Za Franka Darabonta jasně mluví snímky, které si natočil v devadesátkách podle adaptací knih Stephena Kinga, kdy dvě ze tří převedení na plátno jsou rovnou velkofilmy a nakonec i jedny z nejlepších filmů všech dob. I když je daleko plodnější jako scénárista, tak mu ale jednoznačně svědčí, když má předlohu napsanou a nemusí sám vymýšlet spletitě geniální příběhy. V případě mlhy se osvědčená spolupráce King-Darabont vrací.. Nutno říct, že už nejde o tak mistrovský kousek jako v předešlých dvou případech, ale to jest na vinně spíše Kingova předloha, kdy nejde o srdceryvný příběh z vězeňského prostředí, kde si svoje najde každý, nýbrž žánrový snímek, kde se může více vyřádit. Že se mu to celé bude pak hodit při seriálovém a dosud největším projektu, na kterém se Darabont podílel, - seriál TWD - je osud. Mlha není žádný velkolepý horor, který sází na spousty děsivých prvků. Naopak on těch prvků zase tolik nemá a příběh táhne přes atmosférické apokalyptické chování lidí. Běžní lidé uvěznení v obchodním době, když na ulicích z plynových mračen vystupují mimozemská chapadla. CGI je na úrovní "Lovců dinosaurů", ale v obou případech dosáhnou milé kultovnosti a na kvalitě neubírají. Skupinka, kterou sledujeme je sice patřičně různorodá, ale v krátké stopáži nezvládáme každého patřičně poznat. Příběh se navíc soustředí, aby dal prostor vyniknout hned několika z nich, což několikrát moc drolí tempo. Závěr graduje fantasticky a nakonec působí ale jako facka na tvář, jak hlavnímu hrdinovi, tak ale taky divákovi, kdy se všichni cití docela obelhaní. Navíc zpětně potěší velká účast pozdějšího ansámblu TWD.. Je na závěr vtipný, že to má vlastně podobné ústřední téma jako epický Shawshank. 70%
Absolutně perfektně zvládnuté řemeslo. Darabont opět dokázal ukázat, že je nejen skvělý scénárista, ale také režisér. A přestože asi navždy u mě bude srdcovka Vykoupení z věznice Shawshank a Zelená míle, tohle mezi mé oblíbené filmy rozhodně poputuje. PS Spoiler: Tu Carmodyovou měl někdo odstřelit už na začátku.
Zápletka the Mist mi sice nepřijde buhví jak originální aproto jsem strašně rád, že film nedostal do rukou nějaký Uwe Boll nebo podobný (ne)režisér, protože z Mlhy šlo jednoduše udělat céčkový snímek. Frank Darabont opět ukázal, že je skvělý režisér a dokáže si diváky získat na svou stranu. Hodně mě zaujala atmosféra a taky reakce jednotlivců v krizových situacích. Vše ještě upevňuje solidní (ale na druhou stranu i zvláštní) konec a lavina myšlenek, která mi běžela hlavou po skouknutí tohoto (dle velmi rozdilných hodnocení kontroverzního) filmu, který někoho zaujme a jiné spíše vyloženě zklame...75%.
Mám takový pocit, že Frank Darabont ztratil veškerý optimismus a idee o člověku dneška. Prokreslení psychologie postav v supermarketu je jedinečný filmový zážitek a závěr to jsem opravdu nečekal. Jediné co tomuto filmu mohu vytknout je dle mého názoru přehnaný důraz na akci a krvavé scény, které nepůsobí místy věrohodně, ale co si krve chtivý divák dnešního holywoodu žádá, to má asi mít.
Darabont se prostě narodil proto, aby mistrně předvedl Kingovy předlohy na filmové plátno. Sice zde nemůžem mluvit o genialitě, kterou předvedl v zelené míly a především ve Vykoupení, ale zde se jedná o čistokrevný horor, ale s geniální režií, scénářem a naprosto dechberoucí atmosférou, která se stupňuje až do úplného konce, kterej mi málem vyrazil dech. Rozhodně jde o nadprůměrný horor a jde vidět, že když to někdo umí, tak dokáže natočit i výbornej horor a v dnešní době rozhodně jeden z nejelepších hororů.
Tak tenhle snímek mě doslova odrovnal. Začátek, kdy se objeví mlha a člověk neví co za nebezpečí se v ní skrývá se může zdát děsivý, ale kdyby byl jen o kousek delší, začal by snímek nudit. Naštěstí se však brzy objevují všemožné potvory, které zabijí a boj s nimi se zdá být beznadějný. Není to však tím největším problémem. V obchoďáku kolem kterého se snímek točí totiž zrovna nakupovala fanatycká věřící kráva, která nakonec oblbne většinu ostatních a ukáže jak jsou lidé snadno zmanipulovatelní a slabí. No a samotný konec snímku je jedním z nejlepších co znám, po událostech v autě jsem něco podobného očekával, ale ani ve snu by mě nenapadlo, že se opravdu dočkám a o to víc mi vyrazil dech.
Mlha
Hned ze začátku mi jednání postav lezlo krkem (Hele, nějakej chlápek s diplomem se nade mnou nebude povyšovat!) a nálada se mi po celou dobu nespravila. Lidé, kteří tváří v tvář smrti zachází do extrémů a hledají své hranice, to je uvěřitelné. Ovšem tady jsem nevěřil nikomu nic, všechno mi přišlo příliš přitažené za vlasy. Fanatismus versus racionální uvažování tady selhalo na pozadí stupidních příšerek. Příšerky bych ještě překousl, ale to, že film postrádal jakoukoliv šťávu, už ne. Od pana Darabonta jsem rozhodně čekal něco jiného.
Když jsem na Mlhu koukal poprvé, tak jsem to vypnul a odešel ve chvíli, kdy Šerminátora chytla ta chobotnice za nohu, protože mi to přišlo maximálně stupidní. Při druhém shlédnutí jsem si chtěl za svoje ignorantství nafackovat. Ponorková nemoc v obchoďáku a konečná scéna byly k nezaplacení.
Tak aby jsme si to shrnuly. Příšerně udělaný příšery, hraje tam snad moje nejvíc nejnáviděnější postava což byla ta náboženská píča. To bylo fakt něco otřesnýho. Ale co je hlavní jsou skvělý herecký výkony a hlavně ten, kdo vymyslel ten konec musí bejt bůh! Takhle luxusní konec vymyslet u béčkovýho hororu?? To je umění. Mrazí mě ještě ted, když o tom píšu. A to už je dobrý 2 měsíce. Kvůli tomu konci nakonec za ****.