Český krimi seriál Šéfka na Nově je jen další televizní výplní. Navzdory ambicím nemá proti žánrovým špičkám šanci
Seriálová novinka představí policejní tým ve složení major Karla Langerová (Kateřina Winterová), kapitán Richard Čech (Jan Holík) a kapitán Jan Trunpeta (Petr Konáš). Toto trio vyšetřuje v každém díle případ vraždy, jež se na konci epizody dočká uzavření. Karla však na vlastní pěst pátrá ještě po něčem velmi osobním – snaží se objasnit případ smrti svého manžela, bývalého policisty, který byl zastřelen ve službě.
Trailer: Šéfka
Šéfka pracuje s dnes už zcela běžným seriálovým modelem narace, kdy je epizodické vyprávění (co díl, to jeden samostatný případ) doplněno hlavní příběhovou linií, která se táhne napříč celou sérií.
První díl nabídne případ vyšetřování smrti mladé budoucí novinářky. Hlavním podezřelým se stává přítel zavražděné (Cyril Dobrý), okruh potenciálních vrahů se ale brzy začne rozrůstat.
Pilotní epizoda je po všech stránkách obyčejnou detektivkou ze současného Česka. Na začátku dojde k závažnému, ovšem nikterak šokujícímu či originálnímu zločinu, skupina pražských policistů ho začne standardně vyšetřovat a na konci se dočkáme jednoznačného odhalení.
Divákovi obeznámenému s žánrem, jenž je zmlsaný vším možným od tradičních mysteriózních staroanglických detektivek s geniálními soukromými detektivy (Sherlock Holmes, Hercule Poirot) až po moderní sociálně kritické a psychologicky hloubavé hity typu Temný případ či Mindhunter: Lovci myšlenek, nemá obsahově i formálně naprosto rutinní Šéfka co zajímavého nabídnout.
Neobstojí ani ve srovnání se špičkami tuzemské televizní produkce posledních let, které dokázaly zaujmout značnou autentičností a sympatickými protagonisty (Případy 1. oddělení), temnou atmosférou a mírou komplexity (Pustina), popřípadě obojím (Devadesátky). První epizoda Šéfky bohužel nedisponuje ničím ze zmíněného. A není moc proč věřit, že se to s dalšími díly znatelně zlepší.
Jde o velmi podobný typ seriálu, jakými jsou jiné kriminálky z produkce Novy (Kriminálka: Anděl, Specialisté), které se svou konvenčností snaží jít naproti co největšímu počtu diváků. Takže nejsou ani přehnaně akční, temné či naopak komediální nebo rozjívené. Převažující jemně dramatický tón občas doplní neškodné kolegiální špičkování. Jedna z ústředních postav se skutečně jmenuje Trunpeta (nikoli Trumpeta), což tvůrci v prvním dílu využili k nejednomu „duchaplnému“ vtipu.
Titulní hrdinka, jež by měla být ústředním nosným prvkem pořadu, charakterově ničím nevyniká. Vedle famózních a nezapomenutelných vyšetřovatelek typu Sagy Noren z kultovního severského Mostu či Stelly Gibson z mrazivého britského Pádu působí matně a zaměnitelně. Karle chybí jakýkoliv hmatatelný povahový rys, jenž by ji učinil divácky přitažlivou. Ať už by to byla nezvyklá umanutost, dojímavá míra empatie či třeba ohromující intelekt. Pokud bylo úmyslem vykreslit ji jako vesměs normální, uvěřitelnou současnou ženu/policistku, pak se to povedlo pouze v tom smyslu, že nemá publikum sama o sobě čím zaujmout (a to ani pohledem do jejího soukromého života). Hodnotit výkon Kateřiny Winterové pak nemá moc smysl, protože v takto ploché roli je téměř nemožné předvést něčím pozoruhodné herectví.
Jistou naději do budoucna představuje pouze zmíněná centrální zápletka s pátráním po nejasných skutečnostech ohledně Karlina mrtvého manžela. Nejednoznačné vedlejší postavy Jana Čenského a Stanislava Majera by mohly seriálu dodat na kýžené atraktivitě. Pokud ale bude hlavní příběh ve všech deseti hodinových epizodách mohutně ředěn řešením (pod)průměrných nesouvisejících případů, nemá valného smyslu ve sledování pokračovat.
Elementární řemeslný standard, jenž Šéfka představuje, je na poli kriminálních seriálů už dávno v podstatě samozřejmostí. Kvalitní konkurence je tolik, že se asi nikomu nevyplatí obětovat drahocenný čas titulům, které ničím nevynikají. A i z hlediska ambicióznějších projektů, které Nova aktuálně produkuje (viz Případ Roubal, Guru), bude nevýrazná Šéfka zřejmě patřit do slabší poloviny nabízeného obsahu.