Recenze filmu Lovec jelenů

79%

Komentáře a recenze 22

Dle počtu bodů
filmfanouch6
filmfanouch6
12 644 bodů
10
Existuje mnoho fenomenálních filmů z období 2. světové války, najde se jich z období 1. světové války, mnoho skvělých válečných filmů ovšem vychází i z Války ve Vietnamu. Stačí si vzpomenout na Apokalypsu Francise Forda Coppoly, Olověnou vestu Stanleyho Kubricka, Narozen 4. července Olivera Stonea (u něhož se pochopitelně ani vyloženě nesmí zapomínat na jeho Četu), každý kdo to s filmem myslí vážně by si měl při výčtu filmů z tohoto válečného období vzpomenout především na Lovce jelenů. Michael Cimino daroval v roce 1978 světu jeden z emocionálně nejsilnějších filmů všech dob, který si právem došel pro Oscara za nejlepší film, zlatého plešouna tehdy dostal i právě Cimino za režii a i když se Robert De Niro Meryl Streep tehdy museli spokojit jen s nominacemi, Christopher Walken si tehdy krom ceny za nejlepšího herce ve vedlejší roli mohl založit zázemí pro fakt, že jde o herce, kterého se vyplatí sledovat. Jenomže na Lovce jelenů se nevyplatí vzpomínat jen díky památce Johna Cazalea a faktu, že se pravidelně umísťuje na seznamu těch nejlepších filmů všech dob. Patří na něj totiž zcela právem. Lovec jelenů při vzpomínání na rok 1978 vyvolá pocit, že tehdy tříhodinové filmy nebyli jen omylem neschopných dramaturgů, ale měli svůj účel, kdy si většina z nich dokázala svou délku obhájit zhruba tak stejně jako právě Lovec jelenů. Především i proto, že pro rozklad charakterů ovlivněné právě válkou je potřeba mnoho času. Představit hlavní hrdiny v jejich přirozeném prostředí, následně je z něj vytrhnout a donutit je přehodnotit ideály o americkém patriotismu při setkání s realitou a následně sledovat, jak se dokážou s velmi nepříjemnou fyzickou i psychickou zkušeností vyrovnat. Nic už poté není jako dřív, málokdo se po tak traumatické události dokáže vrátit k normálnímu životu. Přežití se rázem nejeví jako to nejpříjemnější řešení, dochází k sebedestrukcím i nevyhnutelným následkům post-traumatického stresu. I to s člověkem dokáže vykonat setkání s peklem v tváří v tvář. Jakmile dojde ke startu druhého aktu a přesunu z poměrně klidného života v Západní Pensylvánii do hořících džunglí Vietnamu, působí to jako přesně ta horká sprcha, která totálně změní atmosféru filmu, ani start plný výbuchů, paleb ze samopalů a aktivního plamenometu nedokáže diváka tak úplně připravit na to, co Cimino naservíruje o pár minut později. Něco vedle čeho působí smrt v bitvě jako ta lepší varianta. Vojáci Vietcongu se totiž pokouší americké vojáky připravit o něco víc než o jejich pouhý život, konkrétně o jejich duše a racionální sebeúctu. Lovec jelenů do jisté míry vlastně není válečným filmem v pravém slova smyslu, Válku ve Vietnamu víceméně využívá k velmi nepříjemné psychologické studii, což je utvrzené i ve faktu, že jde o jeden z nejnepříjemnějších a nejmrazivějších filmů, který v historii kinematografie vznikl. A přesto se k němu rád divák jednou za čas rád vrátí, protože i přes sebevětší psychologickou zátěž (vynikající film se pozná i podle toho, že se dokáže divákovi zarýt pod kůži) je prostě dokonalý i pod povrchem audiovizuálně nablyštěného brnění. Rozhodně tak zamrzí, že jde o jediný výrazný projekt v kariéře scenáristy Derica Washburna, protože si Lovec jelenů s odstupem času rozhodně zaslouží umístění na seznamu nejlepších scénářů všech dob (na Oscarech ovšem prohrál se scénářem k Návratu domů Hala Ashbyho). Svádí k tomu poslouchat každý libovolný dialog, ponořovat se do výrazné charakterní změny postav a především tento scénář skutečně nemá hluchá místa. Lovec jelenů ovšem měl své trumfy i v geniálním castingu, kde se dokázal opět skvěle předvést i John Cazale, který bohužel ještě před premiérou filmu podlehl rakovině plic. Hvězda prvních dvou Kmotrů a Rozhovoru Francise Forda Coppoly a Psího odpoledne Sidneyho Lumeta se ovšem se svou předčasně ukončenou hereckou kariérou nemohla rozloučit lépe. Opomenout se pochopitelně nesmí ani Meryl Streep a John Savage, Lovec jelenů ovšem primárně stojí na výkonech Roberta De Nira a Christophera Walkena. De Niro si jen tehdy mohl po Špinavých ulicích, druhém Kmotrovi a Taxikářovi potvrdit status herce, se kterým se musí počítat a kdy je jeho snaha ponořit se do postavy někdy až děsivá. Christopher Walken ovšem dokázal s De Nirem držet krok a v osudovém finále být ještě přeci jen krapet výraznější. Právem Oscarem oceněný Walken se poté naštěstí nestal hercem jedné role, primárně se na něj ovšem přeci jen bude po letech vzpomínat především jako na Nikanora Chevotareviche. Lovec jelenů se ovšem především velmi těžce analyzuje z jednoho velmi podstatného důvodu - tenhle film se totiž musí vidět, aby si divák dokázal na vlastní oči a uši užít tak silný, nepříjemný a specifický zážitek. A navíc jde o jeden z těch univerzálních případů, kdy poznatky nejrůznějších rýpalů jsou vyloženým hnidopištvím. Tak významný film daroval v roce 1978 Michael Cimino světu....
Matli
Matli
8 300 bodů
6
Je fajn vidět De Nira a Walkena za mlada, jejich výkon je každopádně dobrej, ale jinak mě to ničím extra neuchvátilo. Scény s ruskou ruletou, hlavně ta ve Vietnamu jsou luxusní, ale jinak v tom vidím průměrné válečné drama. Délka filmu mému pocitu taky moc nepřidává. 60%
cerfik
cerfik
7 933 bodů
10
Co tady předvedl za herecký koncert John Cazale, to nemá obdoby a zbytek hvězdného obsazení také válí. Film svou naturalistickou atmosférou jak v prostředí průmyslové ameriky tak ve Vietnamu mě doslova přikoval. Scény z nemocnice pro veterány z války - tak to jsem ještě nikde neviděl. Rozhodně zlatý fond valečné kinematografie.
Motinski
Motinski
7 673 bodů
10
Kto by bol povedal že film čo rozpráva o vojne a jej dopade na psychiku dokáže byť svojím spôsobom krásny. Samozrejme to berte s nadhľadom ale vďaka príjemnej réžii a dobrému výberu hudby to tak naozaj občas pôsobilo. Na druhej strane ide aj o veľmi emocionálu, psychicky vyčerpávajúcu jazdu. Pri prvej scéne ruskej rulety som mal nutkanie zavrieť oči, De Niro a Walken boli úžasný a na konci filmu som upustil slzu. Celý záver a posolstvo aké z neho ide je silné a smutné zároveň. Lovec Jeleňov sa dá rozdeliť dejovo na 4 časti, dokopy ma 3 hodiny a ja by som ajtak neskratil ani nezmenil jedinú sekvenciu. Hodinový rozbeh a scény na svadbe o ktorých mnohí vravia že su zbytočne natiahnute bol podľa mňa geniálny ťah. Takto krásne vybudovať vzťah k postavám, melancholickou atmosférou vtiahnuť diváka do príbehu len aby sme potom jediným strihom skočili rovno do vojnového pekla, to sa málokedy podarí takto úžasne. Toto je pre mňa najlepší film o vojne vo Vietname aký som videl, tažko opísatelny zážitok a príbeh ktorý aj pri úplne obyčajných scénach v sebe skrýva temnotu.
kubas369
5 377 bodů
4
Pro mě nepochopitelně přeceňovaný film u kterýho jsem zíval nudou jediny co tohle drží nad vodou je parta výborných herců. Jen kuli nim jsem tuhle tříhodinovou nudu dal celou ale jinak fakt slabota. Jediné co vyčnívá s té šedi je ruleta. Ubrat hodinu přihodím jednu hvězdu.
Ombak_Penari
2 764 bodů
7
Po tolika letech je těžké hodnotit objektivně, když mohu srovnávat s novějšími snímky s podobnou tematikou, třeba Kosminskeho Válečníky. Je to asi trochu srovnávání hrušek a jablek, ale válečné trauma obecně jsem zkrátka už viděl zpracované lépe a se silnějším emocionálním dopadem. Zde mi scény z dnešního pohledu přijdou příliš natahované a ubírající na tempu vyprávění, celková stopáž pak zbytečně přestřelená i přes fakt, že dopady válečného utrpení hlavních hrdinů na vztahy v celé jejich domovské komunitě bylo třeba důkladně vykreslit a popsat. Za mě nadprůměr, ale nic, co bych si dlouho pamatoval.
Miller
Miller
2 220 bodů
10
Jeden z mých nejoblíbenějších filmů, a můj nejoblíbenější 'Nam. Robert De Niro by si za toto zasloužil oscara, stejně tak Streep, Cazalle, Savage, Walken a Grifasi. Samozřejmě, že nejoblíbenější scéna je ta s Rus....Vietnamskou ruletou, aneb - "když se střelíš, tak chcípneš, když se nestřelíš, umučíme Tě".....Nechápu, co všichni mají proti počáteční scéna na svatbě. 100%
ringman
1 672 bodů
6
Pan střihač si někde zapomněl nůžky.
lukas
lukas
1 523 bodů
9
Výjimečný film. Spíš než mohutným válečným výbuchům a efektům se věnuje psychologii. Naivita, s kterou šli pensylvánští továrníci do války, versus deziluze a rozklad jedné semknuté komunity. Cimino nastavil válečné mašinerii zrcadlo. Poněkud upozaďovaný film o vietnamském syndromu, který je špičkou žánru. Vedle hereckých es (De Niro, Walken, Streep) podal velmi silný výkon John Cazale.
davus.p
1 323 bodů
4
Jeden z těch filmů, kde jsem odcházel z kina a přemítal, co na tom všichni vidí? Nudně natočenej film, kde si na začátku musíte odsedět úplně zbytečnej hodinovej uspávací prolog, aby nás pak Cimino na dalších čtyřicet minut vrhnul do Vietnamu, kde se ovšem nebojuje, ale hraje ruská ruleta, která tam zřejmě má profesionální hráče, co jsou pořád naživu a ruská ruleta jim asi přijde jako dobrej bussines plán, takže se do něho pustí i jedna z hlavních postav (wtf)? Míň než dvě hvězdičky dát nemůžu, i když je to celkem slátanina, prostě jenom proto, že na de Nira, Walkena, Streepovou a Cazaleho je radost koukat, jak hrajou. Bohužel těch pár fantastickejch herců je to jediný, co sledování tohohle filmu povyšuje nad koukání do zdi.