Devadesátky

86%
Devadesátky
Začátek 90. let. Svoboda pro všechny přináší strmý nárůst kriminality. Policie nemá metodu, čas ani prostředky, jak tomu čelit. Zdá se, že velcí i malí grázlové budou mít definitivně navrch… Na pražské 1. oddělení nastupuje mladý vyšetřovatel Tomáš Kozák. Zkušený operativec Václav Plíšek novému kolegovi nevěří. Bezprecedentnímu přísunu vražd ale musí čelit společně. Začíná válka kutilů policie s  mantáky zločinu. Šestidílná minisérie Devadesátky vypráví skutečné kauzy z doby, kdy se mafiáni smáli policistům do obličeje. Kdy oni mohli všechno a policie jen to, co si vybojovala. Od tvůrců Případů 1. oddělení. (Česká televize)




Recenze: Devadesátky

Kinobox.cz
80%

Tvůrci pojali seriál mimořádně autenticky, výprava, kostýmy, automobily a další technika sedí na jedničku. Důležitou složku hraje hudba – jak dobová rádiová, tak původní tvorba od Juraje Dobrakova, který v mimořádných situacích podtrhuje už tak tíživé emoce. Zkušený kameraman Martin Žiaran se nevyhýbá akci v pohybu (jízdy autem, přepadové akce, výlov sudů z přehrady a podobně) ani působivým celkům, v nichž hraje hlavní roli architektura a postavy v pohybu.


Pete69
Pete69
33 033 bodů
8.5
Tohle mě opravdu hodně bavilo. Bez příkras a jednoduše natočená minisérie o Orlických vrazích a dalších zajímavých případech devadesátých let. Že bude Martin Finger v roli zarputilého detektiva dobrý jsem tušil. Trošku jsem se bál Ondřeje Sokola, ale ani on nebyl špatný. Všech šest dílů jsme doma shlédli najednou v jednu šedivou neděli. Nedalo nám to, pustili jsme si další díl a další, až jsme ten šestý dokoukali v pozdních večerních hodinách, ale stálo to za to. Abych jen nechválil, kamera nebyla moc stabilní a kameraman zbytečně moc zoomoval. Jinak moc dobrá práce.
filmfanouch6
filmfanouch6
12 654 bodů
10
Kriminálních seriálů u nás vzniklo za posledních let opravdu mnoho, při vybírání těch nejlepších by poté určitě došlo na Případy 1. oddělení. Seriál inspirovaný skutečnými případy pražského policejního oddělení vražd se dočkal dvou velmi povedených řad, na který by v brzké době měla navázat závěrečná třetí řada. Za Případy 1. oddělení poté stojí Josef Mareš, skutečný policejní vyšetřoval, ze kterého se stal scenárista. Seriál Devadesátky poté nejen opět pochází ze scénáře i zkušenosti Josefa Mareše, ale slouží jako prequel k právě Případům 1. oddělení. Devadesátky poté ovšem nejsou jen retro kriminálkou, ale zároveň výpovědí o době po sametové revoluci a nástupu demokracie. A kvalitami tento seriál skutečně solidně navazuje na Případy 1. oddělení. Na rozdíl od Případů 1. oddělení Devadesátky na rozsahu šesti epizodách vypraví v podstatě jeden velký příběh, kdy jsou klíčové případy navzájem propojené. Devadesátky poté zaujmou především parádní retro atmosférou (výpravou i dobově výraznými kostýmy), ale především i funkční atmosférou, která funguje i v případě, že člověk tak nějak ví pozadí o Ivanu Jonákovi, Františku Mrázkovi nebo Orlických vrazích. A devadesátky u nás skutečně působí jako doba, která sice otevřela spousty možností, zároveň ovšem i nová dveře nebezpečenství. Tvůrčí přístup se přitom dokáže odlišit od Případů 1. oddělení, kdy je zkušená režiséra Petera Bebjaka (jenž má zkušenosti právě i s pár díly Případů 1. oddělení) ku prospěchu věci. Známé postavy z Případů 1. oddělení jsou pochopitelně mladší a hrání jiní herci, z jejich podání ovšem není cítit vyložené imitování. V tomto ohledu zaujme především víceméně neznámý Kryštof Bartoš, který v seriálu ztvárnil postavu Tomáše Kozáka v případech 1. oddělení ztvárněnou Ondřejem Vetchým. Bartoš roli pojmul zcela po svém a dokáže prodat zelenáče, který se teprve musí seznámit s pravidly hry. A že se charakterově chová jinak než Vetchého Kozák z Případů 1. oddělení? Lidé se věkem a zkušenostmi mění. A ani fakt, že Martin Finger je v roli Václava Plíška zhruba o hlavu menší než Bohuslav Polívka v té samé roli v Případech 1. oddělení samotný zážitek sám neshazuje. Krom Bartošova Kozáka má poté nejzajímavější dějový arch rozhodně František Tůma v podání Ondřeje Sokola. Právě jeho role v jisté rovině koketuje s korupcí, kdy se Sokolův Tůma rázem jeví jako nejkomplexnější postava seriálu, která též dokáže v jisté formě vypovídat o době Devadesátek, kdy i jistým policistům hrozil i tak trochu omylem přechod na druhou stranu, ze které bylo následně obtížné se dostat. Jen je škoda, že se tato linka ve finále nedočká takové dohry, která se dala očekávat a skončí víceméně bezpečně, přesto je rozuzlení uspokojivé. A ponechává i případně zajímavá otevřená vrátka do budoucnosti. Za zmínku poté rozhodně stojí i ztvárnění reálných postav, které patří mezi nejvýraznější kriminální jména 90. let u nás. Vynikající Michal Novotný jako Ivan Jonák, Albert Čuba jako František Mrázek, Igor Ozorovič jako Karel Kopáč či Matouš Ruml v roli Ludvíka Černého, jehož podání se i na mnohem menším prostoru zcela vyrovná ztvárnění Jana Dolanského té samé role ve filmu Sametoví vrazi. A za zmínku stojí rozhodně i takový Bořek Slezáček jako arménský mafián Alexej. Všichni tito herci dokážou, že není malých rolí, ale pouze malých herců. A těch je v Devadesátkách po čertu málo. V průběhu to skutečně celé dokáže působit neskutečně autenticky, využití archivních autentických záběrů má též svůj efekt a pak jen stačí čekat. Devadesátky mají možná problém v slabším rozjezdu, postupně ovšem gradují a skutečně utváří celistvý napínavý kriminální případ, která má opět štěstí právě v tom, že se jí ujal člověk, který to vše rád zažil. A i když se občas objeví hlasy, které vyloženou autenticitu a věrnost shazují (pochopitelně především Jiří Kajínek), po všech těch lokálních kriminálek, které hraničí s přitažením vlasy jsou ovšem Devadesátky prostě svěžím větrem. Mareš navíc není jen zkušený scenárista, ale také dobrý scenárista, který se dokáže postarat o solidní dialogy, bravurní vyprávění a skutečně bravurní atmosféru. Kamera navíc v jistých momentech působí skoro až dokumentárním dojmem, což jen podtrhuje onu autenticitu a dohromady Devadesátky opravdu tvoří zajímavý ucelený šestidílný příběh, který je nejen kriminálkou, ale i výpovědí o jedné době a vyrovnávání se se změnami. Tenhle seriál skutečně patří mezi ty nejlepší, které u nás za poslední roky vznikli a Případy 1. oddělení se tak dočkali solidního nástupce. Těžko poté říct, zda se po vzoru Případů 1. oddělení počítá s nějakým navázáním a zda by vůbec zbytek devadesátek mohl pokrýt nějakou 2. sérii, minimálně případ Jiřího Kajínka v podání Lukáše Pavláska by ovšem mohl být zajímavý. A Kajínkovo brblání by rázem mohlo být o poznání výživnější....
avenis
avenis
11 533 bodů
8
Po prvním díle jsem to chtěla vzdát, protože z té roztřesené kamery a příbližování a chaosu jsem měla mořskou nemoc jak prase. Pak jsem si vzala ruční práci a jen po očku jsem sledovala obraz, o to víc jsem se soustředila na zvuk. A od třetího dílu jsem byla lapena. Opravdu moc povedený seriál o "orlických" vraždách.

Dodatečné informace

Původní název:
Devadesátky (více)
  • Česká republika Devadesátky
  • Česká republika Lata 90.
Premiéra v ČR:
13. 2. 2022
Distributor:
Česká televize
Země původu:
Česká republika
Přístupnost:
15+

Podobné


Předplatná


  • Na státních poznávacích značkách vozidel se vyskytují pouze červené nálepky technické kontroly, jak je tomu dnes. Zelené nálepky měření emisí byly však zrušeny až v roce 2015. 
  • Kryštof Bartoš, který v seriálu ztvárnil vyšetřovatele Tomáše Kozáka – postavu, kterou v Případech 1. oddělení (od r. 2014) hrál Ondřej Vetchý – popsal svůj přístup k roli: „Seriál jsem si pustil, abych pochopil jeho atmosféru a mantinely postavy, ale nesnažil jsem se přímo napodobovat gesta nebo jiný projev Ondřeje Vetchého. Před natáčením jsme se náhodou potkali a já se ho zeptal, jestli má pro mě nějakou radu. On se jen usmál a řekl: ‚Hele, mladej, hlavně ho nehraj jako já. Protože to nezvládneš. A stejně by to působilo divně.‘ Tak jsem ho poslechl, a myslím, že to byla správná volba.“
  • Seriál Devadesátky při své premiéře na začátku roku 2022 přilákal průměrně 2 320 000 diváků starších 15 let (s podílem 47,5 %). V době svého vysílání se tak stal nejsledovanějším seriálem od roku 2004.