Lze ale všechny tyto kultovní filmy nacpat do škatulky film noir? Jak se to vezme. Film noir je fenomén, který se těžko definuje. Kritici se stále přou, zda se jedná o žánr, nebo pouze o styl. V databázích tyto filmy najdete pod kolonkou thriller nebo krimi. Ono by na tom asi ani nesešlo. Ale film noir je tak populární, že o něm vznikají neustále nové publikace, blogy, dokonce i festivaly (od loňského roku jeden takový probíhá i u nás, pod názvem Noir Film Festival).
Jestli i vás fascinují tyto původně „pokleslé“ filmy, měli byste vědět, že film noir je už vlastně passé. A to od roku 1958. Tady je totiž třeba oprášit si pojmy. Ty se vám budou hodit v hádce s jinými cinefily. Nebo jimi můžete zapůsobit na své hipsterské přátele.
Film noir v původní podobě vznikl za druhé světové války, jako reakce na depresi a úzkost z ní. Proto jsou tyto filmy tak cynické a pesimistické. A taky misogynní, protože se ženám za války, i po ní, vedlo finančně lépe než mužům. Tak se zrodila femme fatale, aby se muži ženám – aspoň na plátně - pomstili. Klasickou zápletkou bylo, že hlavní postava, nejčastěji antihrdina, nechal svést ke zločinu právě femme fatale, krásnou a vypočítavou. Antihrdina mohl být detektiv, válečný veterán nebo gangster a podvodník. Kriminální zápletka patřila téměř do každého „noiru“. Stejně tak i korupce, deprese, deziluze či paranoia. A taky násilí a sex, ačkoli značně utlumené cenzurou, která byla ve čtyřicátých a padesátých letech v USA opravdu přísná.
Přesto byly filmy noir pro tehdejší publikum drsné. John Huston (režisér slavného Maltézského sokola) řekl: „Nemyslím, že by Bůh byl mrtvý, spíš opilý.“ Asi tak to vypadá i v noirových filmech. Nebo je prostě možné, že Los Angeles (kde se nejčastěji odehrávají) Bůh prostě ignoruje.
Má se za to, že první pravý film noir byl Maltézský sokol (1941) a poslední Dotek zla (1958) Orsona Wellese. Cokoli potom už spadá do škatulky post noir. Tento termín se dá rozdělit na několik dalších. Retro-noir se snaží co nejvěrněji napodobit „noirovky“ z čtyřicátých a padesátých let. Odehrávají se i v dané době. Toto odvětví jen dokazuje, jak milovaný a populární film noir dodnes je.
Oproti tomu neo-noir (často zaměňovaný za post noir) vzdává hold tomuto stylu jako své inspiraci. Příběhy i stylizace se silně inspirují noirem, ale zasazují se do současnosti. Snad nejvděčnějším příkladem je Taxikář (1976) Martina Scorseseho. Post noir si uchovává tradici politického podtextu a zobrazení zkaženého „podhoubí“ společnosti. Protože vždy existuje někdo nebo něco, na co je třeba ukázat prstem. Výhodou post noiru je, že cenzura už nemá takovou moc jako dřív. Na sexu a násilí už se tedy šetřit nemusí. Naopak.
Do slovníčku pojmů potomků filmu noir patří tzv. tech-noir, někdy taky science fiction noir. Ten je zasazen do budoucnosti, která samozřejmě musí být temná a antiutopická. Tady pesimismus z plátna přímo kape. Nelze si nevzpomenout na Blade Runnera (1982) Ridleyeho Scotta, kde stroje jsou lidštější než lidské bytosti. A to vše v tmavém, zamlženém oparu. Ukazuje, že naše děti se mají na co těšit.