Recenze filmu Případ pro začínajícího kata

75%

Komentáře a recenze 8

Dle počtu bodů
martin-mickey-stusak
martin-mickey-stusak
36 687 bodů
10
Poetické filmy svou složitostí dějepravy textem a obrazotvorností nikdy neměly u běžných diváků na růžích ustláno a tak stále platí, že svou koncepcí jsou spíše vedeny do skupiny náročného diváka. Jsou to filmy převážně umělecké, z nichž na vrcholu je dodnes nepochopený filmový počin Věry Chytilové „Ovoce stromů rajských jíme“ (1969). Režisér Pavel Juráček si vzal na paškál třetí knihu Gulliverových cest Jonathana Swifta a pro svůj film si dle toho napsal scénář. Celý koncept Swiftových myšlenek ale pojal jako předobraz socialismu v celém své fantazijním spektru, kde si kupodivu může každý divák najít to své. Snímek je skutečně tak složitý, že ani dnes se pořádně neví, kam to zařadit. Jak se uvádí ve filmových materiálech, má to být satira, tragikomedie, absurdní drama, pohádka pro dospělé, nebo snad i v jistém měřítku politický film? Stejně jako kniha je filmová etuda rozdělena do kapitol a naprosto skvěle si pohrává s realitou a snem, s přítomností a minulostí, poezií a satirou. Lubomír Kostelka v neobvykle hlavní roli, tedy v roli Gullivera, danou vážnost i nadhled pojal sice skromně, ale v celém svém spektru adekvátně. Magičnost každé kapitoly podpořené výbornou kamerou Jana Kališe už jen podtrhuje danou fantazii ve filosofickém rozhraní, každé vzývané problematice. Mnohé myšlenky jsou však nadčasové a stále vedou k zamyšlení. Příkladem může být scéna jízdy autem zničenou krajinou, kdy se Gulliver ptá: „U vás tu byla válka?“ A dostane se mu odpovědi: „Ne, co vás to napadá.“ A takové myšlenky byly bohužel kamenem úrazu pro tehdejší cenzory, a tak film dopadl, jak dopadl. Každopádně v době dnešní se jedná o filmové dílo, ke kterému je správné se vracet a to hlavně kvůli inspiraci významu a výstrah. Jak by se takový cizinec tvářil při pohledu na svět současný?
Pete69
Pete69
32 979 bodů
6.5
Masakr všech masakrů. Trošku Baron prášil, toršku Matrix :D Celý film čekáte, jestli se hlavní hrdina probudí, nebo se objeví v blázinci a ono nepřijde nic :) Film plný paradoxů a neznámých. Pro mě osobně byl konec vysvobozením. 65% hlavně za originalitu.
Psisko59
Psisko59
32 877 bodů
9.5
Skvělá, filosoficky ztvárněná adaptace románu Jonathana Swifta Gulliverovy cesty; vlastně je použit pouze románový rámec a postavy (výjimečně skvělý Lubomír Kostelka v roli Gullivera), celý film je vlastně podobenstvím o moci a o možnostech člověka bránit svůj vnitřní i vnější svět. Masterpiece Pavla Juráčka - velká škoda, že neměl další šanci. Film s "nadstavbou", jaká u nás nemá obdoby, navíc podpořená plejádou tehdejší české herecké špičky (Landovský, Jerneková, Zahrynowská, Budínová, Jirásková, Bošek, Macháček).
lamps
lamps
15 327 bodů
10
Nádherná metafora absurdní politické nadvlády a prchavých následků naší vlastní existence, rozhodně jeden z nejodvážnějších a formálně nejsilněji nekonvenčních filmů české kinematografie. Více snad ani netřeba dodávat...
Had
Had
12 338 bodů
10
Vynikající film Pavla Juráčka, jednoho z nejvýraznějších představitelů české nové vlny šedesátých let, kterému bohužel nebylo dáno jeho nesporný talent rozvinout. Hluboce filosoficky ztvárněný film ve stylizované zkratce paroduje postavení člověka v sobecky odlidštěné společnosti, s níž se jedinec dorozumívá jen s obtížemi. Velmi citlivé ztvárnění hlavní role Lubomírem Kostelkou; i když obstál, už nikdy se mu podobné příležitosti nedostalo.
kawa
3 388 bodů
6.5
Průměrný film náročného formátu neudržel vypravěčskou nit až do konce, především proto, že se některé postavy prolínají a nejsou vyhraněné. Guliver se tak ocitá jakoby v přítomnosti, nebo i v minulosti, ale pořád si nemůže být jist co je pravda. Tato absurdita nebyla dobře přijata ani v době vzniku. Divák se začne brzy nudit.
rachy01
1 459 bodů
10
Jeden z nejzásadnějších filmů šedesátých let...
Smazaný uživatel
0 bodů
8
Zajímavý film, ve kterém je zajímavé hledat významy. I když si myslím, že se to Juráčkovi maličko vymklo z rukou, i v tom je jisté kouzlo a svým způsobem to nejspíš odráží to, co má.