Zajímavosti 62
- Film byl natočen v opačném pořadí. Al Pacino začínal s dlouhými vlasy a vousy, pak mu byly pro každou scénu vlasy a vousy postupně zastřihávány, dokud nebyl čistě ostříhaný.
- Al Pacino považuje tento film za jeden ze svých největších hereckých úspěchů. Ve své autobiografii Pacino vysvětluje, že dostal oficiální životopis Serpica k výzkumu, ale kniha mu připadala nudná s tím, že se četla ve stylu: „On udělá tohle, pak udělá tamto. Pak se setká se svou matkou, pak se setká se svou matkou a tak dále“. Když se však Pacino setkal tváří v tvář se skutečným Frankem Serpicem, okamžitě věděl, že tuto roli dokáže zahrát.
- Podle Sidneyho Lumeta musel být Al Pacino v každé scéně vždy ve stavu mysli své postavy a nemohl se tohoto stavu zbavit mimo kameru, takže se podle toho vždy choval, buď byl veselý, žertoval a smál se pro odlehčenou scénu, nebo byl naštvaný a na všechny se vrhal, pokud to scéna, na které pracovali, vyžadovala.
- Poté, co s Al Pacinem strávil spoustu času při přípravě na roli, chtěl skutečný Frank Serpico zůstat na place i během natáčení. Producent Martin Bregman prohlásil, že musí ranit Serpicovy city, a nařídil mu odejít, protože se domníval, že by jeho přítomnost působila rušivě.
- Film končí epilogem, v němž se říká: „Frank Serpico odstoupil z policejního oddělení 15. června 1972. Byla mu udělena Medaile cti za nápadnou statečnost v akci. Serpico nyní žije kdesi ve Švýcarsku.“ Serpico zjistil, že se mu ve Švýcarsku nelíbí, a vrátil se do USA. Od roku 2015 žil na malé farmě na severu státu New York a pracoval jako hostující lektor na policejních akademiích po celých USA.
- Sidney Lumet byl potěšen spoluprací newyorské policie, zejména s ohledem na téma a časovou blízkost skutečných událostí zobrazených ve filmu. K filmu byli přímo přiděleni dva policisté a Lumeta zajímalo, jaká bude jejich reakce. „Jakmile viděli, o jakou pravdu nám jde, že to není hollywoodská verze, nejenže jim to nedělalo problém, ale spíš aktivně pomáhali,“ poznamenal.
- Spoluproducent Roger Rothstein udělil Sidneymu Lumetovi vysoké hodnocení jako „nesmírně organizovanému režisérovi“, který dokázal všechny motivovat, aby za jediný den udělali až 35 příprav.
- Před zahájením natáčení musel Sidney Lumet a produkční společnost obsadit 107 mluvících rolí. Rozhodli se využít převážně neznámé herce. Podle Lumeta bylo nejlepším způsobem, jak posílit pocit reality, nepoužívat herce, s nimiž měli diváci mnoho předchozích asociací. Dokonce i Al Pacino, navzdory svému velkému zviditelnění ve filmu Kmotr (1972), byl ještě relativně nový.
- Film měl mít premiéru do Vánoc. Na natáčení, střih a mixáž tak zbývalo 4,5 měsíce - podle Sidneyho Lumeta „šíleně krátká doba“. Střih proto musel probíhat během natáčení. Bez časového luxusu bylo nutné dokončit natáčení scény a narychlo ji předat střihači Dede Allenovi, která musel do 48 hodin sestříhat záběry a připravit je k předání zvukovému oddělení.
- Serpico má ve filmu dvě přítelkyně, Leslie a Laurie. Ve skutečném životě se oženil s oběma ženami a s dalšími dvěma, Mary Ann a Marianne.
- Hlavní natáčení začalo rok poté, co Frank Serpico odešel od newyorské policie.
- Herci měli ve svých scénách možnost improvizace. Velká část výbušné reakce Al Pacina při posledním neúspěšném setkání Serpica s jeho bývalým kapitánem byla mimo mísu.
- Al Pacino občas chodil v roli do různých čtvrtí, z nichž některé byly nebezpečné. Podle jedné historky byl Pacino tak v roli, že zastavil řidiče kamionu a vyhrožoval mu, že ho zatkne za znečištění výfukovými plyny.
- V pozdějším rozhovoru Sidney Lumet o natáčení řekl: „Serpico vám z hlediska fyzického i logistického přináší problém, jak udržet emocionální téma v perspektivě. Musíte se sami sebe ptát nejen: „Kde jsem fyzicky?“, ale také: „Kde jsem emocionálně?“ Myslím, že jsem byl po dokončení 'Serpica' unavenější než téměř u kteréhokoli filmu, který jsem kdy dělal. Byl tu také závazek vůči skutečnému Franku Serpicovi - být upřímný k jeho životu a nezneužívat ho.“
- Před natáčením strávil Al Pacino spoustu času se skutečným Frankem Serpicem, aby zdokonalil svůj výkon.
- Árie, kterou Serpico poslouchá ve své zahradě, je „E lucevan le stelle“ („A hvězdy zářily“) z opery Giacoma Pucciniho „Tosca“. Opera se mimo jiné zabývá korupcí a zneužíváním moci.
- Sidney Lumet rád dělal první den natáčení velmi jednoduché věci, jako jsou základní vstupy a výstupy, aby si herci a štáb na sebe zvykli a uvědomili si, že se vše bude odehrávat velmi rychle. Často natočil jen jeden záběr a rychle se přesunul na další scénu. Tento proces podle něj také pomáhá odhalit slabé články v týmu. První den na tomto filmu pracoval na třech různých, poměrně vzdálených místech. Al Pacino byl zpočátku ohromen, zvláště poté, co přišel z metodicky pomalého, rozvážného procesu filmu Kmotr (1972), ale on i zbytek herců brzy zjistili, že toto rychlé tempo má tu výhodu, že udržuje vnitřní napětí příběhu a postav.
- Film byl nejprve plánován jako hvězdná dvojice pro Paula Newmana a Roberta Redforda po jejich úspěchu ve filmu Butch Cassidy a Sundance Kid (1969). Redford měl hrát Franka Serpica a Newman jeho přítele právníka Davida Durka (postava přejmenovaná na „Boba Blaira“ ve výsledném filmu, kde ho hraje Tony Roberts).
- Přestože byl režisér John G. Avildsen z filmu vyhozen ještě před začátkem natáčení, zůstal si se slavným newyorským policistou Frankem Serpicem blízký. V osmdesátých letech spolu dokonce tři roky sdíleli dům na pláži na Long Islandu.
- Al Pacino ve filmu bydlí na Minetta Street 5-7 v Greenwich Village. Ve skutečném životě bydlel Frank Serpico na ulici Perry a Greenwich, o několik bloků dál.
- Film se odehrává v letech 1960-72.
- Přezdívka Franka Serpica „Paco“ je ve skutečnosti španělsky „Francis“. „Paco“ je zkratka pro ‚Francisco‘.
- Dramatik Sidney Kingsley zapůjčil svůj byt Sidneymu Lumetovi, aby v něm natočil scénu večírku. V roce 1935 Kingsley najal jedenáctiletého Lumeta, aby se objevil na Broadwayi v jeho hře „Dead End“, a od té doby zůstali přáteli.
- Protože se natáčelo v letních vedrech, musely být detaily zimních scén, jako jsou olistěné stromy a viditelný dech, simulovány.
- Limuzína v závěrečných titulcích původně ve filmu neměla být, ale člen produkce viděl řidiče limuzíny Michaela Tamboniho, jak ji řídí poblíž letiště Johna F. Kennedyho, a rozhodl se přidat do poslední scény další auto.
- Podle režiséra Sidneyho Lumeta začalo natáčení 4. července 1973.
- Rozpočet produkce se pohyboval v rozmezí 2,5 až 3 milionů dolarů.
- Když Serpicova sousedka Laurie vidí, jak na zahradě poslouchá operní hudbu, zeptá se: „To je Björling?“. Frank odpoví: „To je Di Stefano.“ Naráží tím na operní tenory Jussiho Björlinga a Giuseppeho Di Stefana, legendární pěvce ze Švédska, respektive Itálie.
- Woodie King Jr. byl původně obsazen do role chuligána, ale při natáčení scény honičky si zlomil nohu. Byl nahrazen, ale o dva měsíce později se na plac vrátil, aby hrál Leslieho přítele Larryho ve scéně na večírku.
- Obchod se zbraněmi John Jovino byl na Centre Market Place za původní budovou policie až do poloviny roku 2000. Obchod měl v suterénu malou střelnici. V ulici jsou dnes převážně drahé rodinné domky v nyní nóbl čtvrti Little Italy/SoHo/NoLita u Grand Street.
- Starostou New Yorku byl v době, kdy Frank Serpico odhalil korupci v newyorské policii, John V. Lindsay. Ve filmu však starostovo jméno nikdy nezazní, postavy používají pouze slova „starostova kancelář“. Kromě Franka Serpica se film zdráhá používat skutečná jména skutečných osob v orgánech činných v trestním řízení a na vládních pozicích, pravděpodobně z obavy před žalobami za pomluvu.
- Závěrečná scéna ukazuje Franka Serpica, jak sedí se svými zavazadly u mola se slavnou zaoceánskou lodí S.S. France; v úvodní scéně filmu „Dog Day Afternoon“ se S.S. France objevuje hned v první scéně.
- Francis Ford Coppola navrhl Martina Scorseseho jako režiséra filmu Serpico.
- Ve filmu hrají dva držitelé Oscara, Al Pacino a F. Murray Abraham, a jeden nominovaný na Oscara, Judd Hirsch.
- Velká výletní loď za Serpicem v závěrečných titulcích je S.S. France, kterou později koupila společnost Norwegian Cruise Lines a přejmenovala ji na S.S. Norway. Poprvé byla spuštěna na vodu v roce 1960 a ve své kariéře pokračovala přibližně do roku 2006, kdy byla prodána, zakotvila u pobřeží Indie a pomalu rozebrána na šrot.
- Zařazeno mezi „1001 filmů, které musíte vidět, než zemřete“, vydaných Stevenem Schneiderem.
- Filmový debut Barbary Eda-Young.
- Zařazen mezi 400 filmů nominovaných v roce 2001 Americkým filmovým institutem do žebříčku 100 nejsrdceryvnějších amerických filmů.
- Skutečný Frank Serpico poté, co byl v roce 1971 postřelen při protidrogové razii, odjel do Evropy, aby se zotavil, a pak se v roce 1980 vrátil do USA a objíždí vysoké školy, policejní akademie a školy, kde přednáší proti drogám a podporuje ostatní policisty, kteří se pokusili odhalit korupci.
- Jack Kehoe se objevil se třemi herci z filmu Kmotr II (1974): Al Pacino, Robert De Niro a Robert Duvall.
- Všichni (nebo téměř všichni) noví policisté, kteří se hlásí první den v práci, mají na sobě kostkované košile.
- Pouze filmové zásluhy Normana Ornellase.
- Al Pacino nakonec znovu spolupracoval s některými herci z filmu Serpico: Johnem Brandonem (policejní poručík (bez titulků)), Tedem Beniadesem (detektiv Al Sarno) a F. Murray Abrahamem (partner detektiva (bez titulků)) o deset let později ve filmu Zjizvená tvář (1983).
- Serpicovým domácím mazlíčkem je ovčácký pes jménem Alfie.
- Jeden ze dvou filmů společnosti Paramount, kde Al Pacino neztvárnil Michaela Corleoneho. Druhým filmem je Frankie a Johnny (1991).
- Postava Johna Travolty ve filmu Horečka sobotní noci a postava Marka Wahberga ve filmu Hříšné noci mají na stěnách svých ložnic plakát Al Pacina jako Franka Serpica.
- Italské cenzurní vízum č. 63995 doručené 7. února 1974.
- Tonyho Robertse do role Boba Blaira doporučil Al Pacino, který ho viděl v komedii Zahraj to znovu, Same z roku 1972 a myslel si, že by se na ni hodil.
- Serpico byl postřelen do obličeje a operován; když se po operaci probudí, má vousy neporušené. Personál pohotovosti mu je musel oholit, aby mu ošetřil zranění způsobená střelou do tváře.
- V úvodní sekvenci, kdy je Serpico postřelen, ho policejní vůz v hustém dešti odváží do nemocnice. Ke konci filmu, kdy sled událostí opět pokračuje, už neprší.
- V úvodních scénách, kdy hlídkové auto převáží Serpica do nemocnice, má zásahové světlo jednotky tři červené žárovky a jednu žlutou, jak se točí. Když jednotka dorazí do nemocnice a vyjmou ho ze zadního sedadla, má světlo čtyři červené žárovky.
- Vězeňský „řetězový gang“, který je na začátku veden do vagonu, má na stejném „řetězu“ vězně mužského i ženského pohlaví a obě pohlaví jsou přepravována ve stejném vagonu. Newyorská policie to tehdy absolutně zakázala - a stále zakazuje.
- Při zásahu v bytě je Serpico zobrazen ozbrojený automatickou boční zbraní, pravděpodobně ráže 9 mm. Serpico uvedl, že ve skutečnosti měl u sebe svůj věrný Smith & Wesson snub-nose .38 special. Ten byl oblíbený u policistů v civilu a v utajení, protože se dá snadno skrýt a vytáhnout.
- Když se Frank Serpico jede hlásit na své první místo pochůzkáře v roce 1960, v pozadí jsou modely z poloviny 60. a počátku 70. let.
- Natáčelo se ve všech čtvrtích New Yorku kromě Staten Islandu.
- Pacinův dům ve filmu se nachází v Minettově ulici v Greenwich Village. Skutečný Serpico žil o několik bloků dál.
- Muž, podle jehož života je film natočen Frank Serpico, se chtěl účastnit natáčení, ale producent Bregman si jeho přítomnost nepřál. Měl obavy, že by herce mohla rozrušovat.
- Film měl původně režírovat John G. Avildsen, ale odstoupil kvůli neshodám s producentem.
- Když se Al Pacino rozhodl pro natáčení filmu, pozval k sobě skutečného Franka Serpico, aby s ním krátký čas bydlel a mohl ho zpovídat a pozorovat.
- Natáčelo se celkem na 104 místech.
- Film byl natočen v obráceném pořadí, než se odehrává. Al Pacino začal natáčet s dlouhými vlasy a vousem a postupně se při natáčení stříhal a holil. Scény, kde je hladce oholen se natáčely nakonec.