Jinak točeno než Zdivočelá země, ale je to výpověď doby o životě obyčejnějších lidí.Takhle si to já skoro vše pamatuji. Tedy narodil jsem se v 68, takže od toho 74 už mám vážně vzpomínky...Je pravda, že někdy až nepříjemné...Natočeno však skvěle. A to skutečně seroše v českém kabátu rozhodně nehledám...Všímejte si skvělých detailů zapadajících do určité doby... Shlédnuto až do konce.Poslední pátá série pokulhává za předešlými díly.Působí jako rychle dodělat a hotovo.
Do roku 89 je Vyprávěj nejlepší česká telenovela na kterou jsem narazil. O několik tříd výš než je ulice či sračkoidní ordinace. Přesto je pátá řada plná patosu a natočená snad jen z nutnosti aby se dohrabali konečně k Honzovo svatbě. Nakonec ale musím uznat, že mě seriál bavil téměř celou dobu a ani pátou sérii jsem nedokoukával vyloženě z donucení, ale prostě jsem chtěl. Takže 70% a díky dík čétéčko :-)
U seriálu tohoto typu neoceňuji ani tak scénář a výkony herců, jako snahu tvůrců o věrné vykreslení doby, ve které jsme relativně nedávno žili. Výprava snímku se všemi těmi důvěrně známými artefakty z dob socialismu si zaslouží pozornost a obdiv. Nutno říct, že někdy navození retro feelingu působilo prvoplánově, ale tomu se těžko vyhnout. Tvůrci to neměli jednoduché, protože pamětníci mají někdy potřebu hledat nedostatky v detailech, ale o tuto "hru" je Vyprávěj zábavnější. Nejvíce mě zaujaly nejnovější díly z doby kolem sametové revoluce.
90% - Rodinný seriál Vyprávěj je podle mne na této stránce dost podhodnocen, minimálně celkově. V rámci české tvorby je tohle hodně povedený seriál, který se s leckterými blbostmi (většinou z doktorského prostředí) jiné produkce vůbec nedá srovnávat. Hodně navrh má už samotným zasazením děje, který se odehrává od 60. let a končí v roce 2005. Sleduje tak několik generací početné rodiny Dvořákových a dalších blízkých postav v době socialismu a pro mnohé je to v dnešní době naprosto skvělá nostalgie s hodně obstojným příběhem a postavami. A všichni herci si mimochodem své role hodně užívají. Řemeslně a režijně je to taky povedené. Není to nijak epická podívaná, ale seriál si vystačí jen s problémy běžného života té doby, která byla úplně jiná, než dnes. Má to prvky komedie nebo dramatu a s obojím pracuje velmi dobře. Za mne určitě velký palec nahoru už jenom za udržení kvality do úplného závěru, kdy seriál skončil ne v nejlepším, ale opravdu hodně v dobrém.
Občas mi přítelkyně říká, že některé filmy a hlavně lidi odsuzuji dopředu. Ale to se plete, takhle odsuzuji i seriály. Pro začátek, aby bylo jasno: asi tři díly jsem viděl. Teď dál. Aby bylo úplně a kompletně jasno, udělejme si exkurz do anotací náhodně vybraných dílů a z nich si udělejme takovou malou větnou koláž: Po letech se poprvé nekonal letní tábor, Josefovi je to líto, ale najde si jinou zálibu. --- Tentokrát už Karel s Jardou nemá žádné slitování. --- Vyhraje Eva svůj boj s rakovinou? --- Babi se uvolí přijít na MDŽ do Josefovy práce, tak moc je na Jarunu zvědavá. Pak už vůbec nepřekvapí, že u úplně posledního dílu se dočteme: Honza a Lucie se konečně berou. Úplně hlavní důvod, proč je to kompletní sračka, je ale ten, že Vyprávěj se naoko vydává za bezprecedentní počin, jenž má reflektovat dobu a to, jak se s onou dobou protínají každodenní starosti úplně běžných lidí. Čili v jiných anotacích se dočteme: Tonda chce podepsat Chartu, ale bojí se o rodinu. --- Evina sestra Katarína by si chtěla zahrát v seriálu Nemocnice na kraji města, a tak podepíše Antichartu. --- Karel slaví své povýšení, s Horou, Krbcem a Vašíkem vyrážejí na koncert Rolling Stones. --- Babi je na chalupě se Zuzkou a Janou a Josefem. Večer 20. srpna se dívají na televizi. Pak přijedou okupační vojska a málem Josefovi přejedou auto vojenským vozidlem. No prostě hustě se tvářící telenovela vzniknuvší pod rukou nejsrandovnější karikatury režisérského povolání Bisera Arichteva, který podle stejného klíče (strašná mrda peněz v rozpočtu + mrda potenciálu + mrda těžkejch dějinnejch témat) natočil už víc telenovel (První republika, Četníci z Luhačovic), navíc ve veřejnoprávním prostoru, což považuju za vůbec nejotřesnější pokrytectví. A na závěr se ještě podívejme, jak vypadá anotace 22. dílu třetí série, jenž se jmenuje Černobyl (!): Jarda vidí, že Lucka dospívá, a neví, jak jí pomoci. Janu trápí, že ani Zuzka a Eva spolu nemluví, a rozhodne se dát je dohromady. Karel si přestává rozumět s Honzíkem. Honzík se zamiluje do Lucky.
Dramaticky šlapu na brzdu a měním z pěti na tři hvězdy, s analytickým výhledem na dvě. Zpětně se omlouvám všem starším lidem, kteří mě (nás) upozorňovali, že ten seriál je úplně mimo. Jakmile totiž vplul do devadesátých let, pochopil jsem, jaká muka asi museli prožívat oni již od první série.
Velmi zajímavý seriál z dob minulých. Dob na které mnoho lidí nevzpomíná zrovna rádo. Jinak skvěle zpracované, skvělé kostými, exteriéry a dobové dekorace. Pro lidi, kteří tuto dobu nezažili, docela dobrý dobový obraz.
Celkem mě mrzí, že tady má seriál relativně nízké hodnocení. Možná mladší ročníky to asi nebavilo?! Těžko říct! Každopádně celkově vzato je seriál velice povedený, a rozhodně patří k tomu nejlepšímu, co tady kdy vzniklo. Některé komentáře tady jsou vyloženě trapné, a komentující si radši měli ušetřit čas a námahu, a jít se dívat na Kameňák!