Akční filmy existují od raných let kinematografie, velkými pionýry kaskadérských šíleností byli mistři němé grotesky. Od úsvitu širokoformátových blockbusterů v padesátých letech se filmové atrakce stříbrného plátna předháněly v tom, jaké vykutálenější popření bezrizikové inscenace nabídnou. Všichni Bondové, Jackie Chanové či Cruiseové dodávají anonymnímu řemeslu prestižní tvář, kterou ale léta bez ovací tvarují stateční kaskadéři, smělí komparzisté a samozřejmě tvůrci, chrlící ikonické momenty, s nimiž brnkají na nervy pojišťovnám. Deník The Sun zveřejnil průzkum firmy Samsung, v němž dva tisíce respondentů pátralo po dvacítce největších kaskadérských kousků kinematografie. Vítěz nepřekvapí stejně jako spousta dalších zmíněných veličin. Přece se však najde minimálně jedno neprávem zaprášené jméno, jež hlasující opomněli navzdory jeho nadčasovému a racionalitu dodnes zpochybňujícímu přínosu.
Články 3
Většina komerčních letů má dnes obrazovky zabudované do opěradel a cestující si vybírají z kolekce filmových a seriálových děl, jimiž si mohou několik kilometrů nad zemí ukrátit čas. Nemluvě o tom, že každý pasažér má k dispozici také osobní multimediální zařízení. Dvanáct pasažérů letu Imperial Airway z Londýna do Paříže mělo roku 1925 trochu jiné podmínky. Jako vůbec první lidé mohli v letadle zhlédnout celovečerní film, jímž byla tehdy žhavá sci-fi novinka Ztracený svět (The Lost World) na motivy proslulého románu Arthura Conana Doylea. Musel to být vskutku netradiční a při zpětném pohledu i nebezpečný zážitek.
Autobiografie nejslavnějšího žijícího filmového režiséra pomalu začíná nabírat konkrétní obrysy. Koho v ní ztvární mistr kinematografického surrealismu?