Jmenovec

72%
Jmenovec
Plakát traileru

Režisérka Mira Nairová natočila v indicko-americké koprodukci dramatický příběh indického chlapce, jehož rodiče přesídlili z Kalkaty do USA. Nikhil přezdívaný Gogol se však chce co nejvíc podobat svým americkým vrstevníkům a dědictví předků ho nezajímá...

Bengálská dívka Ashima byla vychovávaná podle tradic a podle nich se i vdala za Ashoka Ganguliho. Ashoke ale žije v Americe a ona ho bude muset následovat přes půl světa, daleko od rodiny. Ashima se musí v tomto odlišném světě učit žít, tradice však dodržuje i zde. Časem se přizpůsobí, ale když se jí narodí syn, kterého pojmenují podle Ashokova nejoblíbenějšího spisovatele Gogol, chce odjet do rodné země. Ashoke jí ale vysvětlí, že v Americe má jejich syn větší možnosti. O pár let později se jim narodí dcera, které dají jméno Sonia, a Ashima už žije spokojeně i v Americe... Po Gogolově maturitě odjede celá rodina na tři měsíce do Indie, kde se Gogol přiblíží indické kultuře a po zhlédnutí Tádž Mahalu se rozhodne studovat architekturu. Gogol začne používat své druhé jméno Nikhil, úspěšně dostuduje a zamiluje se do americké dívky Maxine, s níž tráví veškerý čas. Ashima není z jeho vztahu s americkou dívkou nadšená, své děti vychovávala k tradicím, takže Gogol by si měl vzít Bengálku... Když zemře Ashoke, začne se Ashima cítit opuštěná, ale po jeho smrti začne Gogol více vzpomínat na rady otce i jeho vyprávění a vrací se k tradicím, v nichž byl vychováván. Ashima požádá Gogola, aby zavolal Moushumi Mazumdarové, kterou poznal kdysi dávno, a Gogol ji nakonec pozve na rande. Z Maushumi se stala krásná dívka, se kterou Gogol brzy plánuje svatbu. Také Sonia má vážnou známost, zamilovala se do Bena, ten ale není Bengálec.




Jana Květoňová
Jana Květoňová
7 207 bodů
7
Zajímavý indicko-americký film, přibližující divákovi ne příliš informovanému kulturu a zvyky Indů. Líbila se mi hudba Nitin Sawhney.
Film je citlivě natočený, je možná poměrně dost dlouhý (téměř dvouhodinový), ale ty kontrasty těchto dvou světů, indického a amerického, jsou natolik značné, že chce-li je režisérka dokonale vystihnout, nevejde se do nějakých 120 minut. Obě kultury, styl života, hodnotový žebříček, to je nebe a dudy, jak se říká. Na jedné straně indický život, překypující radostí ze života, energií, barvami, láskou, na druhé straně typický americký styl života, citově mnohem chladnější, uspěchaný, mravně zkažený. Mira Nair všechny tyto odlišnosti ukazuje s citem pro bengálské tradice a s maximálním pochopením zachycuje každý aspekt smyslu života. Film dává realisticky nahlédnout na život imigrantů a pro mě to byl jeden z nejlepších filmových zážitků poslední doby.
markuc
markuc
3 665 bodů
10
Ja mam pro tyhle krasne, barevne, sentimentalni, indicke snimky slabost. I kdyz to neni proste buhvico (komu tento styl nic nerika, at si jednu hvezdicku odebere). Proste dojemne drama, jak ma byt a ja jak si ho predstavuji.

Dodatečné informace

Původní název:
The Namesake (více)
  • USA Jmenovec
  • USA The Namesake
  • USA El buen nombre
  • USA Il destino nel nome - The namesake
  • USA Imiennik
  • USA Namesake - Zwei Welten, Eine Reise
  • USA The namesake - kaima
  • USA The Namesake - Zwei Welten, Eine Reise
  • USA Un nom pour un autre
Země původu:
USA, Japonsko, Indie
Rozpočet:
12 mil. USD
Tržby:
20,35 mil. USD (celosvětově)
Ocenění:
Žádná ocenění

Podobné


  • Veškeré newyorské interiéry byly ve skutečnosti v Kalkatě, aby se při natáčení ušetřilo.
  • Mira Nair chtěla do role Gogola obsadit Abhisheka Bachchana, nakonec si to ale rozmyslela, hledala totiž někoho, kdo by vypadal, že vyrostl v USA.
  • Při natáčení v Tádž Mahálu Tabu přiznala, že ačkoli žije v Indii celý život, Tádž Mahál vidí poprvé.