Helena Třeštíková: "Naučila jsem se žít s konflikty před kamerou."
Jak těžké bylo najít producenta pro váš nový dokument, jehož protagonistou není tak vyhraněná osobnost jako byla narkomanka Katka nebo dlouho vězněný René? Dlouhodobě spolupracuji s producentskou společností Negativ. Dohodli jsme i se na koprodukci tohoto projektu. Producenti z Negativu fandí časosběrným dokumentům a proto je take zaujal projekt “Soukromý vesmír”. Na filmu se pracovalo dlouho ve střižně a producenti se společně se mnou, střihačem i s dramaturgy aktivně podíleli na jeho konečné podobě.
Upoutávkou k Soukromému vesmíru prostupuje řada archivních záznamů převážně politického charakteru. Jak moc dle vašeho názoru právě tyto okolnosti poznamenaly život hlavního protagonisty Jana? Archivní materiály v tomto filmu byly použity jako obraz “velkých dějin”, na jejichž pozadí se odehrávají “malé dějiny” jedné rodiny. Velké dějiny zásadně ovlivňují životy nás všech nezávisle na míře, s jakou si to přímo uvědomujeme. Použitím archivů se snažíme postihnout i kolorit doby, ve které se příběh naší rodiny odehrává.
Soukromý vesmír: Trailer
Když vzpomenu na Manželské etudy, ve většině případů se vztahy natáčených odvíjely od materiálního zajištění, často se zde řešilo bydlení. Jak byste srovnala situaci z tehdejší doby s tou dnešní? Já jsem zažila problém doby podobně jako moji hrdinové. Po svatbě jsme například s mým mužem bydleli sedm let v jednom bytě s mými rodiči. To byla vysoká škola tolerance, jakou si dnes nikdo snad ani neumí představit.
Ve vašich dokumentech se často objevují zlomové chvíle v životech protagonistů. Máte nějaký recept jak se s těmito situacemi, které jako filmařka sdílíte, vypořádat? Naučila jsem se žít s problémy a konflikty, které se odehrávají před kamerou. Myslím, že jsem tolerantnější a možná i imunnější než jsem bývala. To ale neznamená, že nejsem zasažená když vidím tragédie a katastrofy.
Co vám osobně přinesla práce na dokumentu Soukromí vesmír? Je to můj nejosobnější film. Vidím v něm i svůj vlastní život.
Stále zaznívají názory, že nejste nezaujatý režisér, že jste kupříkladu Katce půjčovala na drogy, živobytí. Je to pravda? Každému z natáčených lidí, nezávisle na jeho sociálním postavení, platím symbolický honorář za každý natáčecí den. U nikoho nezkoumám, co pak s těmi penezi dělá.
Jak byste argumentovala? Proč jste to dělala? Katka byla hrdá na to, že peníze od nás byly jejím legálním příjmem. Na tu situaci nebyla zvyklá a vnímala to vždy pozitivně.
Navázala jste s některými z protagonistů vašich dokumentů přátelství? Se všemi mými protagonisty jsem v kontaktu. Ten by se dal nazvat i přátelstvím, které má různé podoby, ale tím, že trvá dlouho, má už svou tradici.