Slavné propadáky: Vodní svět - nechvalně proslulý finanční placák Kevina Costnera
Prvotní myšlenkou bylo natočit velkolepý dobrodružný dětský film. Původní scénář Petera Radera vyprávěl o námořníkovi, jenž se plavil vodou zalitým světem, snažil se přežít a jako tajemství měl vášeň pro kreslení mořských koníků. Helena měla tři děti, kolem kterých by se příběh točil a Deacon byl opět hlavní záporák, namísto pirátského oblečku ale chodil oblečený jako král, seděl na trůnu a své podřízené trestal tím, že je fackoval mokrou rybou.
Vzhledem k plánovanému tahu na mladší publikum byl pro studio logickou volbou na post režie Robert Zemeckis. Ten měl s podobnými filmy bohaté zkušenosti. Zemeckis však režii odmítl a rozhodlo se o přepsání scénáře.
Trailer:
K přepisování se přistoupilo podle hesla „má to být něco jako Šílený Max, akorát na vodě“. To se stalo jakýmsi zakletým přáním, z něhož vzešel příběh osamělého vlka, který se ve světě zaplaveném vodou postaví pirátům. Na scénáři se vystřídalo 6 pisálků, celkem vzniklo 36 verzí scénáře a ani jedna nebyla uspokojivá. Když byl na poslední chvíli povolán Joss Whedon, aby to celé nějak scenáristicky zachránil, prožil si dle svých slov sedm týdnů pekla.
Mohl za to pravděpodobně sám Costner, který si vzal projekt pod svá křídla a začal na něm pracovat, jako by šlo o jeho autorský film. Na post režie povolal starého kamaráda Kevina Reynoldse, s nímž natočil příjemnou (nicméně komerčně neúspěšnou) komedii Fandango a hlavně megahit Robin Hood: Král zbojníků, který dodnes platí za nejúspěšnější příběh známého zbojníka.
To, co měla být pro studio v rámci spolupráce výhra, se přetavilo v hlavní noční můru. Costner se záhy po odstartování natáčení s Reynoldsem do krve pohádal o tom, jak by měl film vypadat. Kompromis Kevinové nenašli a jisté zdroje tvrdí, že znechucený Reynolds odkráčel z placu o pouhé dva týdny později, přičemž zbytek dotočil sám Costner - což ale vzhledem k jeho dalšímu zapojení (mimo jiné vytvořil první sestřih filmu, který studio odmítlo) nedává příliš smysl a nejspíš jde jen o legendu. Po uvedení filmu v kinech Reynolds každopádně neskrýval nad natáčením rozpaky: „Kevin může hrát jedině ve filmu, který sám režíruje. Je to jediný způsob, jak může současně pracovat se svým oblíbeným hercem i režisérem“. Pánové nakonec válečnou sekeru zakopali, trvalo jim to ale 17 let - teprve až v roce 2012 se znovu sešli na jednom place a to při natáčení westernového seriálu Hatfields & McCoys.
Ale zpátky k Vodnímu světu. Studio bylo v koncích. Drahý projekt s x-krát předělávaným scénářem a k tomu naštvaný režisér, jehož hlavní hvězda vyhnala z placu. Již tak nákladná legrace navíc začala nabírat další rozpočtové dolary nejrůznějšími problémy - mořskou nemocí a bouří, která zničila drahé kulisy počínaje a odmítnutím složené hudby Marka Ishama konče. Rozpočet filmu se nakonec vyšplhal na závratných 175 milionů dolarů, což dělalo z Vodního světa do TitanicuJamese Camerona nejdražší film, jaký kdy v Hollywoodu vznikl. Projekt částečně zaštítil i samotný Costner – investoval do filmu vlastních 22 milionů. Toho později nepochybně litoval.
Vodní svět si totiž nevedl v zámořských kinech vůbec dobře. Vydělal slabých 88 milionů dolarů, čímž se okamžitě zapsal mezi největší propadáky historie. Celosvětové tržby – 264 milionů dolarů - dojem o něco vylepšily, ale i tak to na zaplacení všech nákladů (nezapomínejme na propagaci) nestačilo.
Velkolepá vize prohrála prakticky na všech frontách. Krom jedné oscarové nominace za zvuk se „těšil“ vlažným recenzím, rozpačitým reakcím kritiků i diváků a posměvačným přezdívkám Fishtar a Kevin´s Gate, což byly parafráze na dva slavné propadáky 80. let Ishtar a Heaven´s Gate.
Pro oba Keviny šlo o klíčovou chybu jejich kariéry. Costner si udělal první masivní hřebík do své kariéry (druhým a finálním byl Posel budoucnosti) a Reynolds již nikdy nedostal na film větší rozpočet. Na Vodním světě zkrátka tratili všichni a to včetně diváků, kterým film nenabídl, i přes masivní rozpočet, žádnou úchvatnou podívanou. Ukázkový příklad propadáku, u něhož si studio nedokázalo pohlídat ego hlavní hvězdy a doplatilo na to.
Je to jednoznačná škoda, neboť potenciál námětu je z filmu patrný, nelze mu upřít působivou výpravu, herecké nasazení a několik zručně natočených akčních scén. To vše už jsme ale viděli - a ve výrazně levnějších filmech.