Most odkazuje k impozantnímu architektonickému projektu, který přes úžinu Öresund spojuje dánskou metropoli Kodaň se švédským přístavním městem Malmö. Na mostě, přesně na spojnici značící hranici mezi oběma státy, se jedné noci objeví mrtvola. Jak se ukáže, jde vlastně o dvě těla obětí propojená v jediné ... Na vyšetřování spletité mnohovrstevnaté kauzy se podílí kriminálka obou skandinávských zemí, což vede ke kontrastu povah a vyšetřovacích stylů obou protagonistů v roli kriminalistů spojených s případem: bodrý rozvážný Dán Martin Rohde (Kim Bodnis) ostře kontrastuje s chladnou, až patologicky racionální "aspergerovkou" Sagou Noren (švédská herečka Sofia Helin). Navzdory nevyhnutelným konfliktům, které vyplývají z Martinovy empatie a emotivnosti kontrastující s věcností a bystrostí, jež vyplývají z příznaků Aspergerova syndromu, jímž "trpí" Saga (ona na něm naopak bazíruje a staví svou osobnost, chladnou a nepoznamenanou city) obě postavy tvoří ideální kriminalistický tým. Scénáristou seriálu je Hans Rosenfeldt, který svou invencí obohatil dnes již klasické prvky a postupy skandinávských krimi sérií o novátorské kompozice příběhů a (převážně nočních) ponurých scén. Většina drsných kriminálních případů v různé míře reflektuje společenské problémy "otevřené" skandinávské společnosti, jejích bolestí a otevřených rad. Společenská kritika však není samoúčelná, jen otevírá možné pole k přemýšlení a k diskusi. Mezinárodně srozumitelné.
Orignální, výborně promyšlená a ještě lépe zahraná detektivka, která jen tak nenajde zdatného konkurenta. I přes některé slabší díly se jedná o to nejlepší, co můžete v TV vidět.
Výborná skandinávská (dánsko-švédská) kriminální koprodukční série uváděná v české distribuci v doslovném překladu Most odkazuje k impozantnímu architektonickému projektu, který přes úžinu Öresund spojuje dánskou metropoli Kodaň se švédským přístavním městem Malmö. Na mostě, přesně na spojnici značící hranici mezi oběma státy, se jedné noci objeví mrtvola. Jak se ukáže, jde vlastně o dvě těla obětí propojená v jediné ...
Na vyšetřování spletité mnohovrstevnaté kauzy se podílí kriminálka obou skandinávských zemí, což vede ke kontrastu povah a vyšetřovacích stylů obou charismatických protagonistů v roli kriminalistů pověřených vyšetřováním: bodrý rozvážný Dán Martin Rohde (Kim Bodnis - v druhé až čtvrté sérii ho střídá dánský detektiv Henrik Sabroe - Thore Lindhardt) ostře kontrastuje s chladnou, až patologicky racionální "aspergerovkou" Sagou Noren (švédská herečka Sofia Helin). Navzdory nevyhnutelným konfliktům, které vyplývají z Martinovy empatie a emotivnosti kontrastující s jednak suchou bezohledností, ale především věcností a bystrostí, jež vyplývají z příznaků Aspergerova syndromu, jímž "trpí" Saga (ona na něm naopak bazíruje a staví svou osobnost, chladnou a nepoznamenanou city) obě postavy tvoří ideální kriminalistický tým.
Scénáristou seriálu je Hans Rosenfeldt, který svou invencí obohatil dnes již klasické prvky a postupy skandinávských krimi sérií o novátorské kompozice příběhů a (převážně nočních) ponurých scén - včetně rozuzlení a nikterak pozitivního vyústění celé série. Těším se na pokračování druhé řady.
S1 - Návyková severská krimi (škoda že se tenhle tým asi nikdy nechytne knih od Jo Nesba), která boduje hodně silnou detektivní linkou a nakonec i tou šáhlou dvojkou detektivů (ikdyž Saga mi dobrou polovinu série spíš pila krev). Dost zvratů, silný závěr (ikdyž ne úplně originální). Jo takhle nějak má vypadat špička evropské seriálové tvorby. 5/5__S2 - Určitě slabší než S1. Vztah Martina a Sagy je už dost podivný, hlavně jejich osobní život mi docela lezl na nervy. Detektivní linka je opět promakaná, nicméně trpí posledním dílem, který asi měl šokovat, ale je prostě nadbytečný. 4/5__S3 - Začíná to mít sestupnou tendenci. Zatímco první byla fakt dobrá (až na ten závěr), druhá byla zbytečně překombinovaná a tahle třetí je zase překombinovaná a navrch přináší mizernou náhradu za Martina Rhodeho. Saga v téhle sérii vrcholně protivná. 3/5
Tvůrce seriálu Hans Rosenfeldt se v průběhu předprodukční fáze nikdy otevřeně nezmínil o sociální neobratnosti Ságy, která je důsledkem jejího autistického spektra, a to včetně Sofie Helinové. Vysvětlil sice paní Helin konkrétní rysy chování, které by chtěl u Sagy vidět, ale „obával se, že jakékoliv nálepky přidělené Saginu zvláštnímu chování by hercům zabránily v individuálním a autentickém vztahu k postavě“. „Nechtěl jsem, aby se všichni narychlo učili „učebnicový“ přístup k Aspergerovu syndromu nebo autismu ze stejného výchozího materiálu“. Tím, že jsem hercům a členům štábu nedal žádnou nálepku nebo kategorii, aby pochopili Sagino zvláštní chování, „jsem doufal, že každý jednotlivý člen štábu bude mít osobnější reakci na Saginy povahové rysy a bude podle toho bádat“.
Dánové a Švédové si ne vždy rozumějí tak dobře, jak by se mohlo zdát ze seriálu. Tvůrci se však rozhodli tento fakt ignorovat v zájmu plynulého dialogu. Navíc když lidé vyslovují své jazyky tak dobře, jak to dělají televizní herci, lidé v oblasti Malmö/Kodaň si obvykle rozumí.
Most, který vystupuje ve filmu Most (2011), je Øresundský most, který spojuje Malmö s Kodaní.