martin-mickey-stusak
36 780 bodů •
9
Jak nás informují titulky po úvodní scéně odlomení ledovce a jeho vyplutí vstříc oceánu, všechny námořní detaily ve filmu, jako jsou rozhovory, události a příslušná data, byly do scénáře převzaty z publikovaných závěrů vyšetřování Kongresu USA a Britské obchodní komory z roku 1912. Spolu s dějem je však celková zápletka zpracována tak, že nelze poznat, o které se jedná. Lze však usuzovat, že jde o atmosféru a dění v první a druhé třídě cestujících, a zejména na kapitánském můstku. Film má stopáž hodinu a půl a ke zničení lodi dojde ve třetí třetině filmu. Do té doby jde převážně o rodinné melodrama, které by se v podstatě mohlo odehrávat kdekoli. Přesto je z dnešního pohledu zajímavé, kolik scén a situací s některými úpravami z tohoto filmu použil James Cameron ve své adaptaci z roku 1997. Možná se inspiroval tím, že toto další zpracování, které navazovalo na německé zpracování ze čtyřicátých let, v němž byl motiv katastrofy zneužit pro nacistickou propagandu, se stalo ve své době nejlepším, a dokonce získalo Oscara. Příběh je solidní a poutavý. Na svou délku obsahuje událostí více než dost. Technicky je typický pro padesátá léta, a tak možná i díky tomu zaujal. Je zkrátka jiný než ty předchozí. Vypráví jeden z možných příběhů odehrávajících se na lodi před katastrofou, čímž se od těch předchozích obzvlášť liší, a jak se po uvedení ukázalo, takový tvůrčí tah se vyplatil.