martin-mickey-stusak
36 594 bodů •
6.5
Snímek plně využívá přirozenost a naopak zatracuje nabubřelé hrdinství. Snímek o mladé svobodné policistce, která se jako žena stále chová a nedělá ze sebe to, co není. Hned v úvodní scéně se ukazuje, že není slečna dokonalá, že už na policejním výcviku se dopouští chyb. Od toho je také odvozeno její soužití v pracovní náplni policistky. Ve své profesi silná je, ale také omylná a zranitelná. Režisérka Kathryn Bigelow jako svůj třetí počin pojala akční thriller, ale zřejmě úmyslně ještě v plné jednoduchosti. Ono svým způsobem už ani ohledně námětu a scén nemá čím překvapit, ale na přelom osmdesátých a devadesátých let se zase jedná o standardní akční polemiku. Jen s tou jednoduchostí to tvůrci kapánek přehnali. Hlavní hrdinka je trestána za zastřelení zločince ohrožující zbraní během přepadení obchodu prodejce i zákazníky, která se však k její škodě nenašla. Vlivem toho jí prostě nikdo nevěří a tak přirozeně vzniká otázka, co výpověď prodavače a ostatních přítomných lidí? Nic? A takových podivností je samozřejmě víc. Charakterem se policistka, v podání skvělé Jamie Lee Curtis, nijak neliší od mužských vzorů postarších policejních snímků, které ztvárňoval Clint Eastwood či Steve Mc Queen. Má svůj pohled na danou věc a jde striktně za svým cílem. To ostatně i dokazuje nasazením pout svému otci za domácí násilí. Scéna však není použita náhodou. Násilí mužů na ženách je v souběhu i s jejím osudem, o čemž v podstatě také celá zápletka je. V příběhu nic není náhodou. Byť se lecjaká scéna může zdá zbytečná, naopak vždy něco naznačuje či předvídá. Zkrátka tady platí, že vše souvisí se vším. Bigelow si s námětem pohrála impozantně. Její zacházení s momenty orientovaných na postupné budování atmosféry a napětí s občasnými opakujícími bázemi, striktně dláždí cestu k finálnímu střetu. Ale jo, občas to zaskřípe, hlavně vlivem oněch nelogičností, ale pokud se vypne mozek a jen se sleduje úsilí hlavní hrdinky, dá se snímek v klidu plnohodnotně užit.