Recenze filmu Thelma a Louise

80%

Komentáře a recenze 16

Dle počtu bodů
kunafix
kunafix
20 062 bodů
6
Susan Sarandon a Geena Davis nejsou zrovna výkvět krásy, ale herecky to ušlo - hlavně Geena Davis mě překvapila svým přízvukem. Pak jsou tu sice hajzlové, ale ve skutečnosti sympaťáci Michael Madsen a Brad Pitt a to se taky počítá do plusů. Líbila se mi hláška: "Ask me no question and I will tell you no lie." A taky Christopher McDonald tady pobavil. Dějově je to docela dobrý road movie s cestou do pekel, ale i když jsem věděl, jak to skončí, kdysi mi ta scéna přišla mnohem působivější. Vtipnej byl černošskej cyklista-rasta-dredař, kterej dal do kufru pohulit policajtovi, chchch. Jinak mi to celé přišlo jako takovej průměr. PS: do zajímavostí jsem chtěl přidat "Producentka filmu Mimi Polk ve skutečnosti žádné Mimino nesPolkla", ale neschválili mi to.
muzz
muzz
18 035 bodů
6.5
Děj: dvě pipky, co jsou již celkem dlouho vdané, si najednou uvědomí, že mají zlé muže, tak od nich utečou, a na cestě zabijí nějakého otravného blba, tak tedy ujedou, je z toho pak chvíli jakási ženská verze takové "on the road"; nu, a pak, když je dožene policie, která zázračně ví o tom, že to bylo v sebeobraně, spáchají sebevraždu obzvláště hloupým, ale efektním způsobem, který filmu zajistí nesmrtelnost Ridley Scott je geniální režisér, ale tady to je fakt úlet, tohle je asi to nejstrašnější co kdy vytvořil, a nezachrání to ani hvězdný casting, včetně štěku mladého Brada Pitta
Sheldon
Sheldon
16 079 bodů
8
Scott si vzal dvě charakterní herečky Susan Sarandon a Geenu Davis a natočil mistrovský kousek. Kritika ho překřtila na feministického režiséra, což Scott popírá, i když by s takovou pověstí jistě dostal lepší hodnocení od poloviny amerických redakcí. Jeho cílem bylo natočit film o silných postavách, který je postavený na příběhu, tedy žádné vizuální hříčky, nic moc jinotajného. Zkrátka film pro publikum s jasným poselstvím. A tahle formule mu vyšla dokonale. Ve filmu se objeví v epizodní roli Brad Pitt. Závěrečný obraz vešel do dějin amerického filmu.
lamps
lamps
15 327 bodů
9
Nádhera! Určitě nejlepší road movie, co jsem doposud viděl, a zároveň druhý nejlepší Scottův počin hned za nedostižným Vetřelcem(sorry, Gladiátore). Hlavní hrdinky utvořily úžasnou ústřední dvojici a jen sledovat jejich heroické výkony je slast, jaká se nenaskytne zrovna každý den. Scénář plný životních hořkostí, ale současně i obrovského odhodlání a entuziasmu dvou zatrpklých a energických slečen by měl být střežen jako nablýskaný klenot světové kinematografie. Protože sledovat a prožívat tento příběh je pro nás filmové fanoušky to samé, jako když zašpiněný zlatokop objeví v nekonečné důlní šachtě dvoukilový zářící drahokam- v první chvíli jen němě sedíte a všechno si zpracováváte, ovšem postupně naprosto propadáte zážitku, jenž se právě udál. Scott ten drahokam našel, a vytěžil z něj absolutní maximum..
filmfanouch6
filmfanouch6
12 654 bodů
8
Režisér Ridley Scott v nejlepší formě, tehdy nadějná scenáristická debutantka Callie Khouri, výborná dvojice Susan Sarandon a Geena Davis, výteční představitelé vedlejších rolí (Harvey Keitel, Michael Madsen, Christopher McDonald, Brad Pitt ve své první větší filmové roli....), brutální moneyshoty Adriana Bidlea, velmi zdařilý soundtrack Hanse Zimmera a silný příběh se silnými ženskými hrdinkami. I takhle by se v kostce dal popsat film Thelma a Louise z roku 1991. Dnes možná až trochu neprávem zapadlá filmová klasika, která je v aktuálním světě možná až překvapivě aktuální a zaujme jenom nejen jako jeden z nejvýraznějších kusů z filmografie Ridleyho Scotta ale též také opravdu parádním scénářem, který má jasně plynulou cestu z bodu A do bodu B a nabídne ten nejlepší možný způsob charakterního vývoje jaká může taková průměrná filmová postava ideálně dostat. Nadále řadím Ridleyho Scotta mezi své nejoblíbenější režiséry a jako jednoho z těch nejdůležitějších režisérů, kteří (zatím) trestuhodně nebyli ocenění Oscarem. Neříkám, že jsem s některými Scottovými filmy neměl problém a že je to tvůrce, který by měl přímo až kapsu bezchybných bijáků, přesto je to režisér talentovaný s hodně pevnou rukou a především díkybohu režisér, který se nebrání tomu s herci diskutovat ať už o jejich postavách nebo rovnou průběhu děje. I díky tomu jde výsledné kvality filmu též přisuzovat právě dvojici Sarandon a Davis, protože nápadů měli mnoho a Scott rozhodně nebyl proti. I díky tomu vznikl film, který je snad tím nejlepším možným zástupcem Girl Power vlny, který skutečně předvádí silné ženské hrdinky a díky dodnes řešenému tématu ohledně dominance mužů a emancipaci žen je ten film vlastně aktuální až dodnes a vypadá to, že ještě hodně dlouho aktuální bude. Film se chystal téměř dekádu, motalo se kolem něj 40 režisérů a málem mohl být i režírovaný samotnou scénáristkou a být pojatý jako dokument. Nakonec se ale díkybohu sešel ten nejlepší tým na pravém místě a Thelma a Louise díky tomu může patřit mezi nejlepší zástupce žánru Road movie. Mezi hlavní strůjce samosebou pořád patří Ridley Scott, který dokázal, že režisér může být mužského pohlaví a přesto může důstojně prezentovat hlavní ženské hrdinky. Scott za Thelmu a Louise obdržel první nominaci na Oscara ve své kariéře a i když ten samý rok byli v kategorii Oliver Stone, Barry Levinson, John Singleton nebo vítězný Jonathan Damme za legendární Mlčení jehňátek tak se Ridley definitivně zapsal do hledačku jako režisér, který krom větších filmů jako Vetřelec nebo Blade Runner dokáže natočit i opravdu působivé drama, kde se důraz klade přece jen více na postavy. Ridley Scott i dnes tak pendluje mezi komornější a blockbusterovou filmovou tvorbou a i díky tomu patří mezi režiséry od kterých člověk může čekat snad téměř cokoliv. Ať už co se týče jeho budoucí kariéry mluvíme třeba o Gladiátorovi, Královstvím nebeském, Americkém gangsterovi nebo Marťanovi. I casting hlavních hereček mohl vypadat úplně jinak a mohli jsme tak vidět Michelle Pfeiffer s Jodie Foster nebo Goldie Hawn s Meryl Streep, finální dvojice Susan Sarandon a Geena Davis si ale spolu ve finále tak moc dobře sedla, že tu vzájemnou kamarádskou chemii nakonec nemuseli ani dvakrát moc hrát a tenhle casting je jasná trefa do černého. Obě herečky se poté za svůj výkon dostali nominace na Oscara (obě v kategorii hlavní herečka) a i když prohráli právě kvůli výkonu Jodie Foster v Mlčení jehňátek tak obě předvedli fenomenální výkony, kde se navzájem bravurně doplňují a divák jim hodně snadno fandí. Oba charaktery mají nějaký start a projdou si nějakým vývojem, charakter Davis se vyrovnává s tím, že o ní manžel tak nejeví zájem, Sarandon se zase vyrovnat se vztahem se svým milencem. Celý incident s vraždou je poté jen start dobrodružné cesty, který obě ženy někam posune, donutí je přehodnotit si pravidla života a především si uvědomí, že jedna bez druhé by na téhle nebezpečné cestě nemohli fungovat. Jejich vztah a celé jeho uchopení je nejsilnější stránka filmu a i závěr funguje výtečně. Vedlejší charaktery jsou též bravurně obsazené, především Harvey Keitel je v roli policajta co po ženách jde ale vlastně je na jejich straně bravurní. Michael Madsen se tu též předvede a bylo to ještě rok před Gaunery kdy se Madsen dokázal herecky výrazně předvést. McDonald se tu v roli despoty též dokáže slušně předvést, hlavně je tu ale skutečně parádní Brad Pitt, který už tehdy dokázal, že by mohl jako herec něco dokázat a i když se pochopitelně v záplavu těch legendárních rolí jako David Mills, Tyler Durden, Mickey O´ Neill, Benjamin Button, Aldo Raine či Cliff Booth na JB trochu zapomíná, právě tahle role Pitta dostala do hledačku a nakopla ho k jeho cestě stát se jednou z největších hvězd Hollywoodu. Už zde byl Pitt neskutečný sympaťák, to co ale předvede později snad skutečně nemohl čekat nikdo. Callie Khouri napsala Thelmu a Louise jako svůj první scénář a hned obdržela Oscara za nejlepší původní scénář a zcela právem. Thelmě a Louise bych možná přece jen vyčetl trochu delší délku než by se u tohoto filmu hodilo, tento scénář má ale parádní téma, parádní vývoje charakterů a parádní gradaci. Funguje ohledně dialogů, nemá vyloženě hluchá místa a i když nejde o komedii se přece jen objeví několik vyloženě vtipných parádních momentů. Člověk by už málem zapomněl na dvě důležité osoby- Kameramana Adrianna Biddlea a hudebního skladatele Hanse Zimmera. Kamera Biddlea je plná bravurních záběrů a Biddle se díky právem dočkal své první a zároveň poslední nominace na Oscara, kterou bohužel neproměnil. Dodnes ale díky němu vypadají nádherně nejen Thelma a Louise ale také třeba Vetřelci, Mumie z roku 1999 nebo bondovka Jeden svět nestačí. Biddle umřel ve věku 53 let a nedostal tak tolik v kariéře zase tolik šancí, přesto je ale díky práci, kterou za svůj život stihl rozhodně právem označován jako velmi kvalitní kameraman. Záběry na cesty, detaily nebo především finální záběr vypadají tak božsky kvůli němu. A soundtrack Hanse Zimmera též hodně dopomáhá kvalitní atmosféře. Zimmer byl tehdy už sice znám za soundtracky k filmům jako třeba Rain Man, vrchol své hudební slávy ho ale ještě čekal. U dnešního Zimmera se tak dá diskutovat nad tím jestli se skutečně častěji neopakuje víc a víc, minimálně u Thelmy a Louise to ale jistě neplatí a i když asi nebude soundtrack ta první věc na kterou si u filmu vzpomene, tak rozhodně nejde o špatnou práci a je skutečně poslouchatelný i sám o sobě. Thelmu a Louise jde skutečně označit za film, který funguje jako ideální film pro feministky, který ale zároveň nutně automaticky nemusí urážet muže. Právě naopak, protože Thelma a Louise je ten film, který dokáže zaujmout z několika důvodů a každý si v něm může najít své. A krom možná přece jen ždibec přetažené délky a s těmi pár spojených momentů navíc bych vlastně nenašel moc důvodu k tomu si na film stěžovat. Jde totiž skutečně o neprávem trochu zapadlý klenot, který je ale dodnes zároveň právoplatným kultovním snímkem s tou nejlépe zvolenou hereckou dvojicí. Navíc bravurní střih Thorna Nobleho, který též za film obdržel nominaci na Oscara, který nejvíc vynikne přece jen až v té legendární závěrečné scéně. Přirovnání hlavní dvojice k Bonnie a Clydeovi mi pořád přijde poněkud zvláštní, ve finále ale vlastně není zase tak nesmyslné a přece jen se sluší říct, že tohle je ten film kde ještě boj žen se sexismem fungoval a měl koule i na něco víc než na pouhé komentování o nevhodnosti. A zrovna Davis a Sarandon měli ty koule o poznání větší a jejich moment s policistou nebo cisternou jsou už jen lehké třešničky na dortu skvělého filmu o síle žen, síle přátelství a síle sebeúcty. Zcela právem kultovní klasika!
avenis
avenis
11 539 bodů
10
U tohoto filmu si divák může vybrat. Buď bude znechucen postupným propadáním obou hrdinek do pekla hořkého konce a nebo tím bude nadšen, protože jim fandí. Hodně záleží, v jaké je divák osobní situaci. V devadesátkách mi to připadalo báječné, později už méně, ale pořád je to velmi dobré.
hrumsrt
hrumsrt
10 906 bodů
8
Sir Ridley Scott vstoupil do devadesátkové dekády svojí kariéry další žánrovou odbočkou, když tentokrát spojil síly s neznámou Callie Khouri, která do té doby pracovala jako recepční a za sebou navíce neměla žádnou scénáristickou práci. Samotná Callie Khouri se na převedení svého scénáře připravovala sama a chtěla ho celý pojmout daleko odborněji, něco ve stylu dokumentárních road movie, když nakonec svolila k dramatičtějšímu provedení, pořád se dost rozcházela s tím, co si představovalo studio a v hlavních rolích chtěla daleko jiné tváře, které zpětně nemají takovou image.. Ovšem je tentokrát dobře, že se vsadilo na zkušenosti a začínající scénáristka se podvolila vizi studia, které pak obsadilo duo Davisová a Sarandonová.. Působí to na mě jako taková umírněná Tarantinovka, kterou ale překvapivě dělá velkofilmový magnát Ridley Scott.. Hlavní duo se povedlo na výbornou a holkám to spolu parádně ladí a i když Susan Sarandon působí daleko zajímavějším dojmem a její feministické prozření a taková póza holky od rány jí neskutečně sedí.. Neskutečně nevinný příběh, kdy jedna (ne)šťastná událost zapříčiní kolotoč dalších... Dvě holky prchající před zákonem do Mexika, kdy po cestě narážejí na sérii dalších problémů, které často plynout jen z toho, jak si je okolí objektivizuje.. Svět ve kterém se s chlapi zametá a skutečným dobrákem je vlastně jen ten, kdo má paradoxně za úkol obě holky chytit.. Celé je to perfektně natočeno, že máte ještě svěží pocit, který doprovází takřka klipovitá kamera a fantasticky barevné lokace.. Poctivá good-feel žánrovka, která sice kvůli nahodilé struktuře příběhu několikrát lehce ztratí tempo, ale jako celek baví.. Navíc ve vedlejší roličce řádí i začínající Brad Pitt, kterého si děvčata obzvlášť vychutnala. 75%
cerfik
cerfik
7 933 bodů
10
Takových filmů, kde si vše sedne na to správné místo s originalitou, vtipem, tíhou i lehkostí žití, skvělými hereckými výkony a nádherou americké přírody. Tenhle Ridleyho skvost si ještě pustím, patří k těm, co mají k perfektnímu provedení navíc duši.
kedl
kedl
6 380 bodů
9
Senzační road movie, s perfektními hereckými výkony. Green Davis(Thelma) byla, tak trochu roztěkaná, na rozdíl od Susan Sarandon (Louise), která si hrála na kurážnou dámu, kterou nic nezastaví a nakonec první větší role pro Brada Pitta jako floutka se "sexy zadkem".
rkotvald
rkotvald
3 162 bodů
8
Dnes již klasická road movie o dvou ženách,které si vyjedou na výlet odpočinout od svých starostí,ale zvrhne se to v útěk před zákonem.Ridley Scott je výborný režisér a tohle je jeden z jeho vůbec nejlepších filmů.Geena Davis zde podala svůj životní výkon,ale výborná je především Susan Sarandon,která svou Louisu obdařila rozhodností a neústupností sobě vlastní.Ve vedlejších rolích excelují především Harvey Keitel a Michael Madsen.No a ten závěr,to je jeden z nejsilnějších momentů v historii filmu.Na pět hvězdiček ale zatím nejdu,na to si ještě počkám do dalšího zhlédnutí.