Žízeň

69%
Žízeň
Katolický kněz Sang-hyun se stane součástí lékařského experimentu, během nějž je infikován smrtícím virem. Po podivné transfuzi se vrací zpět do světa živých, krev neznámého původu z něj však udělala upíra. Sang-hyun se zmítá mezi sžírající touhou sát krev a vírou, která mu zakazuje zabíjet. Navíc se zaplete do aféry s vdanou kamarádkou z dětství, která také nevěstí nic dobrého... Park Chan-wook ve svých filmech již dlouho zkoumá téma vztahu mezi hříchem a vykoupením. Žízeň je projekt, na jehož přípravách pracoval celých deset let. Už v roce 2000, kdy natočil Pohraniční pásmo, si pro ztvárnění role kněze, z něhož se stane upír, zajistil herce Song Kang-hoa. Nejen herecké výkony, ale i skvělá práce se střihem a kamerou vytvářejí opět zcela jedinečný svět, který je pro Park Chan-wookovy filmy příznačný. Zajímavostí mimo jiné je, že se jedná o první korejský film, na jehož financování se již od počátku podílelo velké hollywoodské studio (Universal Pictures International). Z festivalu v Cannes si Žízeň odnesla Cenu poroty (spolu s filmem Fish Tank Britky Andrey Arnoldové). [44. MFFKV 2009]



Chrustyn
Chrustyn
43 169 bodů
6
Režisér kultovního a řádně brutálního "Oldboye" (a řady jiných snímků, které většina komerčních diváků vůbec nezná) nám představuje svůj pohled na upíří tématiku. Nechybí krev a celá řad absurdních situací, (už jen to, že hlavní hrdina je kněz, naznačuje, že se nebude jednat o standardní hororovou podívanou) které některé diváky odradí, jiné zaujme a ostatní strhne. Ubrat na přepálené stopáži a bych bych o něco spokojenější.
ZkuKol
12 290 bodů
8
Drsňák Park nám ukázal jak si představuje upírský příběh současnosti. Perfekcionalismus, vizuální laskominy, silné (a krvavé) momenty, skvělé herectví (které ovšem nepůsobí "exhibičně," naopak drží příjemně civilní linii). Bohužel v prostředku jako kdyby tvůrci ztratili směr a film ztráví tak 10-20 minut blouděním, během kterého se některé problémy samy od sebe bez vysvětlení vyřeší a naši dva žízniví hrdinové si tak trochu zablbnou mimo logiku. Přesto jde o mimořádný zážitek v rámci i mimo žánr, který po některých amerických pokusech (Twilight, Underworld apod.) spraví fanouškům chuť. Katolický kněz se zúčastní experimentu, který se podaří poněkud nečekaným způsobem a jeho čeká větší výzva než sám původně čekal... 80%
Klajnik
Klajnik
8 919 bodů
8
Převyprávění upírské tematiky v moderním hávu není něco, co vidím prvně. Znám patetické Stmívání, vyrůstal jsem na béčkovém Underworld a viděl jsem i Jarmuschovo Přežijí jen milenci nebo minisériálovou Půlnoční Mši. Pak Čchan-ukova Žízeň je z nich ale nejlepším filmem, protože ho dělal prvotřídní režiséř. Dosud jsem od něj viděl jenom Old Boye, ale brzy toho zkouknu více, protože to vypadá slibně. Celé je to skvěle natočené a nenuceně černohumorné, což se dobře slučuje se Zolovým typickým dramatem vdané ženy prosící svého milence, aby ji vysvobodil z nešťastného manželství tím, že zabije manžela. Francouzský naturalista to ale pojímá dost vážně a psychologicky. Tento film prý vychází z jeho románu Thérèse Raquin, který jsem nečetl, ale vzpomínám si, že Člověk Bestie si vykládal svou potřebu zabíjet jako zděděné hříchy svých předků, jenž ho nutí k tomuto konání. Dokázal si to obhajít tak, aby nepropadal vině, ale když měl zabít manžela své milenky, tak toho nebyl schopen, protože vražda z vypočítavosti by tuto omluvu zbořila. Zdejší protagonista s tím však velké trápení nemá. Nechtělo se mu do toho, ale jakmile začal podezřívat manžela, že jeho milou týrá, tak měl jasno. Osobně bych ale ocenil důraznější psychologické prokreslení, protože protagonista projde výraznou změnou. Na počátku je katolickým knězem, který chce pomáhat nemocným, ale jamile chytne virus a zjistí, že lidská krev mu poskytne nejenom zdraví, nýbrž i sílu, tak si své parazitování rázem poměrně snadno obhájí. Jasně, je to odstupňované, ale stejně... Tento děj totiž skvěle tematizuje to, jak jsou si lidi často schopni pokrytecky racionalizovat a pseudo-obhájovat všelijaké konání - stačí, když se v nich ozve dostatečně silný citový impulz. Potřeba pít krev takový impulz supluje a pokud by protagonista byl hlouběji psychologizován, mělo by toto dílo větší tematický přesah; Výpovídalo by to něco podstatného o lidském nitru. Film se do toho ale nenoří tak moc, jak by mohl. Přesto to funguje - je to zábavné i zajímavé i vizuálně poutavé. Herci to také odehráli skvěle; Za sebe pak říkám, že mě tentokrát zaujala spíše hlavní ženská postava v podání Ok-bin Kim než velká mužská jihokorejská hvězda, Kang-ho Song. To proto, že mužská postava je z dvojice ta ohleduplnější a morálnější, ale já si více užíval roli jeho milé, která trpěla v manželství s debílním mamánkem a když byla z ješitných důvodů protagonisty přeměněna na upírku, tak snadno přijala stav krvesajské bestie, protože do té doby ostatní pili krev jí. Možná by to na mě fungovalo emocionálně silněji, kdybych příběh sledoval více z její perspektivy.

Dodatečné informace

Původní název:
박쥐 (více)
  • Jižní Korea Žízeň
  • Jižní Korea 박쥐
  • Jižní Korea Durst - Thirst
  • Jižní Korea Thirst
  • Jižní Korea Thirst, ceci est mon sang
  • Jižní Korea Жажда
Země původu:
Jižní Korea, USA
Rozpočet:
5 mil. USD
Tržby:
13,09 mil. USD (celosvětově)
Knižní předloha:

Podobné