podstoupila ženskou obřízku (kdo vymyslel takhle blbý název) a to je vlastně nosné téma celého filmu. To by asi stačilo k tématu samotnému, o tom se více dozvíte ve filmu anebo z autobiografické knihy, podle které je film natočen. Snímek je zpracován celkem poutavě, záběry kamery jsou hezky barevné a umě sestříhané, hlavní ženská role je dobře zahraná. Co mi na filmu však vadilo, bylo málo Somálska (a scén z tohoto afrického státu), film byl zaměřen totiž spíše na tu "evropskou" část. Dále mi občas vadila hudba (trochu moc dotěrná a zbytečně hlasitá), avšak to jsou celkem detaily jinak velmi povedeného filmu.