Alfred Hitchcock prostě dokáže z minima vytěžit maximum. Příběh to není vlastně nějak výjimečný, ale atmosféra a napětí, které doprovází snímek od první do poslední minuty je doslova nervy drásající. Krásné barvy a stará dobrá Amerika + skvělá filmařina, to je Vertigo.
Jeden z nejvýraznějších a psychologicky nejpropracovanějších filmů režiséra Alfreda Hitchcocka (bývá řazen mezi nejlepší horory a nejlepší filmy vůbec) vychází z dobového psychologického románu francouzských autorů Pierre Boileaua a Thomase Narcejaca, nazvaného Mezi mrtvými. Ústřední dvojici tvoří soukromý detektiv Scottie Ferguson (Hitchcockův oblíbenec James Stewart - Okno do dvora, Muž, který věděl příliš mnoho) a tajemná femme fatale Madeleine (Kim Novaková). Děj filmu je oproti románové Paříži přenesen do San Francisca. Kromě různých obsesí je ústředním tématem posedlost - a závrať-vertigo (přesněji - strach z výšek).
První zdlouhavou půli jsem omlouval s tím, že si Mistr chystá půdu pro nervydrásající druhou část. Zpočátku to tak i vypadalo, ale pak opět Vertigu došly nápady i dech a celý film šel jednoduše do kytek. 5/10
Vertigo je v pravém slova smyslu kultovní film, který ovlivnil celé generace filmařů. I přes jednoznačné díry v logice je však díky atmosféře strachu a mistrově perverzi jedním z nejcitovanějších filmových děl všech dob. Film má v Čechách zvláštní osud. Televize Nova jej vysílala jako Závrať a přiznejme si to, byl to od ní naprosto jasný McGuffin. Restaurovaná verze, která měla premiéru na filmovém festivalu v Berlíně na konci devadesátých let přinesla velkou vlnu zájmu o tento film a diváci, kteří znají Základní instinkt mají nyní za pár korun jedinečnou šanci porovnat oba filmy. Zatímco Hitchcockův originál je plný náznaků, symbolů a skutečně ,,záhrobních tajemství“ pak Základní instinkt ukazuje divákům vše se svým sekáčkem na led, parukami a natvrdo natočenými sexuálními exhibicemi Michaela Douglase a Sharon Stone. Přesto Vertigo v perverznosti Základní instinkt strčí i dnes bez problémů do kapsy.
Alfred Hitchcock právem bývá označován za jednoho z největších filmařů všech dob. Jeho mistrovská práce s napětím a bouráním očekávaného, přelomové filmařské postupy, neskutečně schopné a očividné režijní vedení a vrcholová umělecká hodnota jeho filmů udělala z Hitchcocka dodnes jedním z největších filmařů historie a i přes fakt, že jeho život nebyl bez poskvrnky (viz celá kauza ohledně vztahu s herečkou Tippi Hedren), přesah a obrovské kvality Hitchcockových filmů to prostě a jednoduše nesmaže. Většině jeho filmů se poté nedá nadávat jiným způsobem než ´´ mistrovská díla!´´, které inspirovala mnoho talentovaných filmařů a většina z nich se dodnes umísťuje na seznamech nejlepších filmů všech dob. Je přitom jednoduše náročné vybrat Hitchcockův nejlepší film- Provaz, Okno do dvora, Na sever Severozápadní linkou nebo Psycho jsou mistrovskými díly a zbytek Hitchcockových filmů na tom není o moc hůř. Osobně mám ovšem favorita v jednom Hitchcockově filmu, který v jeho kariéře shledávám jako nejlepší- Vertigo! Vertigo je v mých očích nejlepší Hitchcockův film z několika důvodů- Přijde mi filmařsky nejuhlazenější a nejvyspělejší. Je nejvíce unikátní a nejvíce pamětihodný. Hitchcockova hra s napětím je v rámci Vertiga posunuta ještě o úroveň výš a veškeré postupné budování tempa v rámci Vertiga funguje neskutečně. Vertigo je dost možná nejkomplexnější Vertigův film, který pojednává o posedlosti, je skutečně vychytán do nejmenších detailů a je dost možná i Hitchcockovým filmem nejnáročnějším. V kompletní podobě je Vertigo nicméně jednoduše mistrovské dílo, jenž je jedním z mála filmů, které k dokonalosti jakoby snad skutečně nechybělo nic. I když by se při debatě do morku kostí možná přece jen pár aspektů našlo. Adaptace románu D'entre les morts dvojice Pierrea Boileaua a Thomase Narcejaca si diváka získá už úvodními hypnotickými titulky, které doprovází mistrovský soundtrack Bernarda Hermanna. Hitchcockův častý skladatel vždy při kooperaci s Hitchcockem dokázal naprosto vystihnout mrazivou atmosféru příběhů krále thrillerů a celé to tak už tak mistrovsky nastavenou atmosféru prodává ještě přímějším způsobem. A úvodní titulky jsou jednoduše dokonalost sama, které jsou předehrou mistrovského díla, které diváka čeká. Papírový scénář dvojice Aleca Coppela a Samuela L. Taylora Hitchcock přeměnil ve vrcholnou audiovizuální hru, která se může pochlubit geniální obrazovou kompozicí, výbornými kamerovými hrátky (vůbec poprvé se zde použil Dolly Zoom, které je též znám jako Hitchcock shot nebo Vertigo shot), výbornými hereckými výkony a především tou očividnou silnou režijní rukou za kamerou. Kombinací toho všeho vzniká jednoduše jeden úžasný filmový balíček, jehož kvalitám se následně málokterý film dokázal byť jen přiblížit. Už úvodní expozicí do děje se filmu podaří osvětlit trauma hlavního hrdiny, vystavět jeho charakter a pak už to jenom chce chvíli čekat na roztočení všech dějových motorů. U Vertiga je ale obzvláště důležité vnímat veškeré jednotlivé detaily, které genialitu téhle vrcholné práce krále thrillerů posouvají ještě o kus dál. A pak je tu ta navíc ta neskutečná výborná gradace v samotném finále. Jedno z nejmrazivějších, ale především nejlepších filmových finále všech dob. A právě v závěru divákovi musí dojít jediné- Tady prostě vzniklo něco jedinečného. Dolly Zoom- Jeden z nejpůsobivějších praktických filmových efektů všech dob. Právě Vertigo se může pochlubit prvenstvím a jako vůbec první film v historii tenhle efekt představilo. K filmů v němž jeho hlavní hrdina trpí závratěmi (a tento fakt v ději pochopitelně sehrává zásadní úlohu) se tenhle efekt jednoduše hodí, stal se ovšem tak efektivním a působivým, že se pochopitelně stal používaný i v jiných produkcích a došlo tak na něj i v Spielbergových Čelistech, Scorseseho Mafiánech nebo původním animovaném Lvím královi. Jde jednoduše o úžasný efekt , překvapivě ovšem za ní ale nestojí hlavní kameraman Robert Burks. Strůjcem je totiž Irmin Roberts, který u natáčení Vertiga plnil pozici kameramana druhého štábu. Což jednoduše dokazuje to, že by se ´´ podřadní pracovníci´´ neměli podceňovat a i oni můžou přijít s velkými nápady a postupně se tím vypracovat. Takový Kevin Feige by ostatně mohl vyprávět. Hitchcock u Vertiga dokazuje své mistrovské vedení herců- Výborný James Stewart, vynikající Kim Novak nebo též parádní Barbara Bel Geddes. Vertigo svým způsobem bere ze všech Hitchcockových filmů největší důraz na postavy a tím pádem se od samotných hereckých výkonů více očekává. O to více je ale potěšující, že i v tomhle ohledu nemá Hitchcockova labutí píseň chybu. Vertigo je totiž po všech stránkách jednoduše dokonalým dílem- Vizuálně půvabné, vypravěčsky silné a osobité a herecky neskutečně přesvědčivé. To vše s výborným soundtrackem, nečekanými dějovými obraty a vrcholnou ukázkou toho co dělalo Alfreda Hitchcocka králem napětí. Všichni automaticky nemusí sdílet názor, že jde o nejlepší Hitchovo dílo...... ale zároveň se musí uznat, že jde o jeden z jeho nejvymazlenějších filmů. Což už vzhledem k jeho počtu vynikajících snímků jednoduše něco znamená.......
Řemeslně naprosto bezchybné. Precizně odehrané a doprovázené velmi působivou hudbou. Velmi příjemné překvapení jsou snové animace a kamerové triky simulující závrať. Dialogy v takto ukecaném filmu jsou alfou a omegou a i zde, tvůrci nezakopli. Ale ten příběh Alfrede, žánry se tu vystřídají snad všechny a pokaždé tak, že má člověk pocit, že udělal kotrmelec a na konci i přemet s vrutem... ale furt nadprůměrných 75%
Předčasně penzionovaný detektiv, který trpí závratěmi, neuhlídá před sebevraždou manželku svého přítele a pak potká její dvojnici. Opět si AH pohrává s dualismem a s různými druhy odrazu (v zrcadle, ve skle, v myšlení,…) a se světlem. Původně chtěl AH obsadit Veru Miles, ale byla těhotná, tak osadil Kim Novak. Nešťastně zvolený James Stewart působí přece jen už moc přezrále pro romantickou love story. Mezi ním a Kim Novak je věkový rozdíl 25 let.
AH bylo 59 let.
(2014)
Majstrovské dielo pre fajnšmekrov. Tajuplný príbeh pri ktorom som nevedel predvídať čo ma čaká a perfektné stupňovanie napätia. Hlavne na konci. James Stewart aj Kim Novak predviedli maximum a získali si ma takmer okamžite. Mysteriozna atmosféra fungovala celý čas a scenáristicky to je pre mňa asi najnápaditejší Hitchcockov film. Nikam sa tu neponáhľame a ajtak som mal zimomriavky pri úplne obyčajných scénach v ktorých len tak postavy niekam idú autom. Vertigo je veľká klasika, ktorú by mal podľa mňa vidieť každý.
Skvostné! Scéna s prvním polibkem u moře mě zabila. Hudba je mistrovská. Stewartovo auto je brutal. Závěrečný "twist" jsem si vychutnal, vůbec jsem to nečekal. Rozhodně lepší jak Psycho. Bravo, Alfrede! Edit : I po dalším zhlédnutí nemám slov, není tomu co vytknout. Miluju ty exteriéry v ulicích, most v San Franciscu. A naučil jsem se nové slovo - dipsomanie! :) Tohle je klenot!