Oldřich Kaiser: „Každý dar je svým způsobem prokletí.“
K čemu je dobrý klaun? Klaun může ukázat, jak se na život dívat. To je právě to klaunství. Klaun, pokud je klaun duší, nejenom na jevišti, ale i ve svém životě, se dívá na svět a svůj život klaunsky. I v těch nejtragičtějších chvílích je vlastně všechno směšný a on vytěží ze chmurných chvil to legrační, ten fór. Takže vlastně takový klaun pořád pracuje…
Být klaunem je spíše profese nebo způsob života? Když to v člověku je a má štěstí, že se může podělit o své klaunství, třeba na jevišti, tak to je štěstí, to je klika. A pokud je to klaunství v něm, i když by nehrál a neživil se tím, je to vlastně taky klika. Vnitřní klaun je důležitý, s tím se buď narodíte, nebo to nemáte. Když vás stvořitel políbil, tak ho máte, s polibkem se narodíte a můžete s ním zacházet.
Je to dar nebo prokletí? Jakýkoliv dar je svým způsobem prokletí. Ale hezký prokletí. Být proklet bez dárku je horší.
Co je odvrácenou stranou klauna? Když se řekne klaun, tak si představím spíše smutného člověka, protože jeho posláním je bavit lidi. Komici nebo veselí lidé bývají smutní, ono se to musí někde kompenzovat, není možný být neustále veselý. Je dobrý být smutný, aby zase mohlo být veselo. Veselo přes smutek, to je jako smích přes pláč, to je přeci nejkrásnější. Klaun je vlastně takový vysavač, protože sbírá příběhy jiných lidí, které na sebe nabaluje a má archiv, dává to do šuplíku a když je potřeba, vytáhne z archivu příběh a takhle vlastně zamotává ty emoce do klubíčka, které pak rozesmává. To je spíše taková představa klauna, aby mohl z něčeho čerpat…
Trailer k filmu Klauni:
Myslíte, že doba přeje klaunům? Potřebujeme klauny víc nebo míň než v minulosti? Jestli víc nebo míň, to já nevím, každá doba má něco svého, dobrého, blbého a navíc ono se to všecko opakuje, dějiny se stále opakují. Všecko už tady bylo, všecko tady bude, všecko tady je. Jestli teď třeba doba nepřeje klaunům, já nevím.. Ale každá doba potřebuje klauny.
Má klaun z něčeho strach? Strach může mít klaun, jestli ten fór nebo gag, co pokládá za dobrý, jestli se dá přenést na druhého, jestli budou diváci reagovat tak, jak by si on by přál.
(s využitím materiálu distribuční společnosti Falcon)