martin-mickey-stusak
36 703 bodů •
10
Čachry kolem českého distribučního názvu tohoto snímku vede především do zmatku o jaký film se vlastně jedná. Tak ´Pověstný muž´ nebo ´Pověstná žena´? V tom je dost podstatný rozdíl. Originál je v překladu ´Starý známý´, tak tak bych to prostě nechal a hotovo. Dle filmového plakátu by se také dalo vydedukovat, že se jedná ryze o romanci, což by bylo zrovna u režiséra Alfreda Hitchcocka dost velké překvapení, ale jak by se dalo jistě očekávat, vše je přeci jen krapet jinak. Ale jistě, romantické scény zajisté přítomny jsou a i ony mají v celém dějství své opodstatněné slovo, avšak hlavní devizou příběhu je špionáž a snaha získat na americkou stranu významné nacistické vědce. Na svou dobu, tedy pouhý rok po světové válce, byl námět jistojistě dost aktuální, takže svým způsobem to může mít i z této stránky určitou historickou hodnotu, a ne jen z filmového hlediska. Ale přijde na to, jak se který divák v dané historii vyzná a jak dokáže rozlišit skutečnost od konspirace. Buď jak buď, snímek je každopádně hodně dobře postaven, takže už Hitchcockova ruka ve výběru scénáře byla velice šťastná. A ten ještě navíc povýšil nejen svou výtečnou režií, ale také svými pověstnými kamerovými záběry, kterými využívá vizuální styl vyprávění. Hitchcockova genialita spočívá především v zasazení intimní a svým způsobem tajemné milostné etudy do napínavého špionážního dobrodružství, které je intenzivní a hlavně plně srozumitelné. Na dnešní dobu to s tím napětím již dost skřípe, ale na to, že se jedná o dokonalý noir film, se dá tento neduh ještě stále přehlédnout. Snímek je dokonalý po všech stránkách, čímž slibuje filmový zážitek v podstatě pro všechny. Dámy mají romanci, pánové špionáž. Který další film to takhle má. V současné době žádný.