martin-mickey-stusak
36 759 bodů •
10
Student střední školy je přesvědčen že je svět odvrácen ke zlu a tak ve jménu Bible začne napadat morálku a přesvědčení dospělých kolem sebe. A tady vzniká otázka, kde je hranice bláznovství a extremismu. Příběh používá jako studentův protipól mnoho různých postav s ucelenou charakteristikou, čím nabývá daný přístup každého z nich. Vyjde tak najevo, kdo a z jaké pozice se mu dokáže postavit a kdo naopak podvolit a kam to jejich vlivem všechno nakonec až zajde. Aby bylo problému učiněno zadost, nechybí tu ani homosexualita a sexuální obtěžování. Jsou tu postavy, ke kterým se divák přikloní a také postavy, které spíše rozčílí. Scénář je napsán zcela smysluplně v rámci problému. Onen student ve svých myšlenkách používá citace z Bible a divák titulkem v obraze vidí označení použitého verše. A teď jde hlavně o to, co je hodné k zamyšlení a co už je pod čarou. Fundamentalistické násilné výzvy Starého zákona jsou v dnešních církevních kázáních spíše vynechávány. Naopak zde nám jsou přehozené v plné palbě. Daný student se tedy dal na křížovou výpravu, která zpočátku vypadá jako maličkost. Jako například fakt, že dívky jeho přičiněním musí opět na plavání nosit jednodílné plavky místo bikin. Jeho přístup je však každým dnem čím dál tím víc radikálnější. Je však otázkou co a kdo je příčinou. Tento film ukazuje, že ať udělá kdokoliv cokoliv, vše souvisí se vším a vše má své následky. Myšlenkové pochody jednotlivců tu jsou z reálného hlediska velice věrohodné. A jestli se nějaká událost pro někoho bude zdát přeci jen málo důvěryhodná, je to v pořádku. A hlavně na diskuzi. Ruská kinematografie tímto udělala ohromný zářez do problematiky celého světa. Ledacos se vysvětluje, ledacos naopak vytváří otázky. A s ruskou sentimentalitou to skutečně nemá nic společného. Daný argument, o krocích dítěte k totalitarismu, je mnohem univerzálnější, než by si kdo myslel.