Dávno neplatí, že by si pouze filmový průmysl půjčoval z her. Dobrá značka dokáže divy a tak i autoři herních titulů hojně opisují z filmového plátna. Tím ovšem nemyslíme tituly, které jsou vydávány u příležitosti premiér velkých hitů, případně hry, kterí za pomoci oficiální licence na slavných filmech parazitují. Máme na mysli úplně nové značky, které si osvojily vyzkoušené filmové mechanismy a přitom pracovaly s vlastním světem. Hry jako Uncharted.
Začátek trendu můžeme paradoxně nalézt v českých vodách. Kultovní Mafia, hra z pohledu třetí osoby, nebyla jen další variací GTA, akorát zasazená do 30. let minulého století. Tvůrci napsali komplexní scénář plný postav a dialogů, najali ty nejlepší možné dabéry a k hudbě přizvali pražský symfonický orchestr. Přestože grafika té doby (přeci jen je to téměř dekáda) nedosahovala žádných vrcholů, dokázali tvůrci za pomoci kamerových nájezdů, zpomalených scén a pečlivě budovaného napětí vystavět hru, která se nejen skvěle hrála, ale která v mnoha ohledech nabídla i plnohodnotný kinematografický zážitek. Laicky řečeno, člověk se mohl jen dívat, jak někdo jiný hraje, a pořád to byla zábava.
Trailer na Uncharted: Drake's Fortune:
V posledních letech se stal „filmový styl“ mezi hrami téměř pravidlem a v některých vzácných případech dokonce dokážou tituly vyrovnat velikost filmů, kterými se inspirovaly. Hororový Dead Space (Playstation 3, Xbox 360, PC) dokonale oživil slogan původního Vetřelce „Ve vesmíru nikdo neuslyší váš křik“. God of War (Playstation) vzal epičnost sandálových eposů a doplnil ji o vizuální dravost moderního Hollywoodu. L.A. Noire (Playstation 3, PC, Xbox 360) připomnělo atmosféru temných detektivek. Tak bychom mohli pokračovat donekonečna. Jedna hra nad všemi zmíněnými nicméně ční. A není to jen pečlivostí, jakou jí tvůrci věnují. Je to především drobnokresbou hlavního hrdiny.
Když se o Uncharted začalo mluvit prvně, často padaly obavy, že se blíží další průměrná vykrádačka herního Tomb Raidera. Lara Croft to možná ve filmovém světě projela, v tom herním ale stále platila za krále (tedy královnu) dobrodružné akce, pokud mluvíme o prolézání starých kobek a cestách za poklady. Hrdina s tehdy nicneříkajícím jménem Nathan Drake proto nikoho nezajímal. To naštěstí studiu Naughty Dog nezabránilo, ale ze sebe nevydalo to nejlepší. Pokud si člověk projde recenze jednotlivých dílů série, narazí na víceméně ty samé „technické“ klady, které podobné úspěšné tituly provázejí (famózní grafika, skvělé ovládání atd...). To ale není ten důvod, proč se stalo Uncharted "tím nej".
Trailer na Uncharted 2: Among Thieves:
Tím důvodem je samotný hlavní hrdina. Tvůrci hry si dali neskutečnou práci, aby nebyl Drake „jen“ dalším zaměnitelným ovládaným panáčkem, ale plnohodnotným hláškujícím sympaťákem, který bude působit jako skutečná postava. Přestože se může jevit podobná věc téměř něuvěřitelná, Naughty Dog se to povedlo. Drake není jen změť pixelů. Je to plnohodnotný charakter, který má svůj styl projevu i osobnost, díky čemuž to bude mít každý herec v připravované filmové adaptaci složité, neboť Nathan Drake už svého dvorního herce má – je jím on sám. Podobný originál se zkrátka bude špatně vyrovnávat (pokud tedy studio neosvítí múza a konečně neosloví Nathana Filliona, který je Drakeovi nejen podobný, ale má především stejné uličnické charisma).
Studio si samozřejmě hodně vypůjčilo od slavného archeologa v podání Harrisona Forda. Nezůstalo však jen u toho – Drakeovu osobnost je doplněná o hláškujícího smolaře Johna McClanea ze Smrtonosné pasti, což je na sérii vidět víc, než si většina hráčů uvědomuje. Drake se neustále dostává do problémů s početnější skupinou, nikdy nejde pro hlášku daleko a zpravidla schytá tolik ran, kolik rozdá. Je to McClane herního světa a současně Indiana Jones. Těžko si lze představit lákavější kombinaci a tvůrci jí dokázali ustát, což si zaslouží obdiv.
Trailer na Uncharted 3: Drake's Deception:
Série Uncharted (její třetí díl právě vychází a můžete si s námi o něj zasoutěžit) je unikátním hráčem na poli konzolových her, neboť nenabízí jen silný příběh a skvělé technické zpracování, ale především jedinečného hrdinu, který vás bude bavit v každé scéně. Není se čemu divit, že se Nathan Drake stal oficiální propagační tváří Playstation 3. Je tím nejlepším, co se na konzolích dá sehnat.