Celovečerní režijní debut Tomáše Kleina Citlivý člověk vzbudil povyk už po svém uvedení v hlavní soutěži letošního karlovarského festivalu. Jedni film považovali za pseudoumění a div ne druhou Jarmareční boudu, druzí oceňovali odvážné autorské gesto a zachování ducha předlohy Jáchyma Topola. Pravdou je, že Citlivý člověk bude asi většinu lidí rozčilovat. Není to ale nakonec jejich chyba?
Články 3
Nový snímek Tomasze Wińského Hranice lásky doprovázený manifestem Nová česká intimita zavdává příležitost k rozproudění diskuse o filmovém zobrazování intimity a erotiky. Ty jsou v české kinematografii přítomné již od první republiky, místo citlivého vykreslení lidské blízkosti či vyvolání vzrušení však často vzbuzují spíš výsměch, nechuť a pohoršení.
Pokud něčí kariéra trvá přes šedesát let a objeví se na plátně a na obrazovkách ve více než 190 titulech a desítkách úloh na divadle, nejde o něm prakticky napsat komplexní portrét. Zároveň by bylo nepřesné ustrnout u pár nejznámějších rolí. Všichni milují Vrchní, prchni! a mnoho lidí vzpomíná na Nemocnici na kraji města jako na onen seriál seriálů. Zkusme se ale nejprve podívat, na co se u Josefa Abrháma takřka zapomnělo, a potom na to, jaký typ člověka pro nás ztělesňoval.