martin-mickey-stusak
36 556 bodů •
8
Sice se jedná o nezávislý snímek RKO Radio Pictures, ale stal se klasikou, který se dokonce dostal na seznam National Film Registry. Tvůrci se inspirovali činy masového vraha, nějakého Billyho Cooka, a vytvořili sice jednoduchý příběh, ale v rámci charakterů, psychologie a činů nemálo poukazující na určité fakta, čímž se pro budoucí filmové tvůrce stál nemalou inspirací. Svým způsobem je to příběh tří postav, z nichž dva jsou kamarádi jedoucí autem, kteří prostě jednoduše zastaví stopaři, a ten se jim ve zlém úmyslu náležitě odmění. Psychopatický charakter stopaře je skutečně impozantní. Ale i ti dva kamarádi jsou z hlediska příkladní. Nejsou to žádný hrdinové, kteří nemají k ráně daleko a v každé situaci si ví rady. Naopak. Jsou lehce zranitelní a i pro onoho stopaře k smíchu, že si s ním nedokážou ani ve dvou poradit. Z pohledu dnešní doby je příběh hodně zkratkovitý a bez plynulého vývoje, ale to je na stopáž něco přes hodinu běžné. Na nízký rozpočet si s tím však režisérka Ida Lupino poradila dobře. Není divu, že se stále výrazně připomíná, že se jedná o první Noir film režírovaný ženou, která si tak mnohé a daleko zkušenější režiséry hravě strčila do kapsy. Nejzajímavější také je, že je snímek zcela bez ženských postav. Natočit to chlap, feministky by se hned zjančily, ale protože je to od ženy, to už je jiná. Ida Lupino natočila road movie s jednotvárným vzorcem vytvářející metaforu o paradoxu existenciální společnosti v rámci nespoutaného destruktivního potenciálu. Ano, se zbraní v ruce je každý hrdina, ale beze zbraně…