martin-mickey-stusak
36 580 bodů •
6
Devět let před slavným snímkem ´Kmotr´ (1972) natočil Francis Ford Coppola v produkci Rogera Cormana hororový, dnes spíše thrillerový, snímek používající spoustu motivů právě hororových snímků. Nejvíce se uvádí Hitchcockovo ´Psycho´ (1960), avšak dnešní hororový fanoušek toho najde daleko více. Třeba motiv strašidelného domu, který byl použit nesčíslněkrát. Francis stojí také za scénářem. S danými motivy si jen tak pohrál v rámci úprav dle své fantazie a nebo je jen zparodoval? Záleží na diváckém přístupu. Vezměme si třeba scénu z Psycha vraždy ve sprše. Francis to pojal jinak. Oběť je u břehu v jezeře a místo úderů nožem je použita sekera. Děsivou atmosféru se samozřejmě snažil podat stejně jako Hitchcock v oné sprše. Jen tak mimochodem, některé scény ohledně jezera jakoby odkazovali na ´Pátek třináctého´ (1980), který vznikl až o sedmnáct let později. Snímek je nízkorozpočtový a když se k tomu přidají šedesátá léta, prostě to vypadá tak, jak to vypadá. Na nezávislou tvorbu nic neobvyklého. Lecjaké herecké výkony se očekávat nedají a nějakou logičnost už vůbec ne. O mistrovské dílo se tedy nejedná, ale k inspiraci slouží dobře. Přímo se dá považovat za jedno z nejdůležitějších kamenů současného filmu. Dnes již šedesátková klasika počáteční tvorby režiséra, který si ve světě filmu dokázal udělat věhlasné jméno. V rámci jeho tvůrčí kinematografie jako zajímavost, která moc nenadchne, ale zatracovat by se nemusela.