Recenze filmu Bohové a monstra

75%

Komentáře a recenze 6

Dle počtu bodů
Chrustyn
Chrustyn
44 085 bodů
8
Herecký koncert Iana McKellena, kterému velice zdatně sekunduje Brendan Fraser v neskutečně poutavém příběhu s nepopsatelnou atmosférou a brilantními dialogy. Moc povedený film.
Pete69
Pete69
33 347 bodů
7
Nevím, jak moc je film biografický, ale závěr určitě ( alespoň podle wikipedie ). Každopádně mě film z počátku moc nebavil, ale postupně mě vtahoval a závěr už byl na vysoké úrovni. LGBT film, který nehraje na citlivou stránku gayů a nevnucuje jim, jak strašně těžké to mají. Prostě pěkně zpracovaný film o výborném režisérovi. Brendan Fraser ve vrcholné formě tělesné, ale ještě na začátku té herecké. Pěkný film.
Sheldon
Sheldon
16 079 bodů
9
Autorem scénáře je Bill Condon, který mě naprosto šokoval tím, když kývl na režii dvou dílů série Stmívání (?), ale jinak je podepsán pod scénáři k Chicagu nebo Dreamgirls, které také režíroval. Bohové a monstra jsou nízkorozpočtovým snímkem, který však díky představivosti tvůrce budí celkem výpravným dojmem, ale hlavně dovede vytvořit strhující atmosféru. Scéna svedení mladého reportéra starým kozlem je nejen skvěle napsaná, ale i dobře zahraná i patřičně vypointovaná. Takových scén je ve filmu celá řada, včetně fantastického dekadentního finále, které se odehraje za hranicí očekávání. Oba palce nahoru! Pro milovníky filmu však film nabízí další rozměr, kromě neobyčejně silně napsaného dramatu. Tím je výlet do éry klasického Hollywoodu. Condon ve filmu inscenuje natáčení původního Frankensteina a scéna s večírkem, kde se sejdou herci po letech zavání další velkou filmovou pravdou.
lamps
lamps
15 353 bodů
9
Vynikající životopisné drama, které uhrane božími hereckými výkony (u McKellena jsme na to zvyklí, ale Fraser zaslouží hlubokou poklonu), potěší námětem orientovaným nejen na poslední dny režiserského velikána, ale i vzpomínky na jeho nejslavnější dílo, a doslova nadchne vymazlenou formou, konkrétně především nádherným soundtrackem a působivými flashbacky do Whaleovy minulosti, které sílu příběhu značně zvýrazňují. Vše je dokonale promyšleno, vývoj vztahu mezi stárnoucím homosexuálním umělcem a jeho novým "monstrem" je načrtnut naprosto věrohodně a bezchybně a finále, byť nevyhnutelné, je výtečně gradované a dojemné, a to včetně nostalgické a nádherné závěrečné scény.... Opravdu netuším, co si od filmu podobného ražení přát více.
hrumsrt
hrumsrt
11 181 bodů
6
Povinnost pro všechny fanoušky filmové klasiky, Jamese Whalea a starých filmů s Frankensteinem... Výpravný příběh mapující posledních dny tohoto režisérského velikána, který bojuje s užíváním si důchodu a ztrátou tvůrčí představivosti.. A jako starý, který má všechno a zároveň nic. Společnost ho bohatě ocenila, ale nikdy nedocenila, jak by si on přál.. Takže sice provolávají jeho díla za geniální, ale jeho samotného jakkoli pochopit už nedokáží.. Tohle není ani tolik film o příběhu ztráty tvůrčího elánu, nýbrž exhibice hereckých výkonů, kterým vládne především fantastický Ian McKellen. Toho asi většina bude znát z té nejvíce maskulinní role, tedy legendárního Gandalfa z trilogie Pána prstenů, nebo vizionáře a teroristy Magneta z filmů o X-menech. Ovšem tohle není tvář, kterou McKellen nastavuje publiku tak rád. Daleko raději hraje komediální, či vážnější role, kde může dostat volnost svojí orientaci a nebýt vázán konvencemi a předsudky diváků.. Proto není náhoda, že on sám si roli Jamese Whalea užil. A to je filmu zatraceně vidět!.. Sekundovat se mu snaží začínající Brendan Fraser, kterého to slavné období teprve čeká. Ten zase po letech přiznal ne tak příjemné zkušenosti s homosexuálními lidmi z branže (ale mířil asi výš než k McKellenovi). A mladičký Brendan není špatný a toho zmateného mladíka zvládá, ale co předvádí McKellen je nedostižitelné, takže bohužel i když spolu mají jakoukoli interakci, jeden druhému nestíhá a nikdy si nejsou rovni a skoro jakoby Frasera vázal přílišný respekt, anebo od začátku dostal roli, na kterou ve svojí době ještě neměl.. Což by skoro bylo všechno, jelikož tohle je ten typ filmu, který stojí jen na samotných hereckých výkonech, kterým ale nikdy není dovoleno pořádně zazářit. Nenajdeme tu jediný silnější moment, který by mě natolik upoutal.. A objevování krás nahého mužského těla k nim má teda daleko.. Možná by někoho napadlo, že díky napojení na filmový průmysl, tady bude tahle složka hrát nějakou roli a my jako diváci se dostaneme do víru tvoření filmu (ale tohle není magický Ed Wood).. Topí se to v nutnosti ukázat strasti a "zvrácené" myšlení Whalea, což pro mě z filmu přináší jen nevyužitý potenciál vyznívající do úvah tolerance, který bych si ale mohl klást i bez samotného zhlédnutí. 60%
junxi91
junxi91
6 913 bodů
8
Nejsem zrovna fanoušek Frankensteina ani filmů o něm, přesto jsem se na tento životopisný snímek o jeho stvořiteli podíval. Ian McKellan dokáže zahrát mnohem více rolí než jen čaroděje Gandalfa z Pána prstenů. Ve filmu Bohové a monstra zahrál režiséra Jamese Whalea a podle mě to byl dobrý výkon. Stárnoucí Jimmy, který žije ve skromném domě, má věčně nerudnou hospodyni a má tendenci svádět mladé chlapce, protože je gay a apetit jej neopouští ani v pokročilém věku. Jimmy špatně spí, a tak musí brát prášky, jenomže po nich je další den totálně omámený, kdežto bez nich zase myslí celou noc na tisíc věcí. Tohle sám dobře znám! Může za to spousta traumatických vzpomínek z dětství a mládí, kdy jej rodina poslala v brzkém věku makat, musel čistit latríny a později bojovat v zákopech první světové války, kde potkal jednoho velmi krásného vojáka, na kterého nemůže zapomenout. Jednoho dne za ním přijde jeden studentík na rozhovor a aby se od Jimmyho něco dozvěděl tak se musí vysvléct až do trenek. Poté si starý teplý lišák Jimmy všimne svého sexy chlapáckého zahradníka Boona. Ten ale kope za ti správnou ligu, inteligence sice moc nepobral, ale zato ženský po něm jdou jak slepice po flusu. Jimmy si rád krátí volné chvíle malováním portrétů a aktů, a tak mu bude stát Boon jako model. Jimmy po něm jednou vyjede, ale Boon ho rychle usadí. Jimmy trpí mrtvicemi a se svým špatným zdravím se těžce srovnává. Společně s Boonem jdou na párty princezny Margarety, ale očividně tak příliš nezapadají, ono třídní rozdíly se jen tak nezapřou. Po párty propukne pořádná bouře, stejná jako ta, při které se zrodil Frankenstein. A to je takovým vyvrcholením celého filmu, kdy si Jimmy uvědomí, že už nechce žít a prosí Boona, ať jej zabije. Snaží se jej k tomu přinutit plynovou maskou a osaháváním, které heterosexuálního Boona pěkně rozzuří. Boon je sice trochu jednodušší, ale na zabití toho milého teplého staříka prostě nemá. No, a tak to bude muset Jimmy udělat sám. Konec je dost dojemný, smutný a vzdává čest jednomu významnému umělci, který neměl lehký život a nikdy si nehrál na nějakou uměleckou celebritu.